7 tips om stress te reduceren bij scheiding

Een scheiding, of in het geval dat je niet bent getrouwd, het uit elkaar gaan staat op nummer twee van gebeurtenissen die in je leven kunnen plaatsvinden die veel stress opleveren. De Amerikaanse psychiaters Holmes en Rahe hebben wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de relatie tussen belastende gebeurtenissen en de kans op ontwikkeling van stress gerelateerde klachten en ziektes. Alleen het overlijden van je partner staat hoger op de lijst.

Bij het scheiden of uit elkaar gaan, maken veel mensen zich zorgen over de toekomst. “Wie blijft er in het huis wonen” en “Zal ik ooit nog een partner vinden? Of “Hoe moet het financieel allemaal opgelost worden?” zijn zo wat voorbeelden van onduidelijkheden die ontstaan door een scheiding waardoor je stress kunt ervaren.

Naast de praktische zaken die geregeld moeten worden, spelen er vaak ook heftige emoties zoals; boosheid, het verdriet omdat de relatie voorbij is, de angst omdat niet duidelijk is hoe de toekomst eruit ziet. De partner die niet voor de situatie heeft gekozen kan zich zelf dingen gaan verwijten, en er blijvend negatieve emoties aan overhouden, kan zich in de steek gelaten voelen en het gevoel hebben “niet goed genoeg” te zijn. Hoe dan ook als de stress te lang duurt, kan jouw lichaam niet meer optimaal functioneren. Jouw lichaam komt niet meer tot rust en dus wordt je bevattelijk voor ziektes en depressieve gevoelens.

De stressfactor, de scheiding of het uit elkaar gaan, kun je niet veranderen. Wel hoe je ermee omgaat. Je leven staat op zijn kop en dat geeft stress. Er moeten veel praktische zaken geregeld worden. Er komen veel emoties bij kijken. En je moet alles regelen met iemand waar je nu juist minder mee overweg kunt voorheen. Hoe kun je zorgen dat je hier met zo min mogelijk stress doorheen komt?

Als de scheiding of het uit elkaar gaan een feit is leg je daar dan bij neer. Weerstand hebben tegen de situatie is voor jouw gevoel misschien wel logisch, maar als je iets niet kunt veranderen is het verspilde energie om daar tegenin te blijven gaan. Het geeft je onnodig extra stress. Een houding van: “We gaan uit elkaar, hoe dit goed af te handelen en hoe alleen verder”, zal het je gemakkelijker maken.

Ook al gaan jullie goed of als vrienden uit elkaar, toch kunnen er soms tijdens overleg situaties dingen naar boven komen die de sfeer kunnen verslechteren. Vooral degene die niet voor de scheiding of het uit elkaar gaan gekozen heeft zit vaak met meer boosheid, die ze soms later alsnog op de ex-partner richten. Trek je de emoties van je ex-partner niet te veel aan. Het hoort soms bij het afscheid nemen van de partner en de situatie zoals deze was.

Ook als jij degene bent die de relatie heeft verbroken kun je last hebben van stress. Als jij de beslissing hebt genomen om uit elkaar te gaan, doe je dat omdat je denkt dat je een beter leven kan hebben. Dus ook jouw leven gaat veranderen, en ook jij kunt met verdriet en angst zitten. Neem jouw emoties serieus ze zijn niet voor niets een signaal van jouw systeem.

7 tips voor minder stress bij een scheiding of uit elkaar gaan:

Accepteer

Accepteer dat de scheiding of het uit elkaar gaan een feit is.

Netjes afhandelen

Probeer de praktische afhandeling zo netjes mogelijk af te handelen. Niemand is gediend bij een vechtscheiding die de hoeveelheid en de duur van de stress alleen maar zou verergeren,

Neem verantwoording voor je eigen emoties.

Probeer je emoties niet te onderdrukken, zorg goed voor jezelf en maak de ander geen verwijten.

Werk aan je zelfvertrouwen.

Zekerheden zijn weggevallen en je zelfvertrouwen heeft misschien een knauw gekregen. Zorg dat je dingen doet die je zelfvertrouwen weer vergroten.

Zorg voor extra veel ontspanning zodat je de stress van je af kunt schudden.

In stressvolle tijden moet je zorgen voor extra rust en ontspanning, zodat je lijf kan herstellen van de stresshormonen die door je lijf gaan.

Zorg dat je voldoende beweging krijgt en eet gezonde voeding.

In dit soort periodes hebben veel mensen de neiging om onderuit op de bank te gaan zitten en ongezonder te gaan eten. Juist niet doen! Geef je lichaam de juiste voedingstoffen om de stress te lijf te gaan.

Zijn er kinderen bij betrokken? Help hun dit te verwerken.

Vertel op hun niveau dat jullie uit elkaar gaan en zorg dat ze zowel het contact met vader en moeder kunnen onderhouden.

Dat scheiden of uit elkaar gaan stressvol is kun je niet veranderen, wel hoe je ermee omgaat. Je bespaart jezelf veel extra stress door op een gezonde manier met de praktische zaken, jouw emoties, lichaamsbeweging, voeding en ontspanning om te gaan. Zodat je op een positieve manier weer aan een nieuwe levensfase kunt beginnen.

 

 

Door: Nanda Noorlander van N-balans. (Nanda Noorlander helpt mensen die last hebben van overspannenheid of een burn-out aan meer rust en meer energie zodat ze weer kunnen genieten en eindelijk weer gelukkig zijn.)

De 7 ontbrekende schakels om uit je burn-out te komen aanvragen

8 gedachten over “7 tips om stress te reduceren bij scheiding

  1. Lauren de Bruijn

    Zeer nuttige informatie! Ik ga scheiden met mijn man en ik kan bevestigen hoe stressvol het is voor alle partijen. Maar ook maak ik me zorgen over mijn toekomst net als dit artikel zegt. MIjn zus heeft me geadviseerd om een mediator in te huren omdat op deze manier je de belangen van alle partijen in de aanmerking kan nemen en dit moment minder stressvol maken.

    1. Nanda Noorlander Bericht auteur

      Hoi Lauren,

      Sterkte in deze situatie. Ik hoop dat je iets hebt aan de tips. Als beide partijen openstaan voor mediation kan de scheiding vaak sneller en prettiger worden afgehandeld. Dat is echter slechts de zakelijke kant. De emotionele kant en het toekomstperspectief zul je dan nog op moeten pakken. Mocht je nog vragen hebben, stuur die dan via het contactformulier. Dan kan ik verder helpen in deze onrustige tijd. Met liefdevolle groet, Nanda

  2. Kiki Wals

    Ik ga met mijn man scheiden en ik kan bevestigen hoe stressvol het voor beide partijen is. Ik vind het moeilijk om het advies van dit artikel op te volgen en accepteren dat de scheiding een feit is, dus ik ben op zoek naar de manieren waarop ik dit moment minder stressvol kan maken. Mijn vriendin heeft me geadviseerd om een mediator in te huren omdat als beide partijen voor mediation openstaan kan de scheiding vaak sneller en prettiger worden afgehandeld. Ik hoop dat het waar is!

    1. Nanda Noorlander Bericht auteur

      Hoi Kiki, Vervelend dat je dat scheiden terwijl je dat eigenlijk niet wilt. Voor het afhandelen van de praktische dingen kun je inderdaad beter een mediator inschakelen. Als je namelijk beide een advocaat neemt loop je het risico dat je beide gaat verharden in hoe je de dingen afgehandeld wilt hebben. Een mediator kijkt meer naar wat eerlijk is voor jullie beide. Ik heb heel veel kennis in huis om deze periode een stuk minder stressvol voor je te laten verlopen. Mocht je daar meer over willen weten, stuur me dan een berichtje via https://n-balans.nl/contact/.

      Met hartverwarmende groet, Nanda Noorlander

  3. Natalie

    Scheiding is inderdaad wel iets meer dan alleen maar: CD van jou, CD van mij. Mijn ervaring heeft me geleerd, dat het beste is, zo gauw mogelijk op neutraal en zakelijk te gaan en een derde partij in te schakelen. Wij hebben het dankzij mediation zo snel en pijnloos mogelijk weten te regelen.

  4. Marie

    Een scheiding blijft vaak een emotionele gebeurtenis, maar het is altijd goed om hulp in te schakelen wanneer je dat nodig hebt. Ik hoor vaak dat een mediator het proces gemakkelijker kan maken. Daarnaast is het belangrijk om goede afspraken te maken.

    1. Nanda Noorlander Bericht auteur

      Hoi Marie,
      Helemaal mee eens. Een mediator is beter om een vechtscheiding te voor komen. Zo wordt er vlot en met zo min mogelijk problemen goede afspraken gemaakt. En dat is niet alleen voor jezelf maar ook voor je kinderen fijn. Daarnaast goed om te zorgen dat je de stress die deze gebeurtenis toch met zich meebrengt weet op te lossen. En daar help ik mijn klanten bij.
      Groetjes, nanda

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*