Accepteer jezelf, en zet jezelf niet langer onder druk!

Accepteer jezelf zoals je bent, dan bespaar je jezelf een hoop stress.In deze hectische maatschappij is al genoeg stress. En toch, of misschien juist wel daarom zijn er veel mensen die ook zichzelf onder druk zetten. Hierdoor kan de spanning onnodig hoog bij je oplopen en dat is zonde. Daarom zeg ik: “Accepteer jezelf”!

Je hebt een beeld in je hoofd van hoe je zou moeten zijn. En boosheid bijvoorbeeld past niet in dat plaatje. Je vindt dat je lief en aardig moet zijn en je netjes moet gedragen. En je vindt dat je niet jaloers mag zijn. Dat je altijd aardig tegen iedereen moet doen, ook als ze onaardig tegen jou zijn. Je vindt dat je niet boos mag zijn en kwaad niet met kwaad mag vergelden. De 7 ontbrekende schakels om uit je burn-out te komen aanvragen

De spanningen lopen hierbij regelmatig bij je op. Af en toe komt het duveltje misschien toch uit het doosje. En dan is het hek helemaal van de dam. Want die beerput van die deksel die je zo angstvallig probeert dicht te houden vliegt er soms toch af. En dan krijgt iemand de hele emmer met bagger over zich heen.

Je durft niet jezelf te zijn. Je accepteert jezelf niet zoals je bent, precies zoals je bent. Je ontkent hierdoor delen van je jezelf die je niet leuk of wenselijk vindt. Doordat je dat deel of die delen ontkent gaan ze vervolgens onbewust een eigen leven leiden in jouw schaduw. En hierdoor worden ze alleen maar schadelijker voor je. Want ze zijn er nog steeds alleen nu werkzaam buiten jouw gezichtsveld om. Dus accepteer jezelf.

Accepteer dat je niet helemaal bent zoals je dat misschien zou willen. Zet de neiging om te onderdrukken wat je bent om in een verlangen om jezelf te ontwikkelen.  Hiermee ontken je je jezelf niet en geef je jezelf wel de ruimte om te groeien. Dit schept mogelijkheden in plaats van dat je jezelf onder druk zet.

Zodra jij dingen anders gaat doen zal jouw omgeving dit ook merken.
Jij hebt hier bewust voor gekozen, jouw omgeving niet. Voor hun is dat dus even wennen. Leg uit dat je bezig bent jezelf niet langer te onderdrukken maar dat je bezig bent om jezelf in balans te brengen. Dan begrijpen ze waar je mee bezig bent. En snappen ze waarom je misschien anders reageert dan anders.

Het kan lijken of bepaalde eigenschappen erger worden. Dat is niet het geval, je hebt het slechts vanuit het onbewuste naar het bewuste gehaald. Je ervaart het dus nu misschien wel bewuster. En hoe gek dat ook klinkt dat is positief. Want zodra je je ergens van bewust bent kun je daar veel meer mee dan zolang het onbewust is. Bewustzijn is de eerste stap naar persoonlijke groei.

Accepteer jezelf in 5 stappen
  1. Welke eigenschap of emotie probeer je vaak te onderdrukken?;
  2. Waarom heb je er moeite mee om dit te accepteren van jezelf?;
  3. Wie heeft er gezegd dat dit niet acceptabel is?;
  4. Besluit dit niet langer te onderdrukken en accepteer jezelf;
  5. Ervaar hoe het is om deze eigenschap of emotie weer in je bewustzijn toe te laten. En geef jezelf de ruimte voor groei.

Ik heb altijd te horen gekregen dat ik lief moest zijn. En kreeg de boodschap dat boosheid niet oké was. Dus ging ik mijn boosheid inslikken en onderdrukken. Dit maakte dat ik continu een frustratie en spanning bij me droeg. En dit maakte dat ik over me heen liet lopen en alles maar liet gebeuren. Dit liep dan een tijd op totdat ik het echt niet langer binnen kon houden en ik explosief boos werd. Alle opgespaarde lading kwam er dan in één keer uit. Ik leerde mijn boosheid te accepteren en onderdrukte het niet langer. Nu geef ik wel op tijd mijn grenzen aan. Ik uit mijn boosheid nu op een gezonde manier waardoor het niet langer zo hoog op loopt en ik niet langer spanningen opbouw.

Dus heb je de neiging om delen van jezelf te onderdrukken? Realiseer dat je hierdoor juist spanningen ervaart. Door het onderdrukken krijgt de eigenschap of de emotie juist alle ruimte om in je onderbewuste door werken. Accepteer dus alle delen in en van jezelf. Dit bespaard je veel energie en geeft je veel meer rust.    

 

Door: Nanda Noorlander van N-balans. (Nanda Noorlander helpt mensen die last hebben van overspannenheid of een burn-out van overleven naar leven. Zodat ze meer rust en meer energie hebben en ze weer kunnen genieten en eindelijk weer gelukkig zijn.)
 
De 7 ontbrekende schakels om uit je burn-out te komen aanvragen

Wil je reageren op dit artikel? Vul dan hier het contactformulier in. Gezien de gigantische hoeveelheid SPAM berichten die ik ontving, heb ik helaas de reacties onder dit artikel moeten verwijderen.

3 gedachten over “Accepteer jezelf, en zet jezelf niet langer onder druk!

Reacties zijn gesloten.