De angst om te falen zorgt voor onnodige stress

De angst om te falen, ik ken het. Toen ik jong was had ik daar veel last van. Ik deed erg mijn best op school om goede cijfers te halen. En ook thuis deed ik heel erg mijn best om te voorkomen dat ik te horen kreeg dat ik iets niet goed had gedaan. Maar ja, dat gebeurd dan toch wel eens. Waardoor ik nog harder mijn best ging doen. En om die reden had ik toen ik begin twintig was al een burn-out.

Misschien heb jij ook als de dingen niet lopen zoals je dat wilt, al snel het gevoel dat je faalt. Ook als je ziet dat anderen dingen kunnen die jij niet kunt, heb jij het gevoel dat je faalt. Of als je kind niet lekker in je vel zit heb jij het gevoel dat je faalt omdat je geen goede ouder bent.

Je denkt al snel: “Dat kan ik niet”. Hierdoor heb je op het werk vaak het gevoel dat anderen beter zijn dan jij. Je vermijd uitdagingen omdat je bang bent dat je het niet aan kunt. Maar daardoor heb je ook het gevoel dat je onderaan de rangorde komt op het werk. Waardoor je nog meer het gevoel hebt dat je faalt. Of omdat je bang bent om als ouder te falen heb je de neiging om je kind nooit iets te weigert. In de hoop dat je kind je dan een leuke ouder vindt.

De 7 ontbrekende schakels om uit je burn-out te komen aanvragen
De angst om te falen gaat ten koste van je zelfvertrouwen. Je hebt hoge verwachtingen van jezelf. Waardoor je perfectie van jezelf verwacht. En dit geeft vervolgens er druk en spanningen, waardoor je veel piekert, slecht slaapt en moe bent. Je kunt er zelfs fysieke klachten van krijgen zoals: buikpijn, misselijkheid, en hoofdpijn.

Het falen creëer je deels zelf doordat je hoge eisen aan jezelf stelt.  Door jezelf te vergelijken met anderen bezorg je zelf alleen maar stress. En door jezelf te vergelijken met de onechtheid van sociale media krijg je ook alleen maar het gevoel dat jij niet het perfecte leven hebt wat anderen wel hebben. En dat je de enige bent met problemen. Maar het is niet reel om jezelf daarmee te vergelijken. Daarnaast heb je misschien ook het gevoel dat je beoordeelt wordt op sociale media, wat een gevoel van falen kan geven

De angst om te falen veroorzaakt vaak de volgende 2 strategieën. Of je gaat proberen, bijvoorbeeld op je werk, bepaald taken te vermijden waardoor je niet met het gevoel van falen in aanraking komt. (Althans zo lijkt het want onbewust ben je ermee bezig om die situaties te vermijden wat spanning geeft). Of je gaat extreem hard je best doen, waardoor je dus in een burn-out terecht komt.

Accepteer dat dit nu bij je speelt, zonder het onder het tapijt te moffelen. Helderheid is altijd de eerste stap om zaken te kunnen veranderen. Met wegstoppen los je niets op. En ga aan de slag met het onderzoeken van jouw gedachtes. Het feit namelijk dat je iets denkt, wil nog niet zeggen dat het ook waar is.

Je wilt vermijden dat je steeds meer uitdagingen in je leven gaat vermijden. Uit angst om te falen. Dat is zonde want dan kunt je nooit ten volle en ontspannen leven. Omdat er altijd iets kan ontstaan waardoor je een gevoel van falen zou kunnen ervaren. Het is zonde toch, als je wereld daardoor steeds kleiner wordt?

In 9 stappen af van de angst om te falen
  1. Stel jouw eigen hoge eisen ter discussie;
  2. Laat los wat anderen verwachten, leef vanuit jezelf;
  3. Accepteer en zie onder ogen zoals het nu is;
  4. Vermijden lijkt een oplossing, maar is het natuurlijk niet;
  5. Steeds harder je best doen zodat je alles perfect doet, daarmee maak je jezelf helemaal gek;
  6. Vergelijk jezelf niet langer met anderen;
  7. Vergelijk jezelf niet met de ‘perfecte’ plaatjes op sociale media;
  8. Besluit nu dat het hier stopt;
  9. Pak jezelf bij elkaar en neem de stappen om het op te lossen.

Doorzetter, een klant van mij, was bang om te falen. Zo erg dat ze er ook paniekaanvallen door kreeg. Na medicatie te hebben geprobeerd merkte ze dat het niets oploste. Ik leerde haar hoe ze zelfverzekerder werd. En hoe ze wist welke gedachten ze wel en niet serieus kon nemen. En dat hielp haar enorm om stress af te bouwen. Zich veel beter over zichzelf te voelen en uit haar burn-out te komen zodat ze ook weer van haar werk kon genieten. Zich veel beter en gelukkiger te voelen.

Dus ben je nu vaak bang om te falen? Doorloop de stappen en je kunt je zelf je klachten besparen. En de stress en spanning en het verdriet wat de angst voor het falen en het falen zelf veroorzaakt. Zodat jij ook zelfverzekerder, energieker, stralender en gelukkiger door het leven gaat.

Door: Nanda Noorlander van N-balans. (Nanda Noorlander helpt mensen die last hebben van overspannenheid of een burn-out van overleven naar leven. Zodat ze meer rust en meer energie hebben en ze weer kunnen genieten en eindelijk weer gelukkig zijn.)

 

En dan hoor ik nu graag van jou! Wil je definitief uit je burn-out? Klik hieronder en bestel de 3-delige videoserie… 👇
De 7 ontbrekende schakels om uit je burn-out te komen aanvragen