Artikel Libelle: Wandel je gezond & gelukkig

Laatst geïnterviewd door Libelle over de positieve effecten van wandelen bij therapie. Met de juiste begeleiding wandel je je weer gezond en gelukkig.

De hersens aan het werk

Volgens wandelcoach Nanda Noorlander van N-Balans worden bovendien je hersens gestimuleerd. Door het beurtelings neerzetten van je linker- en je rechtervoet , worden ook de linker- en rechter hersenhelft gestimuleerd. Dit zorgt voor het verwerken van zaken, waardoor er meer rust in je hoofd is. “Ook het in de natuur zijn, werkt ontspannend. De hoeveelheid cortisol in je lichaam neemt af, je bloeddruk daalt en je hartslag neemt af. Het is niet voor niets dat we kamerplanten op kantoor zetten: groen helpt. Wij mensen komen ook uit de natuur”, zegt de wandelcoach, “van buiten zijn krijg je meer dopamine en endorfine in je bloed. Je wordt er dus vrolijker van.”

Wandelen zorgt ook voor beweging in het denken

Noorlander wandelt dan ook met mensen die een burn-out hebben. “Depressieve mensen moeten hardlopen, die moeten in beweging komen. Mensen met een burn-out moeten juist afgeremd worden. Wel beweging, geen stress. Wandelen is niet zo inspannend.” Ze merkt dat haar klanten beter in staat zijn constructief te denken, tijdens zo’n wandeling. “Met een burn-out brengt nadenken je eigenlijk niet zo ver, het wordt al gauw piekeren. Als je wandelt kunt je niet stilstaan, je kunt je niet vastdenken. Er komt meer ruimte om dingen anders te kunnen zien.” Desondanks zou de wandelcoach mensen met een burn-out niet meenemen op georganiseerde wandeltochten naar Santiago de Compostella. “Daar hebben de meeste mensen geen energie voor”, zegt Noorlander, “maar een wandelsessie) van anderhalf uur kan al heel veel doen.”

Interview Libelle pag 5