Ben je druk-druk-druk? Neem dan juist een pauze!

Als je druk-druk-druk bent, en je werkdruk is hoog, dan heb je snel de neiging om je pauze door te werken. Hierdoor loopt je spanning en druk alleen maar meer op en wordt je steeds minder efficiënt en krijg je dus ook minder werk gedaan. Het voelt echter anders, waardoor je misschien vaak je pauze doorwerkt. 


Je hebt het gevoel dat je zoveel taken te doen hebt, dat je werkdruk zo hoog is, dat je geen tijd hebt voor een pauze. “Een pauze nemen, die luxe heb ik niet hoor!”, denk je dan. Die tijd kan ik goed gebruiken om nog snel even wat klusjes te doen, of aan die klus te beginnen die al zo lang ligt te wachten.


Als je dit vaker doet lopen de spanningen onbewust bij je op. Je hebt last van nekpijn, hoofdpijn, of vermoeidheid die maar niet over lijkt te gaan. Je kunt je slechter concentreren en vergeet dingen. De onrust in je hoofd neemt toe, niet alleen als je op je werk bent, maar het gaat ook nog door als je thuis bent. Je komt hierdoor lastiger in slaap of je slaapt steeds slechter door. En daar wordt je stemming niet beter op. De ideale ingrediënten voor overspannenheid of een burn-out.

Doordat je continu door blijft razen, met het idee dat je werkdruk dan afneemt, komt je lichaam en je hoofd niet tot rust. En jouw lichaam en hoofd is er niet op gemaakt om continu druk te zijn. Op het moment dat je in zo’n situatie zit lijkt alles wat je moet doen zo belangrijk dat jij jouw rust wel even uitstelt. Maar als je dat te vaak doet kom je helemaal niet meer tot rust en komt er steeds minder uit je handen omdat je steeds minder efficiënt bezig zal zijn.

Neem juist als je werkdruk hoog is een pauze, dat verhoogt je productiviteit! Juist als je denkt dat je geen tijd hebt om een pauze te nemen, heb je er eentje nodig. Het is niet voor niets dat pauzes zijn vastgelegd in de CAO. Dat is omdat er uit onderzoeken gebleken is dat het nemen van pauzes de productiviteit en de creativiteit verhogen. Wil je het wel, maar vind je het lastig uit te voeren? Maak dan met collega’s een afspraak voor in de pauze zodat jij je niet in de verleiding komt om door te werken.

Zorg voor een realistische planning. Als je te vaak te druk bent vraag je dan af of je een realistische planning hebt gemaakt. Bekijk opnieuw of je de juiste prioriteiten het gesteld voor de periode die je beschikbaar hebt. Stel zo nodig je planning en prioriteiten bij. Het zal je alleen maar frustraties opleveren als jij jezelf onrealistische doelen stelt en de prioriteiten niet goed op een rij hebt.

Wel of geen takenlijst? Probeer eens of het voor je werkt om je taken op te schrijven. Door je taken op te schrijven hoef je ze niet in je hoofd te onthouden. En toch weet je zeker dat je ze niets vergeet en dat geeft rust. Ben jij iemand die juist zenuwachtig wordt van lijstje? Begin dan met wat op dat moment het meeste aandacht nodig heeft. En bekijk na de ene taak opnieuw wat dan het belangrijkste is, de rest volgt dan vanzelf.

9 tips bij een (te) hoge werkdruk
  1. Zorg voor een realistische planning;
  2. Zorg dat je de juiste prioriteiten stelt;
  3. Maak een keuze voor wel of geen takenlijst;
  4. Neem als je druk bent een pauze;
  5. Maak met een collega een pauze afspraak;
  6. Ga alleen op een rustig plekje zitten bij voorkeur in de natuur. Haal een paar keer diep adem en kijk om je heen;
  7. Ga wandelen, beweging helpt je hoofd weer leeg te maken;
  8. Luister naar je favoriete muziek;
  9. Als al deze tips niet genoeg zijn bespreek dan de werkdruk met je leidinggevende.

Dus is jouw werkdruk te hoog? Neem een pauze! Het zal je helpen om tot rust te komen. Juist doordat je even de rust neemt kun je daarna de dingen weer in een ander perspectief zien, ben je productiever, vrolijker, je krijgt minder snel last van lichamelijke pijnen en slaap je beter. Op deze manier zorg jij goed voor jouw gezondheid en kun je zorgen dat jouw stressklachten verminderen in plaats van uitmonden in overspannenheid of een burn-out.

Door: Nanda Noorlander van N-balans. (Nanda Noorlander helpt mensen die last hebben van overspannenheid of een burn-out van overleven naar leven. Zodat ze meer rust en meer energie hebben en ze weer kunnen genieten en eindelijk weer gelukkig zijn.)

En dan hoor ik nu graag van jou! Wil je definitief uit je burn-out? Klik hieronder en bestel de 3-delige videoserie… ?