Waarom bewegen goed is bij een burn-out

Vrouw is buiten aan het bewegen bij een burn-out.Door je onrust, overprikkeling en drukte kom je niet meer toe aan bewegen. De stress loopt steeds verder op en je beweegt steeds minder. Omdat je het gevoel hebt dat je daar geen tijd voor hebt. Tijd is geld, dus pak je bijvoorbeeld sneller de auto om jezelf te verplaatsten dan de fiets.

Je wilt nog snel even wat werk afmaken.
Eigenlijk was je van plan om die avond te gaan bewegen in de vorm van sport. Maar je wilt je werk ook afhebben. Dus ga je maar wat langer door. In koken heb je geen zin meer als je eenmaal vrij bent. Dus koop je een snelle hap. En sporten, tja, daar voelt het nu ook te laat voor dus plof je maar op de bank

De 7 ontbrekende schakels om uit je burn-out te komen aanvragen

Door nauwelijks te bewegen blijft de stress zich opstapelen in je lichaam. Dit ervaar je door spanning in je nek- en schouders en/of hoofdpijn. Maar ook door rug- en darmproblemen. En doordat je je slechter kunt concentreren en steeds meer dingen vergeet. Daarnaast voel je een moeheid die op een gegeven moment met één nacht goed slapen niet meer opgelost is.

Hoe dieper je in je burn-out komt hoe groter de kans dat je het bewegen gaat schappen in je dagelijkse leven. Uiteindelijk doen de meeste mensen alleen nog de dingen die ze echt niet meer kunnen schappen. En als ze merken dat ze het dan nog niet redden, dan gaan mensen zich vaak pas afvragen waarom het ze allemaal niet meer lukt. Maar dan ben je al veel te lang doorgegaan.

Bewegen zorgt er juist voor dat je lichaam stress kan afbouwen. Dus is het goed om het bewegen tijdig in je schema op te nemen. Schrap dingen uit je schema waarvan je eigenlijk wel weet dat het je niets of weinig oplevert. Dat kan voor iedereen anders zijn, dus onderzoek voor jezelf waar jij je tijd aan verspilt.

Het bewegen hoeft helemaal niet extreem te zijn. Je kunt bijvoorbeeld op de fiets boodschappen halen. Of je kunt vaker de trap nemen in plaats van de lift. Je kunt een wandeling maken tussen de middag. Of ga af en toe zwemmen of yoga doen.

Je voelt je al moe, dus denk je dat je geen puf hebt om te bewegen. Maar dat is niet hoe het werkt. Door het bewegen daalt je stressniveau en de druk neemt af. Je voelt je beter en krijgt ook weer energie van het bewegen. Mits je goed naar je lichaam luistert en niet heel extreem gaat bewegen.

In 7 stappen meer bewegen bij een burn-out
  1. Besef je dat je iets anders moet doen om je beter te voelen, wat kun je schrappen?;
  2. Realiseer je dat bewegen juist stress oplost in je lichaam;
  3. Je kunt zelf kiezen welke vorm van bewegen je leuk vindt;
  4. Weet dat bewegen ook energie geeft en niet alleen kost;
  5. Buiten bewegen zal je nog beter doen voelen;
  6. Ideaal is het om buiten bewegen te combineren met stress verlagende oefeningen;
  7. Zorg dat je daarnaast de kern van jouw stress aanpakt.

Hanneke had al haar sporten geschrapt omdat ze er voor haar gevoel geen tijd meer voor had. Hierdoor liep de druk ongemerkt juist nog verder op. Dus toen we geschrapt hadden wat niet voor haar werkte en ze weer ging bewegen, in combinatie met specifieke oefeningen, voelde ze zich al na een paar weken veel beter!

Dus zorg dat je juist bij een burn-out blijft bewegen. Wel met mate zodat je je lichaam niet over belast. Doe wat je leuk vind zodat je het vol blijft houden. Het liefst buiten en in combinatie met specifieke oefeningen. En zorg dat je de kern van je stress aanpakt anders is het dweilen met de kraan open. Op die manier krijg je weer meer rust, meer energie en kun je weer goed functioneren en genieten.


Door: Nanda Noorlander van N-balans. (Nanda Noorlander helpt mensen die last hebben van overspannenheid of een burn-out aan meer rust en meer energie zodat ze weer kunnen genieten en eindelijk weer gelukkig zijn.)

De 7 ontbrekende schakels om uit je burn-out te komen aanvragen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*