Eenvoudig in 10 minuten per dag tot rust komen

Mediteren geeft rust bij stress
Wil je heel graag vlot tot rust komen?
Misschien heb je veel te doen, en probeer je veel ballen in de lucht te houden. Of misschien is er een stressvolle gebeurtenis geweest, misschien breekt het jaren te veel doen en moeten je nu op.

Je hebt het gevoel dat je altijd onder druk staat. Je hebt continu een opgejaagd gevoel, omdat er zoveel te doen is. Of misschien heb je een stressvolle gebeurtenis ervaren zoals een echtscheiding, voortdurende ruzie met je partner, verandering of beëindiging van werk.

Door stress kun je diverse klachten krijgen, onder andere op het gebied van je spijsvertering. Stress remt de werking van het spijsverteringskanaal waardoor je last kunt krijgen van verstoppingen, onregelmatig stoelgang, winderigheid, maagklachten, misselijkheid, darmklachten, een opgeblazen gevoel, of buikpijn.

In jouw dagelijkse leven bouw je spanningen op. Als je actief bent is jouw sympathische zenuwstelsel actief. Het versnelt bijvoorbeeld jouw functies van het hart en verhoogt de spanning in jouw spieren. Het remt de werking van jouw spijsvertering en jouw uitscheidingsorganen. Het brengt jouw lichaam in een staat van paraatheid en eventuele verdediging. Dit wordt versterkt door gevoelens van angst en opwinding. Als je langere tijd last hebben van stress, de zogenaamde chronische stress, komt jouw lichaam niet meer vanzelf tot rust.

Uit diverse studies blijkt dat mediteren spanningen drastisch vermindert. Mediteren zorgt ervoor dat jouw lichaam schakelt naar het parasympathische zenuwstelsel en tot rust komt. Hierdoor vertraagt de hartwerking, verslappen jouw spieren en wordt jouw spijsvertering gestimuleerd.

Mediteren lijkt moeilijk en veel tijd te kosten. Andy Puddicombe is iemand die mediteren gemakkelijk en haalbaar heeft gemaakt. Andy is op zijn 22e monnik geworden en heeft tien jaar lang in talloze kloosters in verschillende landen gewoond. Als monnik komt Andy regelmatig naar Engeland en het valt hem op dat zijn vrienden en hij eigenlijk op zoek zijn naar hetzelfde. Daaruit groeide het idee om zijn ervaring te delen met mensen die niet in het klooster willen, maar net als hij naar een gevoel van geluk verlangen. Andy maakt het mediteren overzichtelijk doordat het in 10 minuten kan. Door de duidelijke leidraad kun je er zelf goed mee aan de slag. Na 10 minuten begint de stress in je lijf al drastisch te verminderen.

Al na tien dagen resultaat. Om de stap naar het mediteren eenvoudig te maken heeft Andy Puddicombe de Take 10-aanpak ontwikkeld. Tien dagen lang, 10 minuten per dag zitten en focussen op je ademhaling zorgt voor een leeg hoofd en geeft je een indruk van hoe eenvoudig het is om meditatie te integreren in je dagelijkse leven. Je kunt dit gewoon op een stoel doen, ook handig.

Laat in 10 minuten per dag de stress achter je met de Take 10!
  1. Zoek een plek waar je ongestoord kunt zitten op een rechte stoel
  2. Zet je telefoon uit
  3. Zet je (kook)wekker op 10 minuten
  4. Haal vijf keer adem, in via neus en uit via de mond. Sluit je ogen
  5. Word je bewust van je lichaam op je stoel, en je voeten op de grond
  6. Ga je lichaam langs, waar voel je spanning en waar niet?
  7. Hoe voel jij je? In welke stemming ben je?
  8. Voel waar jij het rijzen en dalen van je ademhaling het beste voelt in je lichaam
  9. Volg je ademhaling, gaat het vloeiend of schokkend?
  10. Tel in gedachte de ademhalingen: 1 voor inademing, 2 voor uitademing. Ga door tot 10.
  11. Herhaal dit 5 tot 10 keer
  12. Laat je focus los.
  13. Breng je aandacht terug naar je lichaam op de stoel en je voeten op de vloer
  14. Open je ogen en als je zover bent ga je weer staan.

Kortom wil je graag ontstressen? Zodat jouw spijsvertering weer lekker loopt, jij je weer meer ontspannen bent, je beter slaapt , je positiever bent, en gelukkige voelt? Doe tien dagen de Take10, en ervaar wat het met je doet. Wat mij betreft is de missie van Andy om meditatie toegankelijk te maken zeer geslaagd. Ik hoop dat het je zo goed bevalt dat je er ook na 10 dagen mee door blijft gaan zodat je steeds meer rust in jouw leven krijgt!

 

Door: Nanda Noorlander van N-balans. Bron: https://www.headspace.com/ (Nanda Noorlander helpt mensen die last hebben van overspannenheid of een burn-out aan meer rust en meer energie, zodat ze weer kunnen genieten.)

De 7 ontbrekende schakels om uit je burn-out te komen aanvragen