Energieverspilling zorgt voor langdurig herstel

Vijf niveau's van energie opladen van 0% tot 100% bij een burn-outJe bent herstellende van een burn-out. En je hebt weer zin om dingen te gaan doen. Iets wat je langere tijd niet zo voelde. Ongemerkt ga je hierdoor weer meer dingen doen. Maar je merkt dat je je hierdoor snel energie verliest en je weer uitgeput voelt.

Omdat je je weer een beetje beter voelt heb je wel zin om naar die verjaardag te gaan. Het voelt alsof je het ergste gehad hebt en je weer meer energie hebt. Toen je er nog midden inzat had kon je dat totaal niet opbrengen. Maar nu je je iets beter voelt lijkt het je wel leuk. Eenmaal op de verjaardag merk je dat het je toch allemaal te veel is. Je zit de verjaardag uit en daarna heb je helemaal op. “Gaat het nou nooit eens over”, denk je dan?

Doordat je energie verspilt duurt je herstel langer.
Je raakt gefrustreerd omdat het allemaal zo lang duurt. Je bent bang dat het nooit meer helemaal over gaat. Het doet je verdriet dat je niet meer het gevoel hebt dat je jezelf bent. En omdat je wilt dat het eigenlijk anders is leg je jezelf weer extra druk op waardoor je juist stress creëert in plaats van de rust neemt die je nodig hebt.

Voordat je een burn-out kreeg, heb je meer energie verbruikt dan je opbouwde. Vergelijk het met een accu die helemaal leeg getrokken is waardoor de auto niet meer start. Dat is de reden waarom je vermoeidheid maar niet over ging en je steeds minder energie had om je dagelijkse leven op te brengen.

Als je de onderliggende problematiek hebt aangepakt en je herstellende bent, bouw je weer energie op. Langzaam aan voel je dat je weer betere dagen hebt. De kunst is om in deze periode de focus te hebben op het opbouwen van meer energie. En dus niet om het allemaal direct weer op te verbruiken.

Zeker in het begin zal je je de ene dag beter voelen dan de andere. Dat is logisch omdat het evenwicht nog wankel is. Probeer dingen die je erg veel energie kosten te vermijden. En zie het als een ontdekkingstocht om te ervaren wat op dit moment wel en niet werkt. Je lichaam geeft je je helde goede feedback. En dat heeft het altijd al gedaan, nu nog ernaar luisteren 😉.

Wat je wilt vermijden is dat je direct alle energie die weer opbouwt verbruikt. Zodat je weer helemaal doodop bent. Dat je net als bij een net opgeladen accu weer de lichten van je auto laat branden waardoor de accu weer helemaal leeg getrokken wordt.

7 tips om je energie weer op te bouwen na een burn-out
  1. Wordt je bewust van het belang om zorgvuldig om te gaan met je energie voorraad;
  2. Doe alleen wat echt noodzakelijk is en laat andere dingen nog even liggen;
  3. Je kunt wel een lijst maken met dingen die je later weer wilt oppakken als je je geïnspireerd voelt, mits dit niet voor extra druk zorgt;
  4. Besteed vooral tijd aan dingen die je energie opleveren;
  5. Raak niet in paniek als je energie voorraad nog wankel is en je je de ene dag beter voelt dan de andere;
  6. Merk je dat je toch te ver bent gegaan? Ga dan na wat teveel was en vermijd dat de komende tijd;
  7. Wees lief voor jezelf, en weet dat het einde in zicht is.
Een klant van mij was herstellende van een burn-out en ging direct weer fanatiek sporten.

Maar ze merkte dat ze er doodmoe van werd terwijl ze er vroeger juist energie van kreeg. Ik legde haar uit dat haar lichaam nog herstellende was en dat ze dus wel kon gaan wandelen of fietsen, maar dat ze nog te weinig reserve had opgebouwd om weer volop te gaan sporten. Ze ging van af toen beter luisteren naar wat haar lichaam aangaf en vanaf toen ging de energie opbouw beter.

Dus wil je voorkomen dat je je herstel onbewust belemmerd?

Zorg dan dat je meer energie op blijft bouwen dan dat je verbruikt. Op die manier bouwt je lichaam weer een gezonde voorraad energie op. Je bespaard jezelf frustraties en verdriet. Zeker als je leert te genieten van jouw welverdiende rust. En omdat je weet in welke fase je zit hoef je niet bang te zijn dat het nooit meer overgaat.

 

Door: Nanda Noorlander van N-balans. (Nanda Noorlander helpt mensen die last hebben van overspannenheid of een burn-out aan meer rust en meer energie zodat ze weer kunnen genieten en eindelijk weer gelukkig zijn.)

 

De 7 ontbrekende schakels om uit je burn-out te komen aanvragen

3 gedachten over “Energieverspilling zorgt voor langdurig herstel

  1. Nora

    Hoi, wat een nuttige tips en niet alleen voor na een burn-out maar in mijn geval na chemo. Voel me best goed hoor mag noet klagen maar ja qua energie ik word er toch nog weleens verdrietig om wanneer ik superleuke drukke week heb gehad en dan ineens een dag helemaal gesloopt ben.

    1. Nanda Noorlander Bericht auteur

      Hoi Nora, Ja ook na een chemokuur moet je energieniveau weer op peil komen. Fijn dat ook jij iets hebt aan de tips. Ik wens je heel veel sterkte met jouw herstel.
      Met vriendelijke groet,
      Nanda Noorlander

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*