Hoe je in extreme omstandigheden toch flexibel kunt zijn

waterval, een voorbeeld hoe water flexibel isFlexibel? Als je overspannen bent of een burn-out hebt, heb je al genoeg aan je hoofd. Dan ben je verre van flexibel. Je hebt al genoeg moeite om alle normale dingen rond te breien zodat je extreme omstandigheden daar niet bij kunt gebruikt.

Je dagelijkse leven is al stressvol genoeg en nu komt daar nog van alles bij. Nu heb je ook nog te maken met extreme maatregelen tegen een virus. Hierdoor staat je hele leven op zijn kop. Kinderen kunnen niet naar school. Je overweegt om het advies te volgen om vooral vanuit huis te werken. Het is lastig om de hysterie buiten de deur te houden als je de lege schappen in de supermarkt ziet.

De 7 ontbrekende schakels om uit je burn-out te komen aanvragen

De irritaties lopen snel bij je op. Je reageert kort af tegen jouw omgeving. Jouw emoties lijken een eigen leven te lijden. Je kunt je slecht concentreren. Doordat je je dagelijkse routine niet kunt doen, raak je nog meer gefrustreerd en van slag.

Juist als je helemaal vast zit door je burn-out, is het lastig om flexibel te denken. Dit is misschien precies wat de emmer doet overlopen. Waardoor het lastig is om nog goed te functioneren. Toch is het belangrijk wat je nu kunt doen om de kern van jouw stress op te lossen. Zeker als de buitenwereld nog gestrester is dan anders.

Het is belangrijk je niet mee te laten slepen in angstige gedachtes. Realiseer je dat het inderdaad ‘alleen maar’ gedachtes zijn. Misschien herken je wel dat de meest erge dingen die je ooit in je hoofd hebt gehaald, nooit zijn gebeurd? Ze voegen dus niet zo heel veel toe. Het is dus belangrijk dat je ze niet voor de werkelijkheid aanneemt.

Laat je niet meeslepen met de angsten van anderen. Heb je net jezelf een beetje op de rit, hoor je anderen praten en ga je toch weer twijfelen. Heel logisch maar de kunst is om dicht bij jezelf te blijven.

Focus je op wat nu echt belangrijk voor je is. Onderzoek wat jij nu echt nodig hebt. Als dat ‘meer rust’ is, zorg dan dat je meer rust krijgt. Eén van de nadelen van een burn-out is dat je het overzicht kwijt raakt. Maar als je terug gaat naar jouw essentie dan weet je echt wel wat je nodig hebt. En ik help je me alle plezier om dat te bereiken.

7 stappen om ook bij een burn-out flexibel te zijn
  1. Los de kern van jouw stress op;
  2. Laat je niet meeslepen door jouw eigen angstige gedachtes;
  3. Laat je niet meeslepen door angstige gedachtes van anderen;
  4. Focus op wat jij nu nodig hebt, en jij jezelf kunt geven, bijvoorbeeld meer rust;
  5. Weet je niet hoe, zorg dat je van iemand die het wel weet leert hoe je dat kunt doen;
  6. Probeer elk obstakel, flexibel te nemen;
  7. Focus op de kansen die deze situatie je nu bied.

De natuur geeft altijd hele mooie voorbeelden over hoe wij als mensen met dingen kunnen omgaan. Als een rivier een obstakel tegenkomt dat groot genoeg is dan gaat het er gewoon onder, over of omheen. Het water gaat zich niet druk maken, “Oh hoe moet het nou allemaal”. Het water raakt niet in paniek, maar is zo flexibel dat het gewoon een nieuwe manier zoekt om verder te stromen. Daar kunnen wij als mensen nog wat van leren. 😉

Dus wil je voorkomen dat je burn-out erger wordt? Zorg goed voor jezelf. Onderzoek wat jij nu nodig hebt. Los je burn-out op. Voorkom dat je meegaat in angsten. En zorg dat je net als water flexibel bent. Door te focussen op welke kansen er nu juist wel zijn. Zodat je in plaats van frustratie en een volle emmer, jij weer een lege emmer hebt. Waardoor je je beter voelt dan ooit!

Door: Nanda Noorlander van N-balans. (Nanda Noorlander helpt mensen die last hebben van overspannenheid of een burn-out aan meer rust en meer energie zodat ze weer kunnen genieten en eindelijk weer gelukkig zijn.)

De 7 ontbrekende schakels om uit je burn-out te komen aanvragen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*