Welke gewoonte helpt je wel en niet bij een burn-out?

Gespierde man die wel de juiste gewoonte heeftIedereen heeft gewoontes, maar helpt elke gewoonte je ook of niet? Niet allemaal, zeker niet bij een burn-out. En met sommige gewoontes saboteer je jezelf alleen maar. Zoals bij roken bijvoorbeeld of jezelf overeten of te weinig bewegen. Maar hoe zit dat dan bij een burn-out?

Je bent van huis uit gewend dat er niet over gevoel wordt gepraat. Dat je vooral moet doorgaan en je niet moet afvragen hoe je voelt. Je werd gestimuleerd om vooral aan de slag te gaan, dingen te doen. Vooral niet klagen of zeuren. Boos worden, daar was geen tijd en ruimte voor.

De gewoonte om niet over gevoel te praten was geweldig in de tijd net na de oorlog. Toen Nederland in de wederopbouw was. Er moest veel gebeuren om alle basisvoorzieningen weer op orde te krijgen. Toen werkte deze gewoonte heel erg goed. Emoties zouden de productiviteit alleen maar in de weg hebben gezeten. Maar we leven nu in een andere tijd en dus heb je andere gewoontes nodig.

Alles wie je vandaag bent, hoe je doet, wat je gewoontes zijn is een optelsom van jouw verleden. Maar met sommige gewoontes saboteer je jezelf. Dus is het belangrijk om te onderscheiden wel gewoontes je wel helpen en welke juist je burn-out in stand houden of verergeren. Als je serieus gespierder wilt worden is het een goede gewoonte om dagelijks te trainen.

Welke gewoontes helpen jou wel en welke niet? Het woord ‘gewoon’, geeft al aan dat wat je doet voor jou zo normaal of gewoon is dat je er vaak helemaal niet bij stil staat of iets voor je werkt. Je doet gewoon wat je altijd deed. Maar bij een burn-out is dat het laatste wat je wilt, anders blijf je hangen in je burn-out.

Het doorbreken van een gewoonte kan erg lastig zijn. Want je mag er vanuit gaan dat elke gewoonte je ooit iets heeft gebracht. Toen je merkte dat het je resultaat opleverde bleef je het doen. Maar nu je merkt dat het niet meer werkt kun je dit veranderen. Hou er rekening mee dat jouw systeem 21 tot 66 dagen nodig heeft om een gewoonte veranderen.

Niet alle gewoontes kun je gedragsmatig veranderen. Soms is er meer nodig. Vaak moet je eerst de kern van de gewoonte duidelijk hebben voor dat je de gewoonte kunt loslaten. Het voordeel hiervan is ook dat als je de kern oplost het gedrag automatisch wegvalt. Je hebt dan dus geen 21 tot 66 dagen nodig om de verandering door te voeren, die is dan direct opgelost.

5 stappen om je burn-out gewoontes te doorbreken
  1. Onderzoek jouw gewoontes. Stel jezelf bijvoorbeeld de vraag: Welke gewoonte geeft me onrust?;
  2. Wat kan ik doen om te stoppen met deze gewoonte?;
  3. Zorg dat je 21 tot 66 dagen de tijd neemt om de oude gewoonte af te leren;
  4. Wat kan ik doen om te krijgen wat ik wel wil?;
  5. Kom je er niet alleen uit? Ik ben hierin specialiseert, dus help je hier graag bij. Neem contact op via het contactformulier

En klant van mij had de gewoonte om, als ze zich niet lekker in haar vel voelde, te gaan piekeren. Dat kon ze heel goed. Maar daar voelde ze zich niet prettig bij. Want als ze eenmaal was begonnen kon ze het piekeren niet meer stoppen. Ik leerde haar hoe ze deze gewoonte kon stoppen. En we onderzochten welke gewoonte dan wel voor haar werkte. Waardoor ze zich veel beter voelde.

Dus wil jij van je burn-out af? Pak die gewoontes aan die je niet helpen. Zodat je jezelf veel ellende bespaart. En je met volle teugen kunt genieten. Je meer rust ervaart en je weer voor 100% energie hebt. Je veel positiever bent. Een beter gevoel van eigenwaarde, meer positiviteit, en meer voldoening ervaart.

Door: Nanda Noorlander van N-balans. (Nanda Noorlander helpt mensen die last hebben van overspannenheid of een burn-out aan meer rust en meer energie zodat ze weer kunnen genieten en eindelijk weer gelukkig zijn.)

Wil je meer tips voor meer rust in jouw leven? Vul in de rechterkolom jouw naam en e-mailadres in en je ontvangt het gratis e-boek ‘5 tips voor meer rust die je nergens anders vindt’.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*