Hoe ga je als leidinggevende om met stress bij een medewerker?
Werknemers in Nederland worden vooral ziek van stress. Een derde van het ziekteverzuim wordt veroorzaakt door psychische klachten die samenhangen met het werk. Het is dus niet voor niets dat de overheid een campagne heeft gestart om werkstress tegen te gaan.
Vlak voor een oplevering of een deadline hebben veel mensen last van stress. Deze stress kan juist gezond zijn en mensen stimuleren om dingen af te krijgen. Als de oplevering is geweest, komt de ontspanning weer en is het lichaam weer in balans.
Een gestreste werknemer kan een organisatie veel geld kosten. Bij een gestreste werknemer neemt de kans op fouten toe en de productiviteit dus af. Als de hoge werkdruk te lang duurt, blijven de stresshormonen door het lichaam van de werknemer gieren. Het lichaam komt niet meer tot rust, waardoor de werknemer ziek thuis komt te zitten. Daarnaast komt er ook nog meer werkstress bij de collega’s terecht die de taken van de zieke werknemer moeten overnemen. Voor je het weet ben jij bezig met zaken die eigenlijk door jouw werknemers gedaan kunnen worden.
Werkstress ontstaat vaak door een verstoorde balans tussen werk en privé. Maar ook door een te hoge werkdruk en bij onzekerheid over een baan. Onzekerheid brengt een gevoel van controle verlies met zich mee. Tijdens een onderzoek van Karasek bij Scandinavische werknemers is aangetoond dat subjectief controle verlies een grotere boosdoener is dan objectieve werkdruk voor stress. Ook de persoonlijkheid van de werknemer speelt een rol. Zo hebben werknemers die perfectionistisch zijn ingesteld een grotere kans op stress dan werknemers die minder perfectionistisch zijn.
Het tijdig signaleren van werknemers met stress en maatregelingen nemen is voor zowel de organisatie als voor de werknemer van belang. Op deze manier kan de stress aangepakt worden en kan de werknemer in het werkproces blijven.
De werkstress stijgt met 40% in periodes van economische crisis. Werkstress tijdens economische crisis heeft tot gevolg dat 25% meer werknemers thuis blijven van hun werk omwille van stress of stress gerelateerde aandoeningen. Dat zijn de uitkomsten van een studie van de universiteit van Nottingham. Tienduizend maatschappelijk werkers in Ierland deden aan de studie mee. De conclusie was dat de hoeveelheid stress, angst en depressie toegenomen is sinds de economische crisis. Ook in Nederland neemt de vraag naar begeleiding op het gebied van stress in tijden van economische crisis toe.
Denk niet: “Ik hoef een werknemer toch niet te zeggen dat hij/zij last heeft van stress, dat weet hij/zij zelf toch ook wel?” Als de stress geleidelijk is toegenomen kan het zijn dat een werknemer zich er zelf niet bewust van is. Terwijl het voor iedereen in zijn of haar omgeving duidelijk te zien is dat iemand stress ervaart. Ontkenning speelt hierbij een rol. Het er zicht voor schamen omdat men bang is dat het als zwak wordt gezien. En het niet durven aankaarten bij de leidinggevende omdat men bang is dat dit gevolgen kan hebben voor een promotie. Of dat men dan bovenaan “de lijst” komt te staan van mensen die het eerste moeten weg gereorganiseerd.
6 stappen om een medewerker bij stress te begeleiden
STAP 1 – Let op signalen van stress bij werknemers zoals: Meer moeite om de aandacht te houden bij het werk, zaken vergeten, onrustig overkomen, er continu moe uitzien, snel geïrriteerd zijn, snel ruzie krijgen met collega’s, meer slechte gewoontes ontwikkeld zoals: ongezond eten, meer roken en/of drinken, lijkt geen plezier meer te hebben, komt somber en lusteloos over, er komt weinig uit zijn/haar handen, heeft veel last van spier-, rug-, buik- en/of hoofdpijn.
STAP 2 – Zie je deze signalen van stress? Ga een gesprek aan met de werknemer. Vraag of de werknemer dat zelf ook ervaart. Geef aan dat je bezorgd bent en de werknemer wilt helpen dit op te lossen. Geef duidelijk aan dit geen negatieve consequenties heeft wanneer de werknemer hier open over is.
STAP 3 – Als de werknemer dit herkent, geef het advies om professionele hulp hiervoor te zoeken. Denk aan een huisarts of een stresscoach.
STAP 4 – Heeft de stress te maken met baan onzekerheden? Probeer hier dan zo snel mogelijk duidelijkheid over te geven.
STAP 5 – Onderzoek samen met de werknemer of er op het werk (tijdelijke) aanpassingen nodig zijn. Dit geeft de medewerker de kans om te herstellen voordat mogelijk ziekteverzuim optreedt.
STAP 6 – Hou contact met de medewerker over de vorderingen. Maak een afspraak met de medewerker om hierop terug te komen.
Dus let op signalen van stress bij jouw werknemers. Het bespaart de organisatie veel geld wanneer werknemers stress tijdig aanpakken, de collega’s raken niet overbelast en jij hoeft niet meer bij te springen en kunt je weer volledig richten op je eigen taken. Het inschakelen van hulp voor jouw werknemer en het hem of haar betrekken bij de oplossing heeft een positief effect om de schade te beperken. Dit wordt versterkt doordat mensen, op het moment dat hun eigen mening wordt gevraagd, weer het gevoel van controle krijgen.
Door: Nanda Noorlander van N-balans. (Nanda Noorlander helpt mensen die last hebben van overspannenheid of een burn-out van overleven naar leven. Zodat ze meer rust en meer energie hebben en ze weer kunnen genieten en eindelijk weer gelukkig zijn.)
En dan hoor ik nu graag van jou! Wil je definitief uit je burn-out? Klik hieronder en bestel de 3-delige videoserie… ?