Hoe ga je om met angsten?

Misschien ben ik zelf geen goed voorbeeld voor een artikel over angsten. Ik ben namelijk het type dat motor rijd, op een paard reed dat 75 km per uur kon in volle galop, uit een vliegtuig ben gesprongen (oké met parachute, haha) Ik ben niet bang voor spinnen. Maar ook al zie ik er niet zo uit, en kan ik stoer overkomen, ook ik heb soms angsten. Voor mij ligt dat eerder op sociaal vlak. De angst voor afwijzing, of om te spreken voor publiek.

Veel mensen met hebben last van angsten. Er is natuurlijk een verschil tussen je soms angstig voelen en dat continu ervaren. Daarin zijn veel gradaties in. Er worden in ieder geval heel veel recepten uitgeschreven met het idee dat mensen dan die angsten niet te hoeven voelen. Maar helaas werkt het zo niet. 

Sommige mensen durven hun grenzen niet aan te geven bijvoorbeeld. Ze hebben zelf niet door dat het te maken heeft met het willen pleasen van anderen. Erbij willen horen en de angst om afgewezen te worden. Er zijn ook mensen die bang zijn dat dingen die ze vroeger hebben ervaren weer zullen gebeuren en dat kan dan gaan om grote of kleinere dingen. Of mensen maken zich zorgen over wat er in de toekomst kan gebeuren.

Hierdoor piekeren mensen en ervaren ze stress en vervelende emoties. De spanning in het lichaam loopt op, wat weer zorgt voor diverse spanningsklachten. Zoals hoofdpijn, rugpijn. Nek en schouderklachten. Maar ook darmklachten kunnen daar uit voortkomen.

Je bent liefde en je kunt niet NIET liefde zijn. Je kunt wel angstige gedachtes hebben en vergeten dat je liefde bent. Dit soort gedachtes zijn altijd onwaar. Je plakt een ervaringen uit het verleden op het nu of op de toekomst, maar dat werkt niet.

De kunst is dus om elke keer weer angstige gedachtes los te laten. Te weten dat het maar gedachtes zijn. Dat het feit dat je ze denkt het nog niet maakt dat ze WAAR zijn. Wie zou je zijn zonder dat soort gedachtes?

Je mind produceert altijd gedachtes. Deze hebben vaak te maken met dingen die we eerder hebben meegemaakt. Een soort van plaat waar alles wordt opgeslagen en die op de achtergrond altijd mee blijft draaien bij alles wat we doen.

Veel mensen denken dat ze past rust hebben als ze geen gedachtes meer hebben. Maar dat is niet het doel. Het gaat erom gedachtes niet langer te grijpen. En ECHT te maken. En je leven te laten beïnvloeden op een negatieve manier.

In 5 stappen van angst naar rust
  1. Wat is de kern van waar je bang voor bent?;
  2. Wat is het ergste wat er kan gebeuren?;
  3. Stel dat het gebeurd, is er dan een oplossing? (Tip: die is er altijd 😉);
  4. Heeft het dan nu zin je hier druk over te maken?
     (Tip, meestal niet, alleen acute situaties zijn meestal gevaarlijk en vragen om direct handelen);
  5. Welke gedachte hierover zou meer helpend zijn? Maak een affirmatie die je kunt gebruiken als je een bepaalde angst vaak tegen komt. Die kan heel specifiek zijn, maar ook algemener in de zin van: “Uiteindelijk komt altijd alles goed”.

Linda maakte ze vaak druk om haar (jonge) kinderen. Ze was bang dat ze van alles zou overkomen. Dit bezorgde haar veel stress en gepieker. En ik nam een aantal onderwerpen met haar door waar ze bang voor was. Eigenlijk waren het allemaal zorgen over de toekomst. Dingen die eigenlijk nooit gebeurd waren en waarschijnlijk ook nooit gingen gebeuren. Haar kinderen waren gewoon veilig. Dus toen ze zich voortaan ging focussen op dat haar kinderen veilig waren scheelde dat enorm veel spanning en stress.

Kortom onze mind kan de meest spannende dramafilms in ons hooft creëren. Maar dat maakt ze nog niet waar. Dus focus op een gedachte die wel helpend is en je bespaart jezelf enorm veel drama, stress, spanning en gepieker.


Door: Nanda Noorlander van N-balans. (Nanda Noorlander helpt mensen die last hebben van overspannenheid of een burn-out van overleven naar leven. Zodat ze meer rust en meer energie hebben en ze weer kunnen genieten en eindelijk weer gelukkig zijn.)

En dan hoor ik nu graag van jou! Wil je definitief uit je burn-out? Klik hieronder en bestel de 3-delige videoserie… ?