Hoe ga je om met een burn-out in corona tijd?

Burn-out en corona tijd een slechte ombinatie

Je hoopte dat nu er corona heerst, en je meer thuis kon werken, dat de stress zou afnemen. Normaal gaat iedereen ’s morgens naar zijn of haar eigen werk of school, nu is iedereen meer thuis. Omdat je niet de enige bent die thuis is, neemt de drukte in huis alleen maar toe. En dus ook de stress.


Probeer je thuis te werken, hoor je je kinderen op de achtergrond schreeuwen en gillen.
Doordat de hele normale dagelijkse routine in het water valt, moeten er alleen maar meer dingen geregeld worden. Iedereen is uit zijn of haar doen. Je hebt niet alleen je werk maar je kinderen hebben ook meer hulp nodig met hun schoolwerk.

De 7 ontbrekende schakels om uit je burn-out te komen aanvragen

Dit vraagt heel veel van jou en van jouw flexibiliteit. Terwijl de rek er eigenlijk al een beetje uit was. Je hebt al moeite om je te concentreren en met een partner en kinderen in huis wordt dat er niet eenvoudiger op. Je reageert korter af dan je zou willen, wat de onderlinge sfeer er niet beter op maakt. En rust krijg je nu ook niet, want je bent geen minuut alleen.

Door je burn-out heb je niet meer de flexibiliteit en energie om nog rustig op je omgeving of op de veranderingen te reageren. Je raakt enorm opgefokt. Je wilt eigenlijk alleen maar rust, maar die lijkt ver weg te zijn gezien alle omstandigheden. Er moet van alles geregeld worden om het gezin draaiende te houden, waardoor jij alleen nog maar verder in de put komt.

Het belangrijkste is dat je je realiseert dat alles vanuit wilskracht doen niet meer voor je werkt. Je loopt vast in de systemen die je in de loop der tijd hebt gecreëerd. Misschien heeft het ooit wel voor je gewerkt, maar nu niet meer. Het wordt tijd voor een andere aanpak.

Als er mensen in jouw naaste omgeving ziek zijn geeft dat extra stress. Misschien maak je je zorgen of het allemaal goed komt met ze. Of ben jij degene die nu extra voor hun moet zorgen. Maar dat gaat eigenlijk helemaal niet omdat jij je zelf niet goed voelt. De neiging om vooral voor anderen te zorgen en te weinig voor jezelf breekt op.

Veel mensen met een burn-out trekken zich terug uit sociale contacten omdat het allemaal te veel is. Nu je door corona ook nog eens het advies krijgt om vooral thuis te blijven is de neiging nog groter. En ook nog gevaarlijker omdat je sociaal geïsoleerd kunt raken. Terwijl vriendschappen juist stres verlagend werken.

7 stappen om ook in corona tijd te burn-out op te lossen
  1. Probeer een dagindeling te maken waarbij jij toch toe komt aan de dingen die je wilt doen voor je werk, huishouden en gezin;
  2. Ondanks dat anderen jouw hulp of steun nodig hebben, geef jezelf wat jij nodig hebt om te herstellen zodat je er weer 100% voor je gezin kunt zijn;
  3. Focus op de dingen die je nu wel kunt in plaats van de dingen die je nu niet kunt;
  4. Realiseer je dat het voor iedereen een verandering is en vat irritaties van partner en kinderen dus niet persoonlijk op;
  5. Blijf sociale contacten onderhouden met vrienden en vriendinnen, desnoods via video bellen;
  6. Ga elke dag minimaal een half uur alleen wandelen;
  7. Laat naasten weten dat je met ze meeleeft maar neem niet hun hooi op jouw vork.

Een klant met 2 kinderen op de basisschool zat met de handen in het haar. Kinderen thuis van school en zelf willen werken, gecombineerd met een partner die wel naar zijn werk kon maakte dat de stress flink opliep bij haar. Ik hielp haar aan een dagindeling waardoor zowel haar kinderen als zij kregen wat ze nodig hadden. Na een gesprek met haar partner stemde hij ook zijn bezigheden meer af op het gezin. Waardoor er meer rust en plezier in het gezin kwam.

Kortom thuiswerken in corona tijd is niet de oplossing maar juist een extra stress factor. Als jij zorgt dat je je burn-out oplost, kun jij er weer voor 100% voor iedereen zijn. Dus maak een dagindeling die werkt en zorg dat je krijgt wat jij nodig hebt om te herstellen. Neem niet de verantwoordelijkheid van anderen op je. Zo krijg je meer rust en energie, betere relaties en meer plezier.


Door: Nanda Noorlander van N-balans. (Nanda Noorlander helpt mensen die last hebben van overspannenheid of een burn-out aan meer rust en meer energie zodat ze weer kunnen genieten en eindelijk weer gelukkig zijn.)

De 7 ontbrekende schakels om uit je burn-out te komen aanvragen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*