Hoe ga je om met een hectische werkomgeving?

Op je werk zit je in een hectische werkomgeving dat het lastig is om de rust in jezelf te bewaren. Je voelt je continu opgejaagd door alles wat er om je heen gebeurd. Het voelt alsof alles op jouw schouders neerkomt. En dat wordt je ook nog eens continu gestoord in wat je doet. 

Er is veel meer werk dan dat er mensen zijn om het werk te doen. Er wordt verwacht dat je bij alle vergaderingen bent, maar ook je werk aan kant hebt. Je wordt vaak onderbroken door telefoontjes. Er gebeurd elke dag zoveel dat het je het overzicht al snel kwijt raakt.

Het lukt je niet meer om continu op je tenen te lopen en alles te redderen. Dat probeer je al een tijdje maar je merkt dat je lontje steeds korter wordt. Je vermoeidheid toeneemt. Het slapen lastiger gaat. Het lastig is om jezelf te motiveren om activiteiten te ondernemen. Je concentratie neemt af, je maakt meer fouten en vergeet dingen.

Je laat de omgeving te veel bepalen hoe je alles zou moeten doen. Hierdoor laat  je je onbewust opjagen waardoor je je steeds slechter voelt. En doordat je jezelf overbelast ga je je steeds slechter voelen. Je komt in een neerwaartse spiraal waardoor je ook steeds slechter gaat functioneren. Daarnaast beleef je ook steeds minder plezier aan het werk.

Stop met je laten leven. Op dit moment laat je je van buiten naar binnen leven. Je laat je omgeving bepalen wat je wel en niet moet doen. En je filtert dit niet. Terwijl het veel fijner voelt om van binnen naar buiten te leven. Door je af te vragen wat jij van binnen wilt. En dat vervolgens in de buiten wereld te creëren. 

Misschien denk je wel: “Op mijn werk gaat het nu eenmaal zo”. Ten eerste is het zo dat als jij van binnen weet wat je wilt, het eenvoudiger is om dingen buiten je wel of niet te accepteren. Als je van binnen rust hebt gevonden kun je jouw dagelijkse omgeving al heel anders ervaren. Het raakt je dan simpelweg minder. Ten tweede als iedereen accepteert dat het nu eenmaal zo is, en niet aangeeft dat het realistisch is verandert er niets. Misschien ervaren andere collega’s het zelfde en zijn de werkomstandigheden ziekmakend.

Het is belangrijk dat je stopt met klakkeloos doen wat je omgeving van je wil. Zonder zelf te voelen waar jouw grenzen liggen. En als je voelt en weet waar je grens ligt is het natuurlijk ook belangrijk om dat aan anderen kenbaar te maken en er zelf ook naar te handelen.

7 stappen om beter om te gaan met een hectische werkomgeving
  1. Onderzoek of jij degene bent die bepaalt wat je doet of dat je dat door jouw omgeving laat bepalen;
  2. Denk na over waar jouw grenzen liggen;
  3. Geef jouw grenzen op een respectvolle manier aan;
  4. Zorg dat je meer rust in jezelf vindt, zodat je de omstandigheden beter aankunt;
  5. Leer prioriteiten stellen;
  6. Bespreek met je leidinggevende hoe jij denkt dat de werkomstandigheden verbetert kunnen worden en hoe belangrijk dit voor je is;
  7. Is dit niet mogelijk vraag je af in hoeverre het werk echt bij je past als het van je vraagt om telkens over jouw grenzen te gaan;

Een klant van mij liep na 3 werken vast op haar werk. Ze had zich 3 jaar lang in allemaal bochten gewrongen door hectische werkomgeving. Tijdens de begeleiding kwam ze tot de conclusie dat ze gaandeweg te veel hooi op haar vork had genomen. Dat ze steeds meer klachten kreeg en haar werk eigenlijk helemaal niet leuk vond. Ik hielp haar de rust in zichzelf te vinden, los van haar omgeving. Daarnaast vroeg ze haar leidinggevende om overplaatsing voor een andere werkplek. Waardoor ze weer met plezier naar haar werk ging.

Dus merk je dat je last hebt van een hectische werkomgeving?

Zorg dat je weer de regie in eigen hand neemt. Dat je je grenzen aangeeft. Je prioriteiten stelt. Zodat je meer rust in jezelf hebt. En je met je leidinggevende bespreek hoe de werkomstandigheden verbetert kunnen worden. Als dat niet kan kun je je conclusie daar uit trekken. Zodat je jij weer lekker in je vel zit. Je niet langer uit je slof schiet, je meer energie hebt, je beter slaapt, je weer gemotiveerd bent, je concentratie verbeterd, je niet langer dingen vergeet. En je werk weer met plezier doet

Door: Nanda Noorlander van N-balans. (Nanda Noorlander helpt mensen die last hebben van overspannenheid of een burn-out van overleven naar leven. Zodat ze meer rust en meer energie hebben en ze weer kunnen genieten en eindelijk weer gelukkig zijn.)

En dan hoor ik nu graag van jou! Wil je definitief uit je burn-out? Klik hieronder en bestel de 3-delige videoserie… ?