Hoe herstel je in tijden met meer stress?

Vrouw ligt in bed te slapen om te herstellen van stressHet is belangrijk dat je kunt herstellen in tijden van stress. Want er kunnen zich veel klachten ontwikkelen als je lichaam niet voldoende tot rust kan komen. Je slaapt slechter dan voorheen en voelt je sneller moe. Je hebt moeite met inslapen. En als je ’s morgens uit bed stapt voel je je niet uitgerust en zou je het liefst zo weer teruggaan. Hierdoor voel je je niet fit.

Doordat jij je de hele dag moe voelt, kun je voor jouw gevoel niet voldoen aan de taken die je, zowel thuis als op je werk, zou moeten doen. Je hebt het gevoel dat je daardoor op sommige onderdelen in jouw leven te kort schiet. Door je vermoeidheid weet je het wellicht op je werk nog wel draaiende te houden, maar privé krijg je voor je gevoel niet gedaan wat je zou willen. Je hebt hierdoor het gevoel dat er constant dingen blijven liggen. Dit geeft je extra stress.

Als deze situatie lang duurt, kan dit tot gevaarlijke situaties leiden. Denk eens aan de vele verkeersongevallen als gevolg van het in slaap vallen van de bestuurder. Je kunt je slecht concentreren, je vergeet dingen. Dit zorgt ervoor dat je de dingen niet met je volledige aandacht kunt doen, waardoor je minder efficiënt werkt en alles je extra tijd kost. Je maakt sneller fouten, wat je een slecht gevoel over jezelf geeft en je ook extra tijd kost. Je kunt niet meer genieten, omdat je voor je gevoel alleen maar bezig bent met wat er moet gebeuren, en geen tijd hebt voor leuke of ontspannende dingen. Dit beïnvloedt jouw stemming negatief.

In drukke tijd gunnen we ons zelf vaak niet die rust die we nodig hebben. In tijden van stress, heb je extra rust nodig om te herstellen. We vinden dat we ons niet moeten aanstellen, en denken: “alles moet toch gedaan worden?”. Helaas werkt het niet zo.

Zorg dat je meer slaapt. Slapen is een manier om het lichaam en vooral de hersenen te laten herstellen van de inspanningen van de dag ervoor. Slapen lijkt een tijdsverspilling maar heeft wel degelijk nut. Tijdens het grootste gedeelte van de slaap werken de hersencellen in mindere mate, waardoor ze de kans krijgen te herstellen van de schade die is aangericht. Op deze manier worden de indrukken verwerkt die je overdag hebt opgedaan en de achterliggende gevoelens en gedachten die je min of meer onbewust hebt gehad overdag. Ook worden heftige gevoelens van langer geleden, die op een dieper niveau liggen, alsnog verwerkt. Slapen en dus dromen, is één van de meest effectieve manieren om het waakbestaan beter aan te kunnen en innerlijk evenwichtig te worden of te blijven. Een mens slaapt gemiddeld zeven tot negen uur per nacht.

Om te zorgen dat je een goed nachtrust krijgt is het belangrijk dat je qua inspanningen de avond langzaam afbouwt. Anders ben je nog te druk en kun je de slaapfases niet goed doorlopen. Eet twee uur voor het slapen gaan niets meer. Zorg minimaal een uur voor je gaat slapen voor ontspanning. Je kunt, voor het slapen gaan, een douche nemen of in bad gaan, een boek lezen. Tv kijken zorgt voor te veel prikkels, dus dat kun je beter vermijden vlak voor het slapen gaan. Op deze manier maak je de overgang naar het slapen toe wat geleidelijker en werk je naar je slaap toe. Hierdoor zul je ook gemakkelijker in slaap vallen.

Mensen zijn het meest gebaat bij een geregeld slaappatroon en afwijkingen daarop geven meestal niet zo’n goed resultaat. Sommige mensen hebben wel baat bij een hazenslaapje van een kwartier tot hooguit een half uur in de middag. Langer slapen overdag geeft vaak en wat katterig gevoel, daar word je meestal niet fitter van.

Sommige mensen gaan één avond vroeg naar bed en kunnen dan niet slapen en geven het op. Het lichaam heeft tijd nodig om te wennen aan een nieuw slaapritme. Vervroeg bijvoorbeeld je bedtijd met een half uur en wacht tot je lichaam hieraan is gewend voordat jij je bedtijd eventueel nog een keer met een half uur vervroegd.

5 tips om goed te herstellen van stress:
  1. Slaap meer, zodat jij de tijd krijgt om te herstellen,
  2. Bouw de avond langzaam af, zodat je gemakkelijk in slaap valt,
  3. Doe een dutje. Dutjes van een half uur werken optimaal
  4. Zorg voor een regelmatig slaappatroon, dat geeft meer resultaat,
  5. Geef jezelf de tijd, om te wennen aan een nieuw patroon

In tijden van te veel stress heeft je lichaam meer slaap nodig. Zorg dat je het krijgt en je voelt je snel een stuk beter. Op deze manier krijgt je lichaam de tijd om zich te herstellen, zodat jij je weer fitter voelt, je beter kunt concentreren, je weer kunt genieten en je stemming zich verbetert.

Door: Nanda Noorlander van N-balans. (Nanda Noorlander helpt mensen die last hebben van overspannenheid of een burn-out aan meer rust en meer energie zodat ze weer kunnen genieten en eindelijk weer gelukkig zijn.)

De 7 ontbrekende schakels om uit je burn-out te komen aanvragen

2 gedachten over “Hoe herstel je in tijden met meer stress?

    1. Nanda Noorlander Bericht auteur

      Hallo Lis,
      Vraag dan het gratis e-boek aan, daar in ontvang je ‘5 tips voor meer rust die je nergens anders vindt’ en meer informatie over stress. Vul in de recchterbalk jouw gegevens in en ik stuur het je gratis toe! Groetjes, nanda

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*