Drukke tijd gehad? Zo hou jij jezelf staande


Neem rust na een tijd vol stressHet kan lastig zijn om jezelf staande te houden als er veel verschillende dingen in je leven  spelen.
Soms kom je, of je het nu wilt of niet, ongemerkt in een situatie dat er op meerdere vlakken in je leven iets speelt wat jouw aandacht vraagt. Op dat moment zit je er zo midden in dat je het misschien niet eens doorhebt. Maar daarna komt het ineens hard aan.

Je hebt op je werk de onzekerheid of jouw functie blijft bestaan. Ook al duurt het nog even, je maakt je daar toch al druk over en ziet beren op de weg. Daarnaast heb je zorgen om je kind waarmee het niet lekker loopt op school. Je wilt je kind hier natuurlijk bij helpen. En iemand in jouw naaste omgeving is ernstig ziek, je steekt daar veel tijd en energie in en je maakt je zorgen over jouw naaste.De 7 ontbrekende schakels om uit je burn-out te komen aanvragen

Je houd je tijdens de drukte misschien nog sterk, en doet wat je moet doen. Maar als de ergste drukte voorbij is merk je dat je energie laag blijft, dat je steeds meer dingen vergeet, dat je negatiever wordt, je mist het gevoel dat je eerder had als je iets leuks ging doen. Je loopt rond als een kip zonder kop en er komt weinig uit je handen.

Doordat er meerdere stressvolle gebeurtenissen hebben plaats gevonden, is het bij elkaar te veel geweest. Je denkt dat jij je wel goed staande houd, omdat je op dat moment niet toe komt aan jouw emoties, maar als je in rustiger vaarwater terecht komt merk je ineens dat je emoties erg hoog zitten.

Begrijpen dat de oorzaak ligt bij de drukke tijd en de onverwerkte emoties is de eerste stap. Dat kan je helpen om het gepieker over wat er met je aan de hand is stoppen. Dat scheelt, want dat is weer een zorg minder om over na te denken.

Weet dat alle emoties die je niet uit, opgeslagen worden in je lichaam. Dus op een bepaald moment komen ze er als nog uit. En dan kan het heftiger zijn omdat je onbewust het één en ander hebt opgespaard. Je kunt het je voorstellen als een soort vat waar die emoties inzitten. Als het vat vol genoeg is gaat vanzelf de deksel er vanaf en stroom je over van emoties.

Op het moment dat oude emoties weer boven komen heb je misschien de neiging om te denken: “O, nee, niet weer hier heb ik geen zin in”. Met dit soort gedachtes vererger je jouw situatie. Door te oordelen over wat er gebeurd, voer jij de druk en stress onnodig op.

In 5 stappen weer tot rust komen na een hectische periode
  1. Geen paniek bij emoties! Raak niet in paniek als er zich heftige emoties voordoen. Zie het als een onweersbui die de spanning moet ontladen en schoonspoelen. Zo moet jouw lichaam zich ook ontladen;
  2. Accepteer, dat het nu zo is. Ook al vindt je het niet leuk. Jezelf verzetten tegen de werkelijkheid bezorgt je alleen maar meer spanning;
  3. Vul energie aan door voldoende rust te nemen. Op die manier worden de stresshormonen in je lichaam weer afgebouwd.;
  4. Eet gezond. Op die manier geef je je lichaam de juiste bouwstoffen heeft om de stress af te bouwen en je energie weer op te bouwen;
  5. Monitor jezelf. Zodat je in de gaten houd of er verbetering is. Als je merkt dat het niet voldoende hersteld dan help ik je daar natuurlijk met alle plezier bij. Dat is vaak effectiever en zo hoef je het niet alleen te doen.

Ik had eens een klant die een scheiding meemaakte, een verhuizing en ook nog ruzie had in haar familie. Ze hield zich staande, maar raakte wel in een negatieve spiraal. Toen ze eenmaal in het nieuwe huis zat kwamen alle emoties naar boven waar ze door de drukke tijd niet aan toe was gekomen. We zijn samen aan de slag gegaan en nadien waren haar emoties weer in balans. Ze had ze meer zelfvertrouwen, meer energie, ze vergat niets meer en kon weer genieten.

Kortom heb je een drukke tijd achter de rug? Zorg dat je jouw energie op peil krijgt. Dat je voldoende rust neemt en gezond eet. Accepteer dat dit tijdelijk zo is. En laat jouw emoties toe. Zodat jij je snel weer meer energie hebt, dingen weer kunt onthouden, meer rust hebt, weer positiever bent, en weer kunt genieten.

 

Door: Nanda Noorlander van N-balans. (Nanda Noorlander helpt mensen die last hebben van stress, overspannenheid of een burn-out aan meer rust en meer energie zodat ze weer kunnen genieten.)

 

De 7 ontbrekende schakels om uit je burn-out te komen aanvragen

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*