Hoe je angst en stress kunt beperken

Angst en stress beperkenBen je ergens bang voor? Dan geeft dat naast angst ook stress. Je hebt de neiging om te vechten, te vluchten of te verstijven. Er ontstaan spanningen in jouw lichaam en angstige gedachtes. Je krijgt het gevoel dat jouw veiligheid in gevaar is.


Stel: je spreekt in de trein een jongen aan, die zich asociaal gedraagt. Ineens richt hij zijn woede op jou! Dan kun je aardig in de stress schieten. Of: je hebt een lekker luchtje op en een wesp vindt dat heel erg lekker ruiken. Die wesp wil graag dicht bij jou in de buurt zijn, terwijl jij bang bent voor wespen…

De ernst van de angst bepaalt hoe heftig je reageert. Je gaat bijvoorbeeld zweten, of je druk maken. Je reageert vaak sneller dan dat je denkt en dat kan tot vervelende situaties lijden. Duurt de angstige situatie voort? Dan komen er in jouw gedachtes waarschijnlijk veel doemscenario’s op. Je maakt je hierdoor onnodig druk. Je maakt je zorgen over zaken die misschien niet eens gaan gebeuren. Dit kost je veel tijd en energie.

Als je ergens bang voor bent, gaat je lichaam in verzet. Je wilt weg bij dat wat je bang maakt en stress geeft. De adrenaline giert door je lichaam, waardoor het in staat van paraatheid wordt gebracht. Maar tegenwoordig is niet alles waar je bang voor bent, ook direct een bedreiging voor je veiligheid.

Wat kun je hieraan doen? Vraag je af of jouw veiligheid echt in gevaar is, of dat het een hersenspinsel is over iets dat misschien kan gebeuren. Het aanspreken van die jongen in de trein kan uitlopen op een fysiek onveilige situatie. In het geval van de wesp is de situatie niet bedreigend. Oké, gestoken worden is misschien pijnlijk, maar je overleeft het wel!

Veel angsten ontstaan door gedachtes. Ze vormen helemaal geen bedreiging. Komt je partner een keer iets later thuis dan normaal? Dan kun je angstig worden dat hem iets is overkomen. Je kunt je daar heel druk over maken, terwijl hij misschien gewoon in de file staat. Je hebt dan onnodige angsten en stress, en dat is zonde van jouw tijd en energie.

Het gevaar is dan ook dat jij je teveel laat leiden door gedachtes. Neem je al die gedachtes te serieus? Dan ervaar je onnodig veel stress en angsten. Ergens weet je dat het geen reële gedachtes zijn. Je kunt je gedachtes sturen en dus ook jouw gevoelens die uit die gedachtes voortkomen.

3 stappen om te bepalen of jouw angst de stress waard is:

  1. Is de angst reëel? Is de situatie echt bedreigend voor jou of iemand anders? Of overleeft iedereen het wel? Is er, als je het nader bekijkt, eigenlijk niet zoveel aan de hand?
  2. Zijn het slechts gedachtes? Neem ze dan niet zo serieus. Zeggen mensen tegen je dat de aarde plat is? Dan neem je dat toch ook niet serieus, omdat je weet dat de aarde rond is?
  3. Ga met volle angst vooruit! Is er een situatie waar je bang voor bent, maar waarvan je weet dat die eigenlijk 100% veilig is? Zoals iemand aanspreken die je niet kent, voor een groep spreken, salarisverhoging vragen? Doe het dan gewoon! Denk er niet over na, maar ga over tot actie. Ga, zoals ik laatst iemand hoorde zeggen, met volle angst vooruit!

Laat je leven niet bepalen door angsten, die niet eens bedreigend zijn. Je bezorgt jezelf dan onnodig angsten, stress en spanning. Het kost je energie en je voelt je ongelukkig. Ga met volle angst vooruit en je zult ervaren dat het allemaal wel meeviel. Dan kun je trots op jezelf zijn over de dingen die je op deze manier hebt bereikt!

 

Door: Nanda Noorlander van N-balans. (Nanda Noorlander helpt mensen die last hebben van overspannenheid of een burn-out aan meer rust en meer energie zodat ze weer kunnen genieten en eindelijk weer gelukkig zijn.)

De 7 ontbrekende schakels om uit je burn-out te komen aanvragen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*