Hoe je het “moeten” dat voor stress zorgt kunt laten

Stress door veel moeten doenZeker rond de jaarwisseling hebben we vaak het gevoel dat we van alles moeten en dat geeft stress. Ook op andere tijden in het jaar kunnen we veel last hebben van de druk die we voelen. Vooral als we van onszelf of anderen dingen moeten. Rond de jaarwisseling moeten we goede voornemens hebben. Dagelijks gezien moeten we de was doen, we moeten naar ons werk, we moeten er leuk uitzien.

We moeten afvallen, we moeten gezonder gaan leven. We moeten “ons minder druk maken”. Zuiniger gaan leven. Meer gaan sporten. We moeten meer tijd voor onszelf nemen of we moeten meer tijd voor onze familie nemen, etc. Op zich allemaal goede dingen die we willen bereiken.De 7 ontbrekende schakels om uit je burn-out te komen aanvragen

Maar al dat moeten, kost veel tijd, energie en stress. Omdat je het eigenlijk niet wilt. Maar ondertussen heb je wel het gevoel dat je het “moet”. Dat levert veel interne weerstand op en dat geeft stress. Het kost veel extra tijd als jij je verzet tegen dingen die je toch gaat doen. Zo is mijn zoon bijvoorbeeld soms meer tijd kwijt aan het verzetten tegen zijn huiswerk, dan dat hij daadwerkelijk kwijt is om het te maken. Het is toch zonde van je energie en verzet als je het toch gaat doen. Op je werk kost het je onnodig energie als je het ook iemand anders kunt laten doen.

Eigenlijk moet je veel minder dan je denkt. Je hoeft helemaal niets te doen alleen omdat je denkt dat een ander dat van je verwacht. Veel mensen vragen niet aan een ander of die iets van hen verwacht, maar nemen dat aan. Hierdoor zetten ze zichzelf onnodig onder druk. Het kan ook zijn dat je de neiging hebt om jezelf erg onder druk te zetten waardoor je het gevoel hebt dat je veel moet. Ik heb rond de jaarwisseling persoonlijk nooit voornemens omdat ik het hele jaar bewust bezig ben met mijn ontwikkeling, het is dus echt niet noodzakelijk.

Hoe meer je kiest voor wat jij wilt doen. Hoe minder je het gevoel hebt dat je iets “moet” doen. Dan kan het zo zijn dat je dingen als afwassen nog steeds wel doet. Niet omdat het moet, maar meer omdat je het prettig vindt om een opgeruimd aanrecht te hebben. Het verschil lijkt erg klein toch zit in dat verschil de ervaring tussen een leven met stress en een meer ontspannen leven. Neem iets in gedachte waarvan je het gevoel hebt dat je het moet. Van wie moet je dat? Van jezelf of van anderen? In beide gevallen geldt; is dat echt zo? Kun je het uitbesteden, later doen of helemaal niet doen? Als je het dan na deze overwegingen als nog wilt doen is dat een keuze en dus geen moeten.

Het betekent niet dat jij je niet meer aan afspraken hoeft te houden. Omdat je niets meer wilt moeten. Dan sla je door naar het andere uiterste. Het gaat er niet om dat je niets meer hoeft te doen. Het gaat om de druk en de stress die je voelt als je het gevoel hebt veel dingen te moeten. Nu je weet dat je daarin keuzes kunt maken kan het “moeten” of “helemaal niet meer nodig zijn” of “willen” worden.

Je denkt bij heel veel dingen vast, “Ja, maar dat moet ik echt doen”. Terwijl het een keuze is om bijvoorbeeld jouw huishouden wel of niet zelf te doen. Je kunt het ook uit besteden. En zo zijn er meer zaken die je niet perse zelf hoeft te doen of misschien wel helemaal niet hoeft te doen!

6 Tips voor minder moeten en dus minder stress
  1. Heb alleen voornemens als je dat zelf wilt. Heb je voornemens omdat jij dat graag wilt of omdat je het gevoel hebt dat anderen dat van je verwachten? Je hoeft een andere daar geen verantwoording over af te leggen;
  2. Moeten of willen. Als je het gevoel hebt dat je veel moet, vraag je af of dat ook echt zo is. “Moet” je iets of maak de keuze om iets te doen, en “wil” je het dus?;
  3. Nu? Als je dingen wilt doen, is het dan noodzakelijk dat het nu gebeurt of kan het ook later? Ook op deze manier kun je meer ruimte scheppen voor jezelf;
  4. Uitbesteden? Kun je het uitbesteden of wil je het graag zelf doen? Ook dan is het een keuze en dus “willen” en geen “moeten”.
  5. Prioriteit. Welke van de dingen die je wilt doen hebben prioriteit? Maak een lijstje, dat geeft vaak veel rust en overzicht;
  6. Het gaat niet om het woord “moet”. Er zijn mensen die om bovenstaande redenen de woorden “moet” of “moeten” helemaal uit hun taalgebruik proberen te schrappen. Maar daar gaat het dus niet om. Het gaat er om dat je het gevoel van het moeten achter je kunt laten.

Dus geeft het moeten door jezelf of door anderen je veel stress, kost het je energie en tijd? Dan kun je aan de slag met bovenstaande punten zodat je kunt kiezen voor wat je wilt. Je uitbesteedt wat je wilt, jij je prioriteiten weet. Waardoor je meer rust ervaart en je meer van het leven kunt genieten.

 

Door: Nanda Noorlander van N-balans. (Nanda Noorlander helpt mensen die last hebben van overspannenheid of een burn-out van overleven naar leven. Zodat ze meer rust en meer energie hebben en ze weer kunnen genieten en eindelijk weer gelukkig zijn.)

En dan hoor ik nu graag van jou! Wil je definitief uit je burn-out? Klik hieronder en bestel de 3-delige videoserie… ?
De 7 ontbrekende schakels om uit je burn-out te komen aanvragen