Hoe kun je in een stijgende lijn van A naar B je burn-out oplossen?

Het oplossen van je burn-out gaat zelden in een gelijkmatige stijgende lijn van A naar B.

Er is een afwisseling van angsten en onzekerheid enerzijds en anderzijds zijn er momenten van je wel goed en krachtig voelen, maar niet weten hoe nu verder en welke stap er eerst gezet moet worden.

Soms lijkt het dat je weer een beetje energie hebt. En op andere momenten voel je je toch weer helemaal uitgeput. Om moedeloos van te worden dat het zo op en neer gaat. Waar door je niet het gevoel hebt dat er een stijgende lijn van A naar B is. “Gaat het ooit nog over?”, vraag je jezelf dan af.

De 7 ontbrekende schakels om uit je burn-out te komen aanvragen
Je mist het overzicht en daardoor pieker je veel. Want je weet niet goed of het nou beter gaat of dat het nou juist slechter gaat. Omdat je niet weet hoe je de signalen moet interpreteren. En daardoor vraag je je af of je wel de juiste dingen doet. En op internet kom je allerlei verschillende adviezen tegen, dus dat schept alleen maar mee verwarring. Je voelt je alleen, je wilt het graag oplossen. Maar schaamt je er ook voor. Je weet niet hoe het verder moet.

Juist omdat je burn-out niet in een gelijkmatige stijgende lijn van A naar B verloopt is het lastig om te bepalen waar je zit. Als het even beter lijkt te gaan heb je het gevoel dat je goed bezig bent. Maar als het weer minder gaat weet je gewoon niet zeker of je op de juiste weg bent. Of je in een dalletje zit of dat je het verkeerde aan het doen bent waarmee je nooit bij B gaat komen.

De eerste stap is dat je helder krijgt of je een burn-out hebt. Pas als je weet wat je situatie is kun je ontdekken wat de eerst volgende stap is om je situatie te verbeteren. Veel mensen gaan lukraak dingen doen zonder te weten wat hun situatie is. Dat doe je toch ook niet als je wilt koken? Je gaat toch eerst bekijken wat je nodig hebt? Want als je pasta wilt maken heb je andere dingen nodig als dat je een salade gaat maken.

Belangrijk is dat je vervolgens accepteert dat je een burn-out hebt. Zolang je er tegen blijft vechten of het blijft negeren, rek je de tijd dat je kunt beginnen met het oplossen alleen maar op. Waardoor je burn-out onnodig langer duurt. Je hoeft het niet leuk te vinden. Maar slechts het feit te accepteren dat het zo is.

De echt valkuil is dat je denkt je het alleen op moet lossen. Waarom? Omdat je gewend bent om alles alleen op te lossen. Dat is juist waardoor je die oogkleppen op hebt en het zover heef kunnen komen. Waarom alleen blijven ploeteren als ik de kortste route weet om die  stijgende lijn van A naar B te krijgen?


In 7 stappen in een stijgende lijn van A naar B
  1. Helderkrijgen DAT je een burn-out hebt (Doe hier de burn-out test of vraag een persoonlijk gesprek aan voor meer helderheid );
  2. Accepteren dat je een burn-out hebt, wetende dat vechten ertegen zinloos omdat het een feit is;
  3. Ontdekken wat de eerst volgende stap is…., ik geef toe dit is heel lastig om alleen te bepalen;
  4. De kern van jouw stress en burn-out oplossen (ook lastig alleen omdat iedereen blinde vlekken heeft);
  5. Je realiseren dat het een leerproces is, en dat je dus soms toch weer dingen doet waarvan je wet dat het niet handig is, maar je daar nu bewust van weet en de handvaten hebt om het anders te doen;
  6. Jezelf de tijd gunnen, (wetende dat een burn-out in 4 weken tot 6 maanden opgelost kan zijn);
  7. Genieten van elk resultaat door je niet alleen blind te staren op dat je er nog niet bent, maar geniet van elke tussenstap die je behaalt hebt.

 Laatste sprak ik een man  die ik een half jaar geleden had gesproken. Hij zei dat hij het graag zelf op wilde lossen. Nu een half jaar later ontdekte hij dat hij geen steek verder was gekomen. Ik vind dat logisch, want je kunt je eigen blinde vlekken immers niet zien. En ik vind het zonde om te zien als mensen het zichzelf zo moeilijk maken. Omdat ik weet dat mijn klanten die echt aan de slag gaan met zijn materiaal wel in een record tijd zich vlot beter voelen.

Dus het herstellen van een burn-out gaat niet in een gelijkmatige stijgende lijn van A naar B. En dat is helemaal niet erg zolang de lijn maar wel stijgende is. En dus is het belangrijk dat je helder krijgt waar je nu staat op de lijn van stress naar burn-out. Dat je accepteert dat je een burn-out hebt. Om vervolgende de juiste handvaten te leren om je burn-out op te lossen. Zodat je lief voor jezelf bent tijdens het leerproces. En op die manier het snelste en definitief bij B uitkomt.

 

Door: Nanda Noorlander van N-balans. (Nanda Noorlander helpt mensen die last hebben van overspannenheid of een burn-out van overleven naar leven. Zodat ze meer rust en meer energie hebben en ze weer kunnen genieten en eindelijk weer gelukkig zijn.)

En dan hoor ik nu graag van jou! Wil je definitief uit je burn-out? Klik hieronder en bestel de 3-delige videoserie… 👇
De 7 ontbrekende schakels om uit je burn-out te komen aanvragen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*