Hoe je je stressvolle mindset tot rust brengt

Stressvolle mindset parachute springenMet je stressvolle mindset, ook wel manier van denken, bezorg je jezelf onbewust alleen maar meer stress. Je wilt heel erg graag rust, maar door je manier van denken, werk je jezelf juist tegen en krijg je het tegengestelde resultaat.

Je bent eigenlijk moe, maar wilt graag iets af hebben. Dus denk je: “Ik maak dit nog even af, en dan stop ik”. Maar die mindset van dat ‘even’ van jou duurt altijd langer dan je denkt. Waardoor je uiteindelijk ’s avonds doodmoe ben, niet meer in staat tot wat dan ook. Misschien heb je wel eens geprobeerd op advies van anderen, om minder perfectionistisch te zijn, maar lukt het je niet om dat in de praktijk te brengen.De 7 ontbrekende schakels om uit je burn-out te komen aanvragen

Je houd je stresssituatie onbewust in stand. En met daarbij alle stressklachten die je hebt. Zoals, onrust, vermoeidheid, slecht concentratie, slecht doorslapen, dingen vergeten, negatiever denken, het opgejaagde gevoel, meer snoepen. Sterker nog hoe langer deze situatie duurt hoe meer de klachten zullen toenemen en hoe meer klachten je krijgt.

Je kunt niet met de zelfde mindset, de zelfde manier van denken waarmee je in deze stressproblematiek terecht bent gekomen deze situatie oplossen. Ik het dit natuurlijk zelf ook gedaan, en toch is het best wel krom dat ik probeerde met de manier waarop ik die situatie terecht was gekomen probeerde ook mijn probleem op te lossen. Dat lukt niet, daar is iets anders voor nodig.

Ook al voelt het spannend, accepteer dat dingen soms anders in elkaar kunnen zitten dan je denkt. Vroeger dachten ze ook dat de wereld plat was en dat je eraf kon vallen. Die manier van denken hebben we ondertussen los gelaten, en door foto’s vanuit de ruimte is dat ondertussen ook aangetoond. Maar dat konden ze toen nog niet. En toch waren er mensen die uitgevonden hadden dat de aarde rond was. Dus accepteer dat dingen soms anders in elkaar zitten dan je denkt.

Alles wat je niet zelf hebt geprobeerd, kun je niet over meepraten. Wat voor een ander niet werkt, kan voor jou prima werken. Het feit dat je iets hebt geprobeerd wat niet werkt, wil niet zeggen dat iets anders ook niet werkt. Misschien hebt je niet iets geprobeerd wat bij je past. Misschien heb je het niet op de juiste manier uitgevoerd. Misschien dacht je terwijl je het deed wel: “Dit werkt toch niet”. En als je daar sterk in geloofd kun je dat waar maken en zo jezelf tegenwerken. Dat noemen we een beperkte mindset.

De grote valkuil is dat je naar mensen luistert die zelf geen verstand van zaken hebben. Soms krijg ik klanten die op goed bedoelt advies van familie of vrienden juist alleen maar nog verder bij hun gewenste resultaat vandaan zijn geraakt. Als je advies aanneemt zorg dan dat het van iemand is die bewezen verstand van zaken heeft.

5 tips voor een rustige mindset

  1. Zet je manier van denken op losse schroeven. Wees bereid om uit te proberen of een andere manier van denken of doen je verder helpt dan dat je tot nu toe zelf hebt bereikt;
  2. Bekijk de dingen vanuit een ander perspectief. Je eigen perspectief helpt je nu niet, dus kijk of je jouw situatie vanuit een ander perspectief kunt zien;
  3. Stop met negatieve overtuigingen. Wordt je bewust van negatieve overtuigingen waarmee je jezelf onbewust saboteert. Hiermee beperkt je jezelf onnodig;
  4. Vraag hulp aan iemand die verstand heeft van zaken. Zo lang je hier alleen mee blijft zitten, is de kans groot dat je blijft ronddraaien in je eigen gedachtekringetje;
  5. Stap af van “Ja, maar…”. Het denken van “ja, maar wat als het niet werkt”, helpt je niet verder. Dus denk eens vaker: “Hoe zou het zijn als het wel werkt?

Ik heb vorige week een tandemparachute sprong gemaakt en dat was veel minder eng dan ik had verwacht. Ik had verwacht dat vooral het moment dat je uit het vliegtuig springt heel spannend zou zijn. Maar dat was het helemaal niet. Ik was helemaal in het moment. Ik had geen gedachtes en ervoer wat er was. En ik heb enorm genoten van het schitterde uitzicht op die hoogte. Op de foto’s kan ik terug zien dat ik continu en glimlach op mijn gezicht had. Een goed voorbeeld van dat de gedachtes die je hebt niet altijd waar zijn. En ik heb de afgelopen week gemerkt dat mijn hele leven in een ander perspectief is komen te staan. Want als ik dit durf en kan, wat is er dan eigenlijk nog echt spannend of eng?

Dus wil je af van je stressklachten? Update je mindset! Bekijk de dingen eens vanaf een ander perspectief want jouw huidige mindset heeft je juist in de stress geholpen. Stop met je negatieve en stressvolle overtuigingen. Laat “ja, maar” voortaan weg, want je weet pas of iets werkt als je het geprobeerd hebt. Kom je er alleen niet uit? Blijf dan niet in je eigen gedachtekringetje rond draaien maar vraag hulp aan iemand die verstand van zaken heeft. Zodat je meer rust hebt, meer energie en weer kunt genieten.

 

Door: Nanda Noorlander van N-balans. (Nanda Noorlander helpt mensen die last hebben van overspannenheid of een burn-out van overleven naar leven. Zodat ze meer rust en meer energie hebben en ze weer kunnen genieten en eindelijk weer gelukkig zijn.)

En dan hoor ik nu graag van jou! Wil je definitief uit je burn-out? Klik hieronder en bestel de 3-delige videoserie… ?
De 7 ontbrekende schakels om uit je burn-out te komen aanvragen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.