Hoe zorg je dat je je geen slachtoffer voelt?

als je je slachtoffer voelt in de slachtofferrol geeft dat stress
Soms maak je dingen mee waardoor je je een slachtoffer voelt.
Een situatie waar je het moeilijk mee hebt en waar je niet om gevraagd hebt. Je weet niet wat je ermee moet. Hoe ga je daar dan mee om? Los je dit op of blijf je hangen in een gevoel van slachtoffer zijn?

Door een reorganisatie wordt je boventallig verklaard. Ook al wist je dat de reorganisatie er aan zat te komen maar je hoopte dat je één van de medewerkers zou zijn die konden blijven. Je zet je tenslotte altijd goed in op je werk en bent loyaal.De 7 ontbrekende schakels om uit je burn-out te komen aanvragenHet voelt rot dat je geen invloed hebt op de situatie en voelt je aan de kant gezet. Je bent het er niet mee eens, want het is niet eerlijk en je hebt heb je het gevoel dat er niets tegen kunt doen. Je gaat twijfelen aan jezelf. In gedachte herhaal je je eigen fouten en onvolkomenheden. En misschien heb je zelf wel medelijden met jezelf. Je voelt je verdrietig, afgeschreven, minderwaardig, niet gewaardeerd, en verontwaardig. De vraag “Waarom ik?”, blijft maar rondspoken door je hoofd. Je voelt je een slachtoffer van de reorganisatie.

Als slachtoffer heb je vaak het gevoel dat je niets kunt, dat het je overkomt. Hierdoor kun je je gaan afvragen waarom dit je overkomt, maar dat heeft eigenlijk geen zin. Je kunt misschien niet veranderen wat er gebeurt is, maar je kunt altijd wel zelf bepalen hoe je er  mee om wilt gaan.

Wordt je bewust van de kwaliteit van je gedachtes. Welke conclusies trek je over jezelf door deze situatie? Dat je een nietsnut bent? Dat je niets waard bent? Dat er toch niemand van je houdt? Of nog iets anders niet negatiefs……. Schrijf het desnoods op om het beter in kaart te brengen. Weet dat niet alles wat er om je heen gebeurd iets over jou zegt, je hoeft dus ook niet alles op jezelf te betrekken.

Kijk wat het resultaat is van je gedachtes. Helpt dit om je beter te voelen of ga je je hierdoor alleen maar slechter en meer een slachtoffer voelen? Je verandert de situatie er niet mee en je gaat je alleen maar nog slechter voelen.

Een heftige situatie kan extra aandacht oplever van je naasten. Dat kan heerlijk voelen die extra aandacht! Daar kan je zo aan gehecht raken dat je die niet graag weer kwijt wilt, dit kan er voor zorgen dat je onbewust de situatie langer in stand houd dan nodig is. Terwijl als je je er niet aan vast klapt je meer je eigen kracht kunt ontdekken.

9 stappen om aan slachtofferstress te ontsnappen
  • Bewaak de kwaliteit van je gedachtes;
  • Zeg “STOP” tegen gedachtes die je niet helpen. De enige die in staat is jouw gedachten te veranderen, ben jezelf;
  • Wees lief voor jezelf, schrap die dingen die niet echt hoeven, zodat je tijd en ruimte hebt om aan de situatie te wennen;
  • Zorg dat je je hart kunt luchten, dit helpt om het te verwerken;
  • Geef jezelf de tijd en ruimte om na te denken wat je wilt;
  • Geniet van de extra aandacht van je naasten, maar klamp je er niet aan vast;
  • Maak een keuze in hoe je wilt omgaan met de situatie.;
  • Bepaal welke stappen je kunt maken, dit zorgt ervoor dat je uit de slachtofferrol blijft;
  • Bepaal welke actie je als eerste gaat uitvoeren.
Een klant van mij werd weggepest door haar leidinggevende omdat ze niet inging op zijn avances. 

Ze voelde zich klem gezet. Ze raakte helemaal gestrest van de pesterijen en werd er steeds onzekerder van. Ik leerde haar hoe ze met haar emoties kon omgaan. En hielp haar om haar opties op een rij te zetten. We ontdekte dat haar werkgever haar niet kon ontslaan omdat er geen tussentijdse opzegging in het contract stond. ontslaan. Uiteindelijk koos ze voor de optie om toe te stemmen in zijn voorstel van ontbinding van het contract. Opgesteld door een advocaat van haar keuze. Waardoor ze aanvulling op haar uitkering tot 100% ontving tot het einde van het contract. Ze kwam binnen als een slachtoffer en stapte zelfverzekerd weer de deur uit.

Kortom er kunnen zich altijd situaties voordoen in je leven waar je niet op zit te wachten. Maar als je blijft hangen in de rol van slachtoffer dan doe je jezelf te kort. Als je bovenstaande stappen neemt kun je jezelf een hoop, verdriet, boosheid, pijn en teleurstelling voorkomen. Zodra je de stappen gaat zetten kun je ontdekken hoe krachtig je in feite bent!

 

Door: Nanda Noorlander van N-balans. (Nanda Noorlander helpt mensen die last hebben van overspannenheid of een burn-out van overleven naar leven. Zodat ze meer rust en meer energie hebben en ze weer kunnen genieten en eindelijk weer gelukkig zijn.)
Wil je reageren op dit artikel? Vul dan hier het contactformulier in.

 
De 7 ontbrekende schakels om uit je burn-out te komen aanvragen