Hoe floaten je helpt tot rust te komen

Floaten helpt bij stress en burnout

Jij bent eigenlijk niet gemaakt voor het leven in de 21e eeuw. De maatschappij is snel en je hebt misschien het gevoel dat je daar in mee moet gaan. Je leven is al snel druk en vol met prikkels. Hierdoor ontslaat gemakkelijk stress of een burn-out en kom je moeilijk tot rust.

Je hebt een baan met een hoge werkdruk. Hierdoor ervaar je stress, en om je werk toch af te krijgen, werk je over of neem je het mee naar huis. Of je hebt moeite om de druk van je werk en een je gezin goed te combineren. Of misschien heb je relatieproblemen waardoor de stress toeneemt.De 7 ontbrekende schakels om uit je burn-out te komen aanvragen

Als je te lang stress ervaart of als deze te intens is, kan dit zeer nadelige gevolgen hebben voor je lichaam en geest. Lichamelijk kun je dan last krijgen van een opgejaagd gevoel, onrust, hoofdpijn en spierpijn, vermoeidheid, slaapproblemen, maagzweren en hart- en vaatziekten. Geestelijk kun je door stress last krijgen van piekeren, dingen vergeten, nervositeit, overspannenheid, depressie, angststoornissen en een burn-out.

De spanningen die je opbouwt in het dagelijkse leven moeten ook weer afgebouwd worden. Je lichaam heeft het nodig om periodes van rust te hebben om goed te kunnen functioneren. Als de spanning en druk niet voldoende afneemt, bouwt deze zich steeds verder op en raak je overspannen of krijg je uiteindelijk een burn-out. Dan wordt je gedwongen om die rust eindelijk te nemen, gewoon weg omdat je niet meer anders kunt.

Als eerste moet je zorgen dat je niet langer meer spanning opbouwt dan 
ontlaad. Ten tweede is het goed om manieren te vinden die je helpen om extra goed tot rust te komen. Floaten is zo’n manier, het is een heel simpele en effectieve manier om stress te verminderen en om totaal te ontspannen. 

Onderzoek toont aan dat door floaten je lichaam stresshormonen verminderen. Toen ik hoorde dat 1 uur floaten gelijk staat aan 5 uur slaap, wilde ik dat graag zelf gaan ervaren. Er wordt gezegd dat je hersenen in een dusdanige ontspannen toestand terecht komt die je normaal alleen met slapen of diepe meditatie bereikt. Het schijnt ook je creativiteit, en inspiratie te bevorderen. En een soort van geluksgevoel te geven die bijvoorbeeld ook bij hardlopers ontstaat.

LET OP! Floaten is niet bedoelt om je stressvolle leven in stand te houden.

Het kan wel een aanvulling zijn om naast het afbouwen van je stress extra tot rust te komen. Volgens metingen brengt het floaten hoge stresshormoon waardes naar beneden en herstelt het sterkere vormen van uitputting. Om deze reden kan floaten bijdragen aan het herstel van mensen met stress, overspannenheid en burn-out of met het chronisch vermoeidheidssyndroom.
 
Om te ontdekken of je van floaten echt tot rust komt, wilde ik dit graag zelf ervaren. In het floatcenter, ging ik na de uitleg, mezelf afspoelen onder de douche. Vervolgens stapte ik in een soort klein zwembadje met speciaal water in een cabine met blauwig licht. Het water is ongeveer zo diep als een bad. Toen ik ging liggen gaf dat een heel apart gevoel, alsof je op het water ligt. Het lijkt wat mij betreft op het dobberen op een luchtbedje.

Door het hoge zoutgehalte van het water hoef je totaal geen moeite te doen om boven water te blijven. Het voelde apart om mijn hoofd zover achterover te laten zakken in het water. Ik heb me een keer omgedraaid omdat mijn buik koud werd. Ik zocht naar een comfortabele houding met mijn nek, omdat ik een whiplash heb gehad. Dus heb ik ook uitgeprobeerd hoe het voelde met een kussentje in mijn nek.

En ik wilde graag ervaren hoe het voelde om totaal te zweven, en dat is na even wennen ook gelukt en voelde dat heerlijk! Ik ben een paar keer weggedommeld en dat voelde heel erg fijn. Uit ervaring kan ik nu zeggen dat het inderdaad super ontspannend is. Zo totaal zonder indrukken kun je echt tot rust komen. Dat is bij mij dus echt gelukt. Op een gegeven moment begon het filter weer te werken en dat was het teken dat de sessie ten einde liep, en toen dacht ik: “Hé, is nu al het uur voorbij?”. Ik was dus echt even helemaal weggeweest, in eerste instantie voelde ik dus wel kou op mijn buik, maar daar kon ik me overheen zetten om me over te geven aan de ontspanning.

Kortom als aanvulling op het verminderen van stress kan het floaten je helpen tot te ontspannen. Dus als je wilt voorkomen dat de je stressklachten zoals; een opgejaagd gevoel, onrust, hoofdpijn, spierpijn, vermoeidheid, slaapproblemen, maag- en darmklachten, piekeren, dingen vergeten, de overhand nemen en je overspannen raakt of een burn-out krijgt, kun je het floaten eens proberen. Het zorgt ervoor dat je stresshormonen minder worden, je krijgt meer energie, en het verbetert de concentratie.

 

Door: Nanda Noorlander van N-balans. (Nanda Noorlander helpt mensen die last hebben van overspannenheid of een burn-out van overleven naar leven. Zodat ze meer rust en meer energie hebben en ze weer kunnen genieten en eindelijk weer gelukkig zijn.)

En dan hoor ik nu graag van jou! Wil je definitief uit je burn-out? Klik hieronder en bestel de 3-delige videoserie… ?
De 7 ontbrekende schakels om uit je burn-out te komen aanvragen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.