Iemand agressief? Zo beperk jij jouw stress!

stress door agressie en ruzieSoms krijg je te maken met personen, op het werk, op straat of in de thuissituatie, die zich agressief gedragen. En al hoewel agressief gedrag van een ander een functie heeft, namelijk zichzelf beschermen of het uiten van frustraties, neemt dit soms een vorm aan die voor jou voor stress kan zorgen.

Je partner komt bijvoorbeeld boos thuis van zijn werk. Je partner heeft daar frustraties opgelopen omdat er dingen op het werk gebeuren waar jouw partner frustraties in oploopt. Jij weet dit natuurlijk niet en zegt niets vermoedend je partner goedendag. Je partner geeft jou een snauw en maakt rotopmerkingen over dingen die hem irriteren. Jouw partner kan zelfs niet door hebben dat de frustraties op het werk zijn ontstaan en denken dat de frustraties thuis zijn begonnen. Als dit vaak gebeurt en op een heftige manier dan kan dit erg stressvol zijn voor jou.De 7 ontbrekende schakels om uit je burn-out te komen aanvragen

Het kost jou veel moeite om uit de frustraties te blijven die jouw partner ervaart omdat jouw partner de frustraties onbewust op jou richt. Je merkt dat je steeds vaker gespannen raakt bij de gedachte dat je partner thuis komt zoals in het voorbeeld hierboven. Of als je weer in contact komt met de agressie van die persoon waar je dit bij ervaart. Dit is voor jou natuurlijk geen gezonde situatie. Je gaat steeds meer stress ervaren en afhankelijk van de heftigheid kun je ook bang worden. Sommige mensen uiten hun agressie, boosheid of frustraties ook fysiek. Dat is natuurlijk helemaal een onveilige en stressvolle situatie.

Als je te maken krijgt met agressieve of boze personen is het lastig om zelf niet in de stress te schieten. Dit is namelijk een volkomen natuurlijke en logische reactie. Want de stress zorgt ervoor dat alle spieren in jouw lichaam klaar staan om te vechten of te vluchten. Daar is stress voor bedoeld! Als je echter in een situatie zit waar je te lang wordt blootgesteld aan agressief of boos gedrag, is dit voor jouw lichaam te uitputtend. Je kunt niet 24 uur per dag op en top alert zijn en klaar staan om te vechten en vluchten. Natuurlijk overdrijf ik even maar dit om het duidelijk te maken. Aan de andere kant is het voor sommige mensen wel degelijk zo ernstig.

Vraag jezelf af in welke mate je met agressie te maken hebt. Komt het maandelijks, wekelijks, dagelijks of meerdere keren per dag voor? Iedereen wordt wel eens boos, ik heb het nu vooral over situaties die voor jou onveilig of onprettig voelen en jou stress bezorgen.

Het is belangrijk dat jij je realiseert dat de agressie vaak niets met jou te maken heeft. Soms kunnen mensen je het gevoel geven dat jij iets hebt gedaan waardoor de ander boos is geworden. Iemand is echter altijd zelf verantwoordelijk voor zijn eigen agressie.

Soms bestaat een bepaalde situatie al zo lang, dat je die als “normaal” bent gaan beschouwen. Maak desnoods een turflijst, waarin je over de periode van 1 maand bijhoudt in welke mate je met agressie te maken hebt. Het gaat erom hoe het voor jou voelt, niet of een ander het ook zo zou ervaren. Het is bewezen dat alles wat je bijhoudt je een betere indruk geeft dan jouw eigen geheugen. Zo krijg je een goed beeld van de situatie.

5 tips als je te maken hebt met agressie

Maak een turflijst

Maak een turflijst om te bepalen hoe vaak je te maken hebt met agressie.

Bespreek de agressie.

Als je het gevoel hebt dat de agressie met de persoon te bespreken valt, doe dat dan. Hiermee help jij jezelf, je zoekt een oplossing voor jouw situatie.

Kijk hoe je de persoon kunt helpen.

Misschien door anders tegen de situatie aan te kijken of door te adviseren contact op te nemen met de huisarts die jouw partner verder kan helpen.

Weet dat de agressie vaak niets met jou te maken heeft.
Bespreek het met een ander.

Zoek hulp bij iemand die jij vertrouwt en jou verder kan helpen als je het niet met de persoon, die de agressie uit, durft te bespreken of als dat jouw situatie onveiliger maakt.

 

Dus heb je te maken met agressie en geeft dat jou veel stress? Maak een turflijst, bespreek het met die persoon of met iemand anders die jij vertrouwt en je verder kan helpen. Weet dat de agressie van de ander vaak niets met jou heeft te maken. Zodat jij weer zonder extreme stress en angst en op een veilige manier verder kan met jouw leven.

Door: Nanda Noorlander van N-balans. (Nanda Noorlander helpt mensen die last hebben van overspannenheid of een burn-out aan meer rust en meer energie zodat ze weer kunnen genieten en eindelijk weer gelukkig zijn.)

De 7 ontbrekende schakels om uit je burn-out te komen aanvragen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*