Je stemming bepaalt je ervaring

Vrouw in een super stemming achter de computer

Veel mensen denken dat wat hun stemming wordt veroorzaakt door de dingen die er om hun heen gebeurd. Door hoe andere mensen zijn. Door wat andere mensen zeggen en doen. Of door situaties waar ze te maken mee krijgen. Dus dat wat ze ervaren komt door wat ze meemaken.



Je bent verliefd en je loopt stralend op je werk. Collega’s lachen tegen je, je ziet alleen maar vrolijke gezichten. Je denkt: “Wat is het toch een heerlijke werkplek!”. Een paar maanden later, je relatie is voorbij. Je hebt slecht geslapen en voelt je nog moe en verdrietig, maar je sleept je naar je werk. Je collega zegt niet eens “Goedemorgen”, tegen je en je leidinggevende kijkt nors. “Zie je wel, het wordt weer zo’n rot dag, kunnen ze niet wat aardiger tegen me doen?”, denk je dan…

Je hebt vaak het gevoel dat hoe je je voelt afhangt van andere mensen. Hierdoor voel je je vaak een speelbal van je emoties. Het voelt alsof anderen de regie hebben over jou leven. Hierdoor heb je vaak het gevoel dat je geleefd wordt. Je voelt je verdrietig en regelmatig gefrustreerd. Omdat je hierdoor regelmatig uit balans raakt.

Dat wat je ervaart hangt vooral af van jouw stemming. Ga maar na, als je in een goede stemming bent kun je veel meer hebben dan als je in een minder goede stemming bent. Je binnenwereld is dan al niet meer neutraal waardoor het ook lastig om de wereld om je heen nog neutraal te ervaren. De kleuring van je stemming veroorzaakt dus in kleurig in het waarnemen van je omgeving. Je stemming heeft dus invloed op wat je ervaart. Het is niet voor niets dat de uitdrukking ‘alles door een roze bril zien’ slaat op verliefdheid. Omdat die stemming je waarneming beïnvloed.

Het belangrijkste is dat je je hiervan bewust bent. Dat je weet dat als je niet lekker in je vel zit dat je dan niet neutraal waar kan nemen. En je je dus niet mee laten slepen in die kleuring en alle drama die daar uit voort kan komen. Dat je je schouders optrekt en denkt: “Daar ga ik me nu even niet mee bezig houden want dat heeft nu toch geen zin”.

Realiseer je dat je zelf verantwoordelijk bent  voor je eigen geluk, niet anderen. Heb je er wel eens bij stil gestaan dat anderen reageren op jouw stemming. Dat wat je bij anderen ziet dus vaak een spiegel is van hoe je je zelf voelt? Dat wat je bij anderen ziet kan dus heel goed een reactie op jouw stemming zijn.

De valkuil is dat je op zo’n moment mee laat slepen en grote beslissing maakt. Net als dat je dronken niet in staat bent om auto te rijden, ben je op zo’n moment niet in staat om grote beslissing te nemen. Je kunt de werkelijkheid niet neutraal waarnemen en dus bespaar je je zelf een hoop ellende door te wachten met het nemen van grote beslissingen tot je weer nuchter bent.

7 stappen om je stemming niet je leven te laten verpesten

  1. Realiseer je dat je in een stemming bent
    waardoor je niet neutraal kunt waarnemen;’
  2. Weet dat deze stemming niet eeuwig duurt, al kan
    het soms wel zo voelen 😉;
  3. Onderzoek welke interne oorzaak er is voor je
    stemming. Welke gedachtes heb je gehad die deze stemming hebben veroorzaakt?;
  4. Is er een behoefte die je voor jezelf kunt
    vervullen om dit op te lossen?;
  5. Neem verantwoordelijkheid voor je eigen geluk,
    dus geef een ander niet de schuld van hoe jij je voelt;
  6. Stel grote beslissingen uit totdat je je weer
    beter voelt;
  7. Wat is er nog meer nodig om je weer in balans te
    voelen?

Als het regent en je moet ergens naartoe waar je geen zin in hebt, dan ga je misschien met een chagrijnig hoofd door de regen. Ga je ergens naartoe waar je heel erg veel zin in hebt dan pak je misschien je paraplu en ga je fluitend door de regen. Het is dezelfde regen en toch kan je die heel anders ervaren. Doordat je stemming bepalend is voor hoe je iets kunt ervaren.

Dus wil je meer in balans zijn? Realiseer je dan dat je stemming jouw ervaringen kleurt. Neem geen ingrijpende beslissingen op dat soort momenten. Zorg dat je de interne oorzaak van je stemming oplost. En probeer de schade te beperken door je verantwoordelijkheid te nemen voor je eigen geluk. Op die manier voel je je niet langer een speelbal van anderen. Ben je sneller weer in balans en ervaar je dus meer rust en geluk in je leven.

 

Door: Nanda Noorlander van N-balans. (Nanda Noorlander helpt mensen die last hebben van overspannenheid of een burn-out aan meer rust en meer energie zodat ze weer kunnen genieten en eindelijk weer gelukkig zijn.)


Wil je meer tips voor meer rust in jouw leven? Vul in de rechterkolom jouw naam en e-mailadres in en je ontvangt het gratis e-boek ‘5 tips voor meer rust die je nergens anders vindt’.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*