Kun jij jezelf zijn of ben je het resultaat van jouw opvoeding?

Be yourself - wees jezelf , jezelf zijnKun jij jezelf zijn, of ben je het resultaat van je opvoeding? Want “Wanneer mensen vrij zijn om te doen wat ze willen imiteren ze meestal anderen”, zegt Hoffer. En dat laat zien dat het blijkbaar niet zo eenvoudig is om jezelf te zijn. Vanaf jongs af aan krijgen we te horen wat wenselijk gedrag is en wat niet. En omdat commentaar krijgen niet leuk is passen we ons aan.

Je kreeg als kind vaak te horen dat je ‘iets’ moest gaan doen. Op het moment dat je gewoon even op de bank zat. Hierdoor heb je nu nog moeite om stil te zitten en eens helemaal niets te doen. Als je het wel doet, voel je je onrustig en heb je de neiging om toch direct weer op te gaan staan om iets te doen. Alsof het nu nog steeds niet mag, gewoon even jezelf zijn.De 7 ontbrekende schakels om uit je burn-out te komen aanvragen

Ook al doe je sommige dingen al jaren omdat anderen dat willen, het wringt vaak toch. Op een diep niveau voel je dat dit niet bij je past. Je merkt dat door een opgejaagd gevoel, door een gevoel van druk, doordat je snel geïrriteerd raakt en telkens snel moe bent. En als je dat ‘jezelf zijn’ lang genoeg achterwege laat veroorzaakt dit ook spanningen in je lichaam dat zich uit als hoofdpijn, buikpijn of bijvoorbeeld pijn in je nek en schouders.

Als je je te veel aanpast is dit niet goed voor de opbouw van jouw ‘zelf’. Tot op zekere hoogte is het goed dat je als kind leert je aan te passen, want het is belangrijk dat je als kind leert om rekening met andere mensen te houden. Het is gezond om te leren dat de hele wereld niet om jou draait. Maar als je je door het ‘commentaar’ van je ouders te veel aanpast raak je kwijt wie je eigenlijk zelf bent. Misschien ben jij wel iemand die zich zo aanpast heeft aan de omgeving, dat je vaak niet eens meer weet wat je zelf wilt. Het is logisch dat dit klachten geeft omdat je heel diep van binnen voelt dat wat je doet niet bij je past, dat het aangeleerd is en dat je hierdoor continu over je eigen grenzen heen gaat.

Leer opnieuw om vaker de modules te hebben van ‘jezelf zijn’. Vraag je vaker af: “Als er niemand in mijn omgeving zou zijn die mijn gedrag zou afkeuren of commentaar zou geven en ik zou niet kunnen falen, wat zou ik dan willen of doen?” Zo kun je jouw ‘zelf’ opnieuw opbouwen en ontdekken wat bij je past en wat niet. Ontdekken wat je leuk vindt om te doen, wat je lekker vindt om te eten, etc.

Realiseer je dat je vaak dat doet waarvan je denkt dat anderen dat gedrag van je willen zien, maar is dat ook zo? Als je gewend bent om je heel erg aan te passen leg je elke gedrag, woord of blik van de ander uit op een manier waarin je invult wat de ander voor gewenst gedrag van je wil zien. En omdat je dit al zo lang doet gaat het helemaal niet zo bewust, hierdoor heb je het vaak zelf niet eens door. En dat terwijl de ander misschien wel heel iets anders bedoelt, dan doe je ook nog alle moeite voor niets.

De angst voor afwijzing is de motivatie geweest om jezelf zo aan te passen. Het risico dat je afgewezen kan worden als je niet het gewenste gedrag vertoont kan je tegenhouden om hier veranderingen in te brengen. Je wilt graag aardig gevonden worden. Het verschil is dat je nu niet langer afhankelijk bent van je ouders. En als je je altijd blijft aanpassen zul je er nooit achter komen wie je echt zelf bent.

5 stappen om meer jezelf te zijn

  1. Herkennen, vraag je af of je herkend wat ik hier beschrijf;
  2. Dagelijkse oefening. Hou 30 dagen bij of je die dag dingen hebt gedaan omdat het van je verwacht werd of omdat jij het graag wilde;
  3. Gewoonte of jezelf? Hou er rekening mee dat een gewoonte kan voelen als iets wat je zelf wilt doen. Maar als je een gewoonte onderzoekt, kan er een motivatie onder zitten die niet bij jou vandaan komt;
  4. Jij-lijst. Maak een lijst met dingen die je lekker vindt om te eten, leuk vindt om te doen, fijn vindt om te dragen en welke kleur hou je van, wel seizoen. Zo wordt je je meer bewust van wat jij wilt en wie jij bent;
  5. Geef uiting aan jezelf, doe meer dingen die uiting geven aan wie jij bent.

Bij je één van de vele mensen die zich te veel heeft aangepast? Leer jezelf alsnog kennen! Zodat je steeds minder last hebt van druk, een opgejaagd gevoel en spanningen en steeds meer geluk ervaart omdat je uiting geeft aan wie je bent. En het jezelf zijn een gewoonte is geworden!

 

Door: Nanda Noorlander van N-balans. (Nanda Noorlander helpt mensen die last hebben van overspannenheid of een burn-out van overleven naar leven. Zodat ze meer rust en meer energie hebben en ze weer kunnen genieten en eindelijk weer gelukkig zijn.)

En dan hoor ik nu graag van jou! Wil je definitief uit je burn-out? Klik hieronder en bestel de 3-delige videoserie… ?
De 7 ontbrekende schakels om uit je burn-out te komen aanvragen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.