Klagen zorgt alleen maar voor MEER stress


Om heel eerlijk te zijn… Klagen deed ik niet echt.
Maar ik had wel de behoefte om te praten over alles waar ik moeilijk vond en waar ik niet zelf uitkwam. En dat was helemaal lastig als ik dingen niet kon bespreken met de mensen die betrokken waren bij mijn situatie. Dan bleef ik vaak in kringetjes draaien in mijn hoofd, kwam ik er niet uit. En dus bleef het een onderwerp van gesprek met anderen.

Een van de grootste problemen met klagen is dat het bijdraagt ​​aan je stressniveau.
Terwijl je denkt dat klagen je stress daadwerkelijk verlaagt, verhoogt het je stress omdat je die stressfactor telkens door het vertellen weer helemaal opnieuw beleeft. Je voelt je opnieuw, boos, verontwaardigd, te kort gedaan of genegeerd. Terwijl de situatie al lang niet meer nu plaatsvind, roep je onbewust toch telkens die vervelende emoties op.

Ken je dat?
Of het nou op het werk of thuis is geweest dat je een vriend of vriendin belt en zegt: “Wat ik nu toch heb meegemaakt!” En dat doe je niet één keer maar meerdere keren waardoor je het verhaal onbewust blijft herkauwen. De één reageert zus en de ander reageert zo. Waardoor je ook nog in verwarring gebracht kan worden over wat nu juist is.

Je denkt dat het ventileren van de gebeurtenis je stoom doet afblazen. Maar vaak leg je alleen maar meer olie op het vuur waardoor je stress toeneemt. Ons systeem ziet namelijk vaak niet het verschil tussen het herbeleven van een situatie en het nu. Dus is jouw systeem weer in de stressstand. En als dit vaak gebeurd dan komt je systeem onbedoeld in een chronische stress stand waardoor je steeds meer spanning en spanningsklachten krijgt. Zoals slecht slapen, hoofdpijn, pijn in je nek-, schouders of rug. Slechte concentratie, dingen vergeten, een opgejaagd gevoel. En kun je daar weer over klagen 😉.

Klagen heeft een doel. Klagen om het klagen zorgt dus voor meer stress, maar het klagen zelf is bedoelt om ons zelf duidelijk te maken dat er iets in ons leven moet veranderen. Het is dus bedoelt als signaal dat we ergens niet gelukkig mee zijn. Zodat we dit kunnen oplossen en het is dus niet bedoelt om er in te blijven hangen.

Sommige mensen zijn zo druk met klagen dat ze niet zien wat er moet veranderen. Of durven niet te veranderen. Ze zijn bang om de verantwoordelijkheid daarvoor te nemen. Want nu kunnen ze een ander de schuld geven van de situatie. Mar als ze zelf een verandering gaan aanbrengen dan kunnen ze alleen nog maar zichzelf iets verwijten en dat kan veel lastiger zijn.

Het is dus prima om je hart te luchten. Om je verhaal te vertellen zodat je het kunt verwerken. En zodat je helder kunt krijgen wat er handig is om te veranderen. En daarmee bedoel ik dan veranderen aan jezelf. Want je hebt alleen maar invloed op jezelf en niet op anderen.

Je kunt wel liefdevol duidelijk aan geven aan anderen waar jouw grenzen liggen. Dat is niet een manier om anderen te veranderen. Maar een manier om zelf duidelijk te zijn in wat je voortaan nog wel en niet accepteert. Om aan te geven aan anderen hoe jij behandeld wilt worden. En als een ander dat niet respecteert dan kun jij daar je conclusies uit trekken en andere keuzes maken.

Er zijn ook mensen die nooit willen klagen of negatief willen zijn. Ze potten alles op en uiten zich nooit. Ze slikken alles en zetten altijd een glimlach op hun gezicht terwijl ze zich niet altijd goed voelen. Dit is niet gezond en zorgt ook voor heel veel spanning en stress. Het gaat niet om het moeten klagen het gaat erom dat jij je uit en de zaken waar je tegenaan loopt aanpakt.

7 Stappen om het klagen op te lossen
  1. Het is prima om je hart te luchten. Dat kan helpen om zaken die je hebt ervaren te verwerken;
  2. Maar eindeloos het zelfde verhaal blijven afdraaien helpt jou niet en maakt jouw stressniveau alleen maar hoger;
  3. Onderzoek waar je niet tevreden over bent;
  4. Onderzoek welke opties je hebt om je situatie aan te pakken of veranderen;
  5. Voer deze acties uit;
  6. Lukt het niet direct? Niet opgeven, probeer wat anders;
  7. Blijf de stappen 1 tot en met 6 net zo lang herhalen totdat je niets meer te klagen hebt. 😊

Ik kende een vrouw die suikerziekte en bij een operatie in het ziekenhuis werd ze wakker zonder onderbeen. Dat was een grote schok voor haar. Ik probeerde haar op verschillende manier te ondersteunen in het verwerken van dit rouwproces. Zowel praktisch, de hand uit laten, boodschappen doen, als emotioneel door naar haar te luisteren. Maar ik merkte al snel dat ze alleen maar heel graag wilde klagen. Ze snapte ook niet waarom er steeds minder mensen kwamen. Ik wel, want ze was heel kritisch op anderen, ook op mij. Ook ik kon het op een bepaald moment niet meer goed doen in haar ogen. En ze stond niet open voor feedback of een positievere kijk op het leven. Dus heb ik op een gegeven moment voor mezelf gekozen.

Dus heb je de neiging om veel te klagen? Bespaar jezelf de stress. En pak aan in je leven wat niet lekker loopt. Onderzoek waar de schoen wringt en onderneem acties om je leven een andere wending te geven. Dat voelt veel beter en laat je stressniveau dalen zodat je klachten ook afnemen. Lekker toch?

Lees hier het artikel: Klagen helpt bij stress

Ben jij een bikkel, en wil je de dingen zelf oplossen en anderen niet lastig vallen? Dag geef ik je juist 3 tips om meer “te klagen”! Klik hier om het artikel te lezen



Door: Nanda Noorlander van N-balans. (Nanda Noorlander helpt mensen die last hebben van overspannenheid of een burn-out van overleven naar leven. Zodat ze meer rust en meer energie hebben en ze weer kunnen genieten en eindelijk weer gelukkig zijn.)

En dan hoor ik nu graag van jou! Wil je definitief uit je burn-out? Klik hieronder en bestel de 3-delige videoserie… !

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *