Kom tot rust zodat je concentratie verbeterd

concentreren is lastig bij een burn-out STAY FOCUSEDAls je veel last van onrust hebt, schieten jouw gedachtes alle kanten op en kun je je lastig concentreren. Je bent vaak aan het piekeren, je voelt je onrustig en opgejaagd. Dit leidt af van waar je mee bezig wilt zijn. Je vergeet dingen en je bent minder productief. Dit zijn dé signalen van stress.

Je doet veel dingen op de automatische piloot. Als je auto rijdt krijg je nauwelijks iets mee van de route die je aflegt. Je proeft niet wat je eet, want je stopt het gedachteloos in je mond omdat je met jouw gedachtes ergens anders bent. Pas als de dag voorbij is merk je dat je pijn in je nek en schouders hebt en dat je doodmoe bent.

Als je je slecht kunt concentreren, maak je meer fouten. Vervolgens voel je je rot over de dingen die je fout doet. Hierdoor ga je piekeren en vergeet je juist weer andere dingen. Je voelt je een mislukkeling en gaat steeds negatiever over jezelf denken. Je krijgt een kort lontje. Dit gaat allemaal ten koste van je focus en zo zit je in een neerwaartse spiraal.

Door alleen maar alles in de robot-stand te doen, brand jezelf op. Door vooral bezig te zijn met doen wat je moet doen, zonder dit echt te ervaren lijk je wel een robot. Maar dat ben je niet, en dus krijgen jouw gevoelens en emoties geen ruimte. Doordat je vaak met meerdere dingen tegelijk bezig bent en weinig tijd neemt om even stil te staan bij wat je ervaart kun je een onbestendig gevoel hebben zonder dat je snapt waarom. Doordat je jouw gevoelens en emoties niet ervaart worden ze opgeslagen in jouw lichaam wat vervolgens spanningen veroorzaakt. Het piekeren en de onrust in je hoofd wordt steeds erger. De ideale ingrediënten voor een burn-out.

Door mindfulness te beoefenen kun je dit doorbreken en te ervaren hoe het op dat moment is en jezelf en je omgeving aandacht te geven. Op die manier ben je met je volle aandacht in het hier en nu. Doordat je meer in het moment leeft kom je weer tot rust. Het piekeren stopt en je hoofd voelt weer lichter. Hier kun je je beter concentreren.

Het accepteren van jezelf, precies zoals je bent is ook een belangrijk onderdeel van mindfulness. Als je jezelf kunt accepteren zoals je bent, kun je jezelf een hoop drama en gedoe besparen. Je werkt jezelf niet langer tegen en je kunt meer jouw volledige potentieel benutten.

Je wilt onbewust negatieve ervaringen vermijden. Maar dat is onmogelijk. Het is niet mogelijk om alleen positieve ervaringen te hebben. Er kunnen zich altijd situaties voordoen die je wel of niet als prettig ervaart. Het is zinloos om tijd en energie te steken en het proberen dit te vermijden. Wat je wel kunt doen is dingen die je als negatief ervaart veranderen. Lukt dat niet, accepteer dan dat het is zoals het is.

7 stappen naar meer rust en dus betere concentratie

  1. Stop met piekeren, dat brengt je toch niets;
  2. Geef jezelf niet langer stempels van goed of slecht;
  3. Wees net zo vriendelijk tegen jezelf als je tegen een goede vriendin zou zijn;
  4. Accepteer wat je niet kunt veranderen;
  5. Lach om jezelf als je merkt hoe ingewikkeld je het jezelf maakt;
  6. Oefen met in het hier en nu te zijn: Voel onder de douche eens bewust hoe het water je huid raakt;
  7. Oefen met in het hier en nu te zijn: Als je ergens loopt, let eens meer op je omgeving, in plaats van ingedachte te zijn en niets mee te krijgen.

Er zijn tijden geweest dat ik door mijn stressklachten een geheugen als een zeef had en me totaal niet meer kon concentreren. Mijn gedachten schoten alle kanten op en daardoor was ik kwijt waar ik mee bezig was. Of stond ik ergens in huis zonder te weten wat ik daar ook weer ging doen. Ik piekerde veel en voelde veel onrust. Hierdoor kwam en veel minder uit mijn handen dan voorheen. Door me hierin te verdiepen leerde dit op te lossen en die kennis geef ik nu met alle liefde door aan jou.

Dus, wil je je beter kunnen concentreren? Zorg dat je meer in het hier-en-nu bent. Hierdoor pieker je minder, heb je minder last van spanningen, een opgejaagd gevoel, vergeet je minder en je krijgt een positiever zelfbeeld. Daarnaast wordt je positiever over jezelf en heb je een betere focus. Dit alles heeft een heel positief effect op je werk- en je privéleven.

 

Door: Nanda Noorlander van N-balans. (Nanda Noorlander helpt mensen die last hebben van overspannenheid of een burn-out aan meer rust en meer energie zodat ze weer kunnen genieten.)

 

De 7 ontbrekende schakels om uit je burn-out te komen aanvragen

2 gedachten over “Kom tot rust zodat je concentratie verbeterd

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*