Zo kun je weer lief voor jezelf zijn

Zo kun je weer lief voor jezelf zijnAls je een burn-out hebt is de kans groot dat je niet lief voor jezelf bent. Dat je van alles ‘moet’ van jezelf. Je moet perfect zijn en je moet aan de eisen van anderen voldoen. En dat doe je al zo lang, dat je niet eens meer weet wat je zelf wilt.

Je hebt op het werk een fout gemaakt en je wordt direct boos op jezelf. Je praat inwendig negatief tegen jezelf. En maakt jezelf verwijten. Je zegt tegen je zelf dat dom bent, dat je niets goed kan doen. Je baalt echt van jezelf. Als een ander zo’n fout had gemaakt zou je veel liefdevoller reageren.

Als je zo negatief tegen jezelf doet, voel je je slecht. De strengheid die je voor jezelf hebt voelt eigenlijk helemaal niet fijn. Toch baal je van jezelf. Je voelt je dan echt dom. En hoe vaker dit gebeurd hoe minderwaardiger jij je voelt.

Je bent geen robot, je bent een mens met gevoelens. Wees niet langer zo streng voor jezelf. Je bent goed zoals je bent. Wat anderen ook gezegd hebben, en wie er ook niet lief voor je is geweest. Vanaf nu kun je lief voor jezelf zijn. Onthoud jezelf niet langer van wat je nodig hebt, door alleen te doen wat je moet doen. En geen aandacht te geven aan wat je nodig hebt.

De kans is groot dat je niet eens meer weet wat je nodig hebt. Omdat je dat al zo lang hebt genegeerd. De eerste stap is dus om duidelijk te krijgen wat jij nodig hebt. Waar wordt je blij van? Wat vind je lichaam fijn? Welke emotie wil je vaker voelen?

Je bent zo gewend dat je niet krijgt wat je nodig hebt. Dat je altijd smoezen bedenkt waarom dingen niet kunnen. Ook dingen die je echt graag wilt. Stop daarmee! En kijk voortaan naar hoe het wel kan.

De valkuil is dat je nog verder wegzakt in zelfverwijt door je burn-out. Maar dat is helemaal niet nodig. Vergeef je zelf de burn-out. Sterker nog bedank je burn-out voor het aangeven dat je lang genoeg jezelf hebt weggecijferd. En bedank je burn-out voor de weg terug naar jezelf, zodat je weer lief voor jezelf kunt zijn.

7 tips om weer lief voor jezelf te zijn bij een burn-out
  1. Stop met streng zijn voor jezelf;
  2. Stop met de smoezen waarom iets niet kan;
  3. Vergeef jezelf de burn-out;
  4. Ontdek wat je graag wilt;
  5. En geef jezelf ook wat je nodig hebt;
  6. Wees oprecht lief voor jezelf;
  7. En leer hiervan te genieten!

Diana sprak heel negatief over zichzelf toen ze bij me kwam voor haar burn-out. Ze had dat zelf totaal niet door. Toen ik haar vroeg: “Ben je wel lief voor jezelf?” En of ze voor anderen net zo streng was als voor zichzelf, realiseerde ze zich dat ze voor anderen meer begrip had. Dat ze voor anderen veel minder streng was. En meer accepteerde dan dat ze dat van zichzelf accepteerde. We onderzochten wat ze eigenlijk nodig had. Zodat ze van af toen liever voor zichzelf werd. Ze bloeide hierdoor echt op. Voelde zich niet langer schuldig, vrijer, gelukkiger, en dacht veel positiever over zichzelf.

Dus wees lief voor jezelf. Je bereikt er niets positiefs mee om streng tegen jezelf te zijn. Je voelt je juist alleen maar slechter, je denkt negatiever. Maakt jezelf verwijten. Je voelt jezelf dom en minderwaardig. Terwijl als je lief voor jezelf bent, je ook weer voelt dat je het waard bent. Want dat ben je natuurlijk ook! Je kunt meer genieten en voelt je veel gelukkiger.

 

Door: Nanda Noorlander van N-balans. (Nanda Noorlander helpt mensen die last hebben van overspannenheid of een burn-out aan meer rust en meer energie zodat ze weer kunnen genieten en eindelijk weer gelukkig zijn.)

Wil je meer tips voor meer rust in jouw leven? Vul in de rechterkolom jouw naam en e-mailadres in en je ontvangt het gratis e-boek ‘5 tips voor meer rust die je nergens anders vindt’.

2 gedachten over “Zo kun je weer lief voor jezelf zijn

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*