Wil je minder werkstress? Ruim je bureau op!

rommelig bureau geeft werkstress

Van nature vind ik het al fijn als mijn bureau opgeruimd is. Pas later ontdekte ik waarom ik dat zo prettig vond. Het helpt werkstress te verminderen. Eerder dacht ik daar niet eens over na. Ik ervaar het als ordelijk. Ik weet precies waar ik alles kan vinden en wordt ook niet afgeleid door de hoeveel spullen die op mijn bureau liggen. Alles heeft een vast plek zodat ik het bij wijze van spreken met gesloten ogen kan pakken… Maar dat heeft niet iedereen van nature. En kan er snel bij inschieten als het druk is op het werk.

Op je werkt kom je vaak tijd te kort.
Naast digitale zaken zijn er ook nog de papieren werkzaamheden. De stapel met  “nog af te handelen” wordt steeds groter. Je raakt het overzicht kwijt. En jij blijft achter de feiten aanrennen. Zo kun je jouw werk niet goed doen en het geeft je nog werkstress ook.

Je komt terug bij jouw bureau en er ligt een notitie om iemand terug te bellen. Je denkt: “Dat doe ik later wel”, en legt het op jouw bureau. Maar er ligt al veel meer op jouw bureau. Naast jouw eigen stapels, pennen, papier en notities leggen ook anderen zaken op jouw bureau. Je kijkt het even in en stapelt alles op om het later echt af te handelen.

Dit alles kost je veel extra tijd. Want je bent soms wel twee, drie, vier of vijf keer met het zelfde bezig voor het afgehandeld is. Je bureau raakt daardoor vol met werkzaamheden die nog afgehandeld moeten worden. Sommige taken blijven hierdoor te lang liggen, waardoor er soms extra problemen ontstaan.

Uitspraken als “Uitstel is de dief van de tijd” en “Van uitstel komt afstel” zijn hierbij van toepassing. Door het uitstellen raak je ook nog eens sneller het overzicht kwijt. Je bent telkens bezig om prioriteiten te stellen en om opnieuw overzicht te krijgen, en dat is eigenlijk niet nodig. Zonde van je tijd dan toch?

Handel alles wat je NU kunt doen, ook direct af. Soms kost het 1 minuut om iets feitelijk te regelen. Maar als je het telkens opnieuw in je handen neemt, het opnieuw leest en slechts verplaatst ben je er in totaal wel 10 minuten mee bezig. Je legt het misschien op een andere stapel of in een bakje met zaken voor “later”. Hierdoor ben je minder efficiënt en juist als je druk bent kun je het niet gebruiken dat taken langer duren dan nodig is.

Om je werk goed te kunnen doen heb je het juiste gereedschap nodig. Je staat er misschien niet bij stil, maar een opgeruimd bureau is het juiste gereedschap om efficiënt te kunnen werken. Op deze manier schep je rust en ruimte in je werk zodat je kunt focussen op de dingen die echt belangrijk zijn.

Het andere uiterste is om je alleen te laten leiden door alles wat op jou afkomt. Waardoor je je eigen doelen uit het oog verliest, dat is ook niet de bedoeling. Het is niet handig om je te laten lijden door de waan van de dag. 

In 7 stappen werkstress verminderen door efficiënter te werken
  1. Realiseer je dat een opgeruimd bureau ook meer rust in je hoofd geeft. Je doet het dus niet voor een ander maar voor jezelf;
  2. Wees baas over eigen bureau. Heb je een achterstand opgelopen? Werk die eerst weg door jouw bureau op te ruimen;
  3. Begin gewoon met het eerste op je bureau ligt. Handel het af en leg het vooral niet ergens anders neer, dit kost je altijd meer tijd!;
  4. Het bakje “later” is er alleen voor omstandigheden die zorgen dat het niet mogelijk is om het NU af te handelen! Bijvoorbeeld als je iets met iemand moet bespreken die op vakantie is. Of als je iemand belt die in vergadering zit. Plan in wanneer je het wel kunt uitvoeren en leg het in het bakje “later”;
  5. Ga door tot je bureau leeg is. En er alleen werkzaamheden in het bakje “later” liggen die je niet NU kunt afhandelen. Ik weet dat dit in het begin misschien veel werk is, maar het is echt noodzakelijk!;
  6. Handel zaken in het vervolg direct af. Op deze manier zullen jouw taken niet meer oplopen en heb jij je handen vrij voor werkzaamheden die je hebt ingepland of voor actuele zaken die zich voordoen;
  7. Is het toch weer rommelig? Gooi de handdoek niet in de ring, maar plan direct een moment in om weer orde te scheppen en pak het gewoon weer op!

Dus wil je minder werkstress en meer rust en ruimte om je werk goed te kunnen doen? Wil jouw taken vlotter afhandelen? Ruim je bureau op en handel vanaf dan zaken direct af. Je zult merken dat je meer werk kunt verzetten in minder tijd! Doordat je een taak niet meerdere keren in je handen hebt. Dit scheelt je tijd en rust waardoor je beter kunt focussen op die dingen die echt belangrijk zijn.

Door: Nanda Noorlander van N-balans. (Nanda Noorlander helpt mensen die last hebben van overspannenheid of een burn-out van overleven naar leven. Zodat ze meer rust en meer energie hebben en ze weer kunnen genieten en eindelijk weer gelukkig zijn.)

En dan hoor ik nu graag van jou! Wil je definitief uit je burn-out? Klik hieronder en bestel de 3-delige videoserie… ?