Hoe ga je om met de negatieve invloed die je hebt op jouw gezin bij een burn-out?

Door je burn-out hebt je een negatieve invloed op het gezin. Je voelt je schuldig maar weet niet hoe je dit op kunt lossen. Daarnaast heb je er ook niet de energie voor. Ondanks dat probeer je er toch je best voor te doen, maar het resultaat blijft uit.

Jij hebt een kort lontje en er hoeft maar iets te gebeuren en jij valt uit naar jouw gezinsleden. Je wordt sneller boos, en zegt dingen die je liever niet had gezegd. Achteraf voel je je schuldig. Je bied wel je excuus aan, maar liever heb je dat het niet meer gebeurd. Terwijl het juist steeds vaker gebeurd. Daardoor voel je rot over de negatieve invloed die je op dit moment hebt op je gezin.

De 7 ontbrekende schakels om uit je burn-out te komen aanvragen

De sfeer is vaak om te snijden en je hebt meer ruzie. Het voelt alsof het allemaal door jou komt en daardoor voel je je rot. Iedereen loopt op zijn tenen. Jij doet je best om niet uit te vallen, maar het lukt je vaak niet om je in te houden. Het is eruit voordat je er erg in hebt. Je voelt je verdrietig omdat je niet weet hoe je dit moet oplossen. Je wilt niet dat dit jouw relatie gaat kosten.

Doordat je niet lekker in je vel zit, reageer je dat onbewust af op jouw omgeving. Je wilt dat niet, maar jouw boze reactie is eruit voordat je er erg in hebt. Het is net alsof je een vat vol met frustraties bent wat je te lang hebt opgespaard. En er hoeft maar iets te gebeuren en de deksel schiet eraf.

Als jij weer goed in je vel zit heb je automatische niet langer een negatieve invloed op je omgeving. Jouw taak is dus helder: Zorgen dat je je jezelf op de rit krijgt. Zodat de sfeer in huis ook weer beter wordt.

Jij denkt dat je altijd eerst klaar moet staan voor anderen. En daarna pas tijd hebt voor jezelf. In werkelijkheid is het anders om. Je kunt er pas helemaal voor een ander zijn als je zelf goed in je vel zit. Alles van jezelf geven terwijl je op dat moment eigenlijk niets te geven hebt, werkt niet. Net als met geld, je komt in het rood te staan, kortom krijgt een burn-out.

De kans is groot dat je denkt dat het egoïstisch is om eerst tijd en energie in jezelf te steken. Maar dat is het niet. Helemaal niet als je weet dat als jij goed je goed voelt, je automatisch een positieve invloed op jouw gezin hebt. Jouw gezinsleden houden van je en willen dat het goed met je gaat dus zij willen ook graag dat je beter wordt.

5 stappen om jouw negatieve invloed op jouw gezin om te draaien bij een burn-out.
  1. Realiseer je dat jij de sleutel bent;
  2. Leg uit aan jouw gezinsleden dat dit door jouw burn-out komt;
  3. En los jouw burn-out op;
  4. Leeg jouw vast en zorg dat jij weer positief overstroomt;
  5. En je er weer positieve invloed hebt op jouw gezin.

Het is net als bij de veiligheidsinstructies in het vliegtuig. Ze zeggen dan dat je bij calamiteiten eerst het zuurstofmasker bij jezelf om moet doen en dan pas bij anderen die je wilt helpen. Omdat als je eenmaal flauw bent gevallen je niemand meer van dienst kan zijn. En dat geldt bij een burn-out ook zo. Eerst zorgen dat je zelf weer hersteld bent, dan heb je automatisch weer een positieve invloed op jouw gezin.

Dus wil je af van de negatieve invloed op je gezin? Zodat je af bent van de ruzies, jij je niet langer schuldig voelt, je in hoeft te houden of je zelf nog verder onder druk zet? Los je burn-out op en jij bent weer zo stralend dat die negatieve invloed voorgoed voorbij is. Jij voelt je weer beter en de sfeer in huis is beter dan ooit!

Door: Nanda Noorlander van N-balans. (Nanda Noorlander helpt mensen die last hebben van overspannenheid of een burn-out aan meer rust en meer energie zodat ze weer kunnen genieten en eindelijk weer gelukkig zijn.)

De 7 ontbrekende schakels om uit je burn-out te komen aanvragen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*