Zo laat je je niet langer uit het veld slaan door dominante mensen

Dominante mensen bij een burn-out extra lastigKom je ook vaak dominante mensen tegen? En voel je je dan klein worden en weet je niet meer wat je moet zeggen? Je probeert je te verweren en hun te laten merken dat je dit niet fijn vindt. Maar ze doen er vaak niets mee en gaan gewoon door!

Je collega heeft het druk en legt een stapel werk bij jou neer. Jij hebt het eigenlijk ook druk maar durf er niet veel over te zeggen. Je zegt uiteindelijk: “Ik ben ook druk”, en je collega zegt alleen maar: “Ja, vervelend hé? Daar zouden ze toch eens iets aan moeten doen hier”. En loopt vervolgens weg, de stapel met extra werk achterlatend.

Je hebt het gevoel dat niemand rekening met je houd. Als snel voel je je ondergeschikt in de buurt van dominante mensen. Je krijgt vaak niet wat jij wilt, maar doet vooral wat anderen willen. Dit maakt je vaak verdrietig en gefrustreerd en boos. En je voelt je machteloos omdat je niet weet hoe je dit kunt veranderen.

Als jij zelf jouw ruimte inneemt, kan een ander nooit jouw ruimte innemen. Wat bedoel ik hiermee? Stel je bent een vis en jouw ruimte is een vissenkom. Wat doe je dan als er een andere vis in jouw vissenkom, in jouw ruimte komt? Die vecht je de kom uit! Want het is jouw ruimte. Maar de meeste mensen met een burn-out doen die niet, die laten dominante mensen te veel over hun grenzen gaan terwijl ze zich daar eigenlijk niet goed bij voelen.

De eerste stap is bewustwording. Word je bewust als er een andere vis in jouw vissenkom zit. Want de kans is groot dat je tot voor kort jezelf inschikte om ruimte voor de ander te maken. Om zelf een stap aan de kant te doen en in een hoekje te gaan zitten om ruimte voor de ander te maken.

Dominante mensen zijn geen dominante mensen. Dominante mensen zijn alleen maar mensen die wel beseffen hoeveel ze waard zijn. Die wel weten hoe krachtig ze zijn. En ze zijn niets meer dan jij, want jij bent net zo krachtig. Je ervaart het alleen nog niet zo.

Je hoeft dominante mensen dus niet af te leren om jouw ruimte in te nemen. Als je zelf jouw ruimte inneemt kan de ander niet eens jouw ruimte innemen. Dit is positief omdat je een ander niet kan veranderen maar wel jezelf.

5 stappen van onderdanig naar krachtig
  1. Ervaar je dominante mensen in je leven? Realiseer je dan dat jij je grenzen niet voldoende aangeeft;
  2. En weet: Jij bent net zo krachtig als ieder ander, al voelt dat nu misschien nog niet zo;
  3. Ga vanaf nu jouw ruimte innemen;
  4. Geef duidelijk jouw grenzen aan;
  5. En los je andere mechanismes op die voor je burn-out zorgde.

Een klant van mij had moeite met conflictsituaties. Zij had dan de neiging om zich terug te trekken en niets te zeggen. Want ze vond dat  de ander ‘zijn verantwoordelijkheid moest nemen’. En mensen die dominant zijn, die moesten minder dominant zijn. Tot ik met haar een oefening deed over grenzen aangeven. Toen kwam ze er achter dat ze haar grenzen niet duidelijk aangaf. En dus leerde ik haar hoe je op een duidelijke en toch vriendelijk manier je grenzen aangeeft. Waardoor ze zich veel prettiger voelde.

Kortom dominante mensen zijn helemaal niet lastig. Ze laten je alleen zien wanneer jij nog niet in je eigen kracht geloofd. Dus zodra jij je grenzen gaat aangeven en wel in jouw kracht gaat geloven hoef je je niet langer verdrietig, gefrustreerd, machteloos en boos te voelen. En dat geeft veel meer innerlijke rust, een gevoel van vrijheid en geluk.

 

Door: Nanda Noorlander van N-balans. (Nanda Noorlander helpt mensen die last hebben van overspannenheid of een burn-out aan meer rust en meer energie zodat ze weer kunnen genieten en eindelijk weer gelukkig zijn.)

Wil je meer tips voor meer rust in jouw leven? Vul in de rechterkolom jouw naam en e-mailadres in en je ontvangt het gratis e-boek ‘5 tips voor meer rust die je nergens anders vindt’.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*