Je hoeft je niet (meer) flinker voor te doen dan je bent

Je hoeft je niet meer flink voor te doen nu je een burn-out hebt, je mag je emoties weer ervaren.Als kind was ik een stoere meid. Ik was een gevoelig meisje en om dat te verbergen had ik me een stoere buitenkant aangemeten. Zo van: “Ik laat de kaas niet van mijn brood eten”, maar ondertussen voelde ik me onzeker en trok ik me van alles aan. Achter dat masker van ‘flink zijn’ kon ik me verstoppen zodat mensen niet zagen hoe het echt met me ging. Dat voelde minder kwetsbaar. Maar het was ook waardoor ik jaren later met mezelf in de knoop kwam.


Je denkt dat je altijd flink moet zijn. Dat het fout is om anderen te laten zien hoe je je echt voelt. Je kijkt naar wat je omgeving van je verwacht en dat doe je gewoon. Dan kun je ook niets ‘fout’ doen toch? Zo hou je iedereen tevreden. Behalve jezelf natuurlijk en dat voel je ergens ook wel, maar hoe draai je dit nog terug?

Je ervaart soms wel emoties of gevoelens. Maar doordat je geleerd hebt flink te zijn, twijfel je of je gevoel wel gerond is. Je vraagt je af of je gevoel wel terecht is. Of je dit wel ‘mag’ voelen. En al helemaal of je er over kunt praten met iemand anders. Dus stop je het maar snel weer weg, zodat je weer flink kunt zijn.

De 7 ontbrekende schakels om uit je burn-out te komen aanvragen
Dit zorgt regelmatig voor wrijving in jezelf. Je twijfelt hierdoor ook vaak aan jezelf. Dit alles kost je energie en zorg voor spanning en onrust. Het je anders voordoen dan je bent voelt eenzaam. Je weet op een gegeven moment zelf niet meer wie je bent. Ben je nu die flinke persoon die alles aankan of ben je een mislukkeling?

Je hebt jezelf aangeleerd om altijd flink te zijn. En ondertussen zoek je alles bij jezelf. En trek je je ook alles persoonlijk aan. Je voelt je snel waardeloos en een mislukkeling. Maar doordat je je altijd flink voordoet zien mensen niet hoe het echt met je gaat. Mensen denken dat je flink bent, dus behandelen ze je ook zo. Hierdoor accepteer je meer dan eigenlijk goed voor je is en wordt je onzekerheid gevoed.

Als je al lang een masker draagt, is je eerste taak: onderzoeken wat er echt onder de oppervlakte bij je speelt. En dat weer te gaan ervaren. Je hoeft je niet meer voor te doen als die sterke persoon. Je mag ook gevoelens hebben van verdriet, boosheid, kwetsbaarheid of teleurstelling. Er zijn namelijk geen goede of foute gevoelens.

Doordat je je altijd flink hebt voor gedaan heb je niet geleerd om openlijk je wensen en gevoelens te uiten. Je bent bang dat je anderen schaadt als je echt zegt wat je denkt. Of je bent bang dat anderen boos worden als je verteld hoe je je voelt. Of je bent bang dat anderen je afwijzen als je zegt wat je voelt. Misschien heb je dat als kind zo ervaren. Maar nu kun je leren hoe je op een constructieve manier je kunt uiten zodat je daar allemaal geen zorgen meer over hoeft te maken.

Als kind leer je te leven naar de normen en waarden van je omgeving. Als je volwassen bent is het de bedoeling dat je gaat leven naar je eigen normen en waarden. Helaas blijven veel volwassen zich continu aanpassen aan hun omgeving. Waardoor ze uiteindelijk helemaal vast lopen. Tijd om dit te doorbreken en je eigen leven te gaan leiden, daar ga je veel gelukkig van worden dan het leven van een ander leven.

In 5 stappen je masker afzetten en weer voelen
  1. Stop met onderdrukken van je emoties en gevoelens;
  2. Leer je emoties en gevoelens te herkennen;
  3. Accepteer ze;
  4. Leer ze te voelen;
  5. Leer hoe je deze constructief kunt uiten.

Lisa was ook iemand die zich flink voordeed, terwijl ze gevoelig was. Ze had zelfs zo ver afstand gedaan van zichzelf gedaan dat ze zichzelf lui noemde. Terwijl dan juist haar lichaam aangaf dat het rust nodig had. Maar doordat ze dit niet herkende ging ze door en kreeg ze en burn-out. Ik hielp haar weer in contact te komen met haar emoties en gevoelens waardoor ze zich veel beter voelde en haar omgeving dat ook zag. Haar relaties verbeterde en ze weer kon genieten.

Iedereen heeft recht heeft op zijn of haar gevoelens, jij dus ook! Je kunt stoppen met flink zijn. Je mag nu gewoon helemaal zijn zoals je bent. Hiermee bespaar je energie waardoor je weer kunt opladen en je energiek voelt. De onrust en het piekeren verdwijnt zodat je je bevrijd en opgelucht voelt.

Door: Nanda Noorlander van N-balans. (Nanda Noorlander helpt mensen die last hebben van overspannenheid of een burn-out van overleven naar leven. Zodat ze meer rust en meer energie hebben en ze weer kunnen genieten en eindelijk weer gelukkig zijn.)

En dan hoor ik nu graag van jou! Wil je definitief uit je burn-out? Klik hieronder en bestel de 3-delige videoserie… 👇
De 7 ontbrekende schakels om uit je burn-out te komen aanvragen