Heb jij nog tijd voor sociale contacten?

door stress geen tijd voor sociale contactenJe bent zo druk dat je geen tijd hebt voor sociale contacten, althans zo voelt het. Of misschien zit je niet lekker in je vel en wil je daar anderen niet mee belasten. Maar aan de andere kant kun je hierdoor in een isolement komen. 

Als je telefoon gaat heb je de neiging om niet eens op te nemen. Je bent al zo druk met je dagelijkse dingen dat het je nu echt te veel is, dit kun je er echt niet bij hebben. Je bent zo moe dat je geen energie hebt voor een telefoongesprek of bezoek. Daarnaast zitten anderen toch niet te wachten om te horen dat je niet lekker in je veel zit?De 7 ontbrekende schakels om uit je burn-out te komen aanvragen

Aan de ene kant wil je wel contact, aan de andere kant heb je het gevoel dat je er geen tijd en energie voor hebt. Mensen in je naaste omgeving kunnen gaan denken dat ze iets fout hebben gedaan omdat je het contact afhoud. Zo ontstaan er al snel misverstanden of ruzie. Als er langere tijd geen contact is voelen mensen zich afgewezen en kun je contacten verliezen. Als je steeds meer geïsoleerd raakt voelt dat eenzaam en ga je twijfelen of er nog wel mensen zijn die om je geven.

Het lijkt je tijd op te leveren als je sociale contacten schrapt. Doordat je niet meer alle ballen in de lucht kon houden ben je steeds meer dingen gaan schrappen in je leven. Door de hoeveelheid stress die je ervaart ben je al gestopt met je hobby’s en nu heb je ook nog steeds minder sociale contacten. Ongemerkt ben je vooral te overleven, want je wilt wel blijven functioneren in je dagelijkse leven. Maar op deze manier raak je in een isolement. Je bent een sociaal wezen en hebt dus contact met anderen nodig, dus dit is niet de oplossing.

Een korte tijd even op jezelf zijn kan je helpen zaken op een rijtje te krijgen en tot rust te komen. Als je letterlijk en figuurlijk even afstand neemt, kun je weer ervaren wat je zelf voelt en wilt. Dit kan nieuwe inzichten opleveren. Ongemerkt wordt je toch beïnvloed door de mening van anderen.

Als je je steeds meer terug trekt uit sociale contacten dan kan dat voor de mensen in je naaste omgeving vervelend zijn. Ze begrijpen niet wat er aan de hand is. Misschien gaan ze aan zich twijfelen en denken dat ze iets fout hebben gedaan.

Je voor langere tijd onttrekken uit sociale situaties is niet gezond. Het kan zijn dat je dit heel ongemerkt bent gaan doen omdat je het gevoel hebt dat je tijd te kort komt. En omdat je het al een tijdje doet, kun je het als normaal gaan ervaren. Maar je isoleren in niet gezond voor je.

7 tips om te voorkomen dat je in een isolement raakt

  1. Neem tijd. Als je het gevoel hebt dat je de tijd en ruimte wilt om dingen voor jezelf op een ritje te zetten, doe dit dan ook;
  2. Bespreek. Laat je omgeving weten dat dit is wat jij nodig hebt. De ander weet dan wat er speelt en kan je die ruimte ook geven. Daarnaast hoef jij je niet druk te maken over wat de ander denkt;
  3. Luister. Luisteren naar wat de ander zegt hoe hij of zij zich daarbij voelt en toon begrip;
  4. Afspraak. Maak indien nodig afspraken over wanneer jullie wel weer contact hebben;
  5. Schrappen geen optie. Weet dat sociale contacten schrappen niet de oplossing is om de drukte in je leven op te lossen;
  6. Zoek contact. Als je langere tijd sociale contacten hebt schrapt, haken mensen af. Zoek contact met deze mensen en leg uit waarom er een tijdje geen contact was;
  7. Signaal van overspannenheid/ burn-out. Zie je echt niet hoe je ruimte in je leven kunt maken voor sociale contacten, zoek dan een expert op het gebied van overspannenheid en burn-out. Dit is namelijk een signaal van overspannenheid of burn-out en zijn er meer belangrijke stappen die je nodig hebt.

Kortom heb je het gevoel geen tijd te hebben voor sociale contacten? Maak hier dan tijd voor! Je bent een sociaal wezen en hebt dus sociale contacten nodig om te zorgen dat je niet in een isolement komt. Zorg dat je je stressniveau oplost. Op deze manier hoef je je niet eenzaam te voelen en behoud je je contacten. Vriendschappen werken stress verlagend en lachen ook. Dus combineer deze ingrediënten en geniet!

 

Door: Nanda Noorlander van N-balans. (Nanda Noorlander helpt mensen die last hebben van overspannenheid of een burn-out van overleven naar leven. Zodat ze meer rust en meer energie hebben en ze weer kunnen genieten en eindelijk weer gelukkig zijn.)

En dan hoor ik nu graag van jou! Wil je definitief uit je burn-out? Klik hieronder en bestel de 3-delige videoserie… ?
De 7 ontbrekende schakels om uit je burn-out te komen aanvragen

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.