Onrust, je mind is er dol op!

Vrouw die bij een burn-out onrust ervaartWat je ook doet, je ervaart vaak onrust. Zelfs als je even rust neemt. Omdat je weet dat een pauze nemen goed voor je is. Maar dan voel je je weer schuldig. En als je geen pauze neemt weet je dat je je zelf te kort doet. Dus wat je ook doet, je hebt altijd het gevoel dat je het niet goed kan doen en dat geeft onrust.

Je wilt meer bewegen in de vorm van wandelen en sporten, omdat je merkt dat je je daar beter door voelt. Maar dan begint het te knagen. Doe ik mijn partner niet te kort? Zou ik eigenlijk geen tijd aan mijn huishouden en/of kinderen moeten besteden? En dus ervaar je nog steeds die onrust, in plaats van plezier en ontspanning.

De 7 ontbrekende schakels om uit je burn-out te komen aanvragen

Zo kun je nog niet genieten van iets wat voor jou ontspannend zou kunnen zijn. Je blijft je druk maken over dingen die nog op jouw ‘To do’-lijstje staan. Regelmatig voel je je schuldig als je tijd aan jezelf probeert te besteden. Je voelt je verdrietig omdat je ondanks dat je je best doet, je je nog steeds rot voelt.

Je mind zal altijd blijven zoeken naar wat er niet goed gaat. Overleven, dat is waar je mind zich op richt, niet om je goed te voelen. Als je dit niet weet, zul je altijd overal achteraan proberen te rennen om jezelf gelukkig te voelen. Of om beter je best te doen, maar dat is niet wat er nodig is.

Accepteer wat de functie van je mind is. Dan hoef je niet langer te streven naar perfectie. Dan weet je waar die ruis vandaan komt en ook hoe je daarmee om kunt gaan. Vervolgens kun je open staan voor wat er wel nodig is om meer rust te ervaren.

Je mind tot rust brengen is niet iets wat je in een paar dagen lukt. Daar is oefening voor nodig. Maar de troost is dat je je zoveel beter gaat voelen als je dit voor elkaar hebt gekregen. Het is bijna niet uit te leggen hoe het voelt. Het is echt een wereld van verschil!

De valkuil is dat je denkt dat alles wat je gewend bent ‘normaal’, is.  Realiseer je dat het normaal voelt, omdat je al lang op deze manier met jezelf omgaat. Ik weet nog dat ik in het begin verbaasd was over hoe goed ik me voelde ondanks bepaalde heftige omstandigheden. Het voelde raar, omdat het zo anders is als ik gewend was, terwijl het natuurlijk super fijn is.

In 7 stappen de onrust van je mind de baas
  1. Realiseer je dat je mind altijd onrust zal blijven zoeken;
  2. Accepteer dat, simpel weg omdat je dat niet kunt veranderen;
  3. Vecht niet tegen dit gegeven, daar maak je het jezelf alleen maar moeilijker mee;
  4. Zie het net als tandenpoetsen als iets wat je in je standaard ritme gaat opnemen;
  5. Zorg dat je het verschilt weet tussen welke gedachtes en signalen je wel en niet serieus moet nemen. Neem de signalen van je burn-out wel serieus;
  6. Het kan even onwennig voelen, maar dat duurt niet lang, het zal vanzelf wennen;
  7. Geniet zonder schuldgevoel van hoeveel beter je je nu voelt.

Martijn was er heel goed in om van alles en nog wat je bedenken aan dingen die er fout konden gaan. Ik legde hem uit dat zijn mind hem slechts probeerde te behoeden voor gevaar, maar hem daarmee wel een ander problemen opleverde. Ik hielp hem om dit aan te passen. Waardoor hij zich niet langer druk maakt over doemscenario’s, die vaak toch niet gebeurde. Hij bespaarde zich daardoor veel onrust en ervoer veel meer rust

Kortom, weet voor welke dingen je je mind het beste kunt inzetten. Gevoelens van schuld, verdriet en frustratie zullen oplossen. Zodat je niet langer last hebt van onrust. Maar in plaats daarvan zelfs in heftige tijden je goed kunt voelen. En je meer kunt genieten.

 

Door: Nanda Noorlander van N-balans. (Nanda Noorlander helpt mensen die last hebben van overspannenheid of een burn-out aan meer rust en meer energie zodat ze weer kunnen genieten en eindelijk weer gelukkig zijn.)

De 7 ontbrekende schakels om uit je burn-out te komen aanvragen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*