Opgejaagd gevoel? Zo kom je ervan af!

Bij een opgejaagd gevoel doe je alles sneller dan normaal. De stress giert door je lijf omdat je er nog een tandje bij zet. Dan kan best een keertje. Doe je dit te vaak dan werkt dit juist heel onvoordelig.

Je merkt dat je jouw taken op het werk niet af krijgt. Je gaat in een hogere versnelling om toch alles af te krijgen. Als dat niet meer lukt neem je jouw werk mee naar huis waardoor je thuis ook nog in je knel komt. Ook daar ga je een tandje harder werken om alles nog rond te krijgen.De 7 ontbrekende schakels om uit je burn-out te komen aanvragen
Je merkt dat je niet voldoende tijd aan je kinderen kunt besteden. Dat je geen tijd meer hebt voor jezelf. Dat je geen tijd meer hebt om leuke dingen met je partner te doen. Je komt steeds slechter in slaap omdat je in bed gaat malen. Je wordt ’s morgens sloom wakker. En waar je voorheen 8 uur sliep op een nacht haal je nu slechts iets van 5,5 uur.

Je jaagt jezelf op, ook al voelt het dat je dit doet door de druk van anderen. Niemand verwacht van jou dat jij je over de kop werkt. Je zet jezelf onder druk door jouw perfectionisme. Je zet jezelf onder druk door aan de hoge verwachtingen van jezelf en van anderen te willen voldoen. Hierdoor krijg je alleen maar een opgejaagd gevoel.

Laat jouw tijd niet langer dan anderen bepalen. Jij bepaalt zelf jouw prioriteiten in jouw leven. Een ander kan jou iets vragen of een verzoek doen. Maar dat wil niet zeggen dat je alles klakkeloos moet doen wat anderen zeggen. Het is belangrijk om de regie over jouw eigen leven en tijd te behouden, zodat je een opgejaagd gevoel kunt voorkomen.

Wat je ook doet je kunt het niet iedereen naar de zin maken. Het is dus belangrijk dat je het jezelf nu eindelijk eens naar de zin gaat maken. Want als je het anderen dan toch nooit naar de zin kunt maken. Is er in iedere geval nu één persoon happy, en dat ben jij!

De grootste valkuil die je kunt maken is harder je best gaan doen als je je opgejaagd voelt. Het omgekeerde werkt veel beter. Voel je je opgejaagd? Sta letterlijk even stil, ook al denk je daar geen tijd voor te hebben. Met als een kip zonder kop rondrennen bereik je meestal niet veel. Bedenk wat op dat moment het belangrijkste is. En doe dat. De rest komt een andere keer.

In 5 stappen af van een opgejaagd gevoel
  1. Stop met het streven naar perfectie;
  2. Stel jouw eigen verwachtingen bij;
  3. Trek je minder aan van de verwachtingen van anderen;
  4. Realiseer je dat je het niet iedereen naar de zin kunt maken;
  5. Voel je je toch opgejaagd? Sta letterlijk even stil en vraag af waar je nu eigenlijk mee bezig bent. Bepaal jouw prioriteit en ga daarmee aan de slag.

Een klant van mij voelt zich continu opgejaagd. Ze was continu bezig met wat anderen van haar vonden en van haar verwachtte. Ze was erg perfectionistisch. Hierdoor had ze vaak een opgejaagd gevoel. Ik maakte haar duidelijk dat ze het recht had om haar eigen leven te leiden. En dat ze niet continu naar de pijpen van anderen hoefde te dansen. Daardoor werd het haar duidelijk hoe moeilijk ze het zichzelf had gemaakt. Ze heeft nu meer rust omdat ze weet dat ze zelf haar prioriteiten bepaald en haar leven leidt zoals ze dat zelf wil.

Kortom, wil je af van een opgejaagd gevoel? Sta soms letterlijk even stil en vraag je af waar je nu eigenlijk mee bezig bent. Wat heeft prioriteit? Weet dat je al perfect bent, zodat je niet hoeft te streven naar perfectie. Pas jouw verwachtingen aan. Laat de verwachtingen van anderen voor wat ze zijn. Je bent nu volwassen en bepaald dus zelf hoe je jouw leven inricht. Op deze manier voorkom je een opgejaagd gevoel en ervaar je meer rust, waardoor je ook meer kunt genieten.

 

Door: Nanda Noorlander van N-balans. (Nanda Noorlander helpt mensen die last hebben van overspannenheid of een burn-out van overleven naar leven. Zodat ze meer rust en meer energie hebben en ze weer kunnen genieten en eindelijk weer gelukkig zijn.)

En dan hoor ik nu graag van jou! Wil je definitief uit je burn-out? Klik hieronder en bestel de 3-delige videoserie… ?
De 7 ontbrekende schakels om uit je burn-out te komen aanvragen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.