Pijnlijke nekspieren? Doe het zelf nekmassage helpt!

nekpijn door stressHeb je aan het einde van de dag vaak pijnlijke nekspieren? Een masseur is niet altijd in de buurt, en het is onhandig om dagelijks afhankelijk te zijn van anderen, dus wil je een andere mogelijkheid om af te komen van de pijn in jouw nekspieren.

Na een dag achter de computer of drukke bezigheden heb je last van pijn in je nek. Het lijkt alsof alles stram is en dat voelt niet lekker. Je probeert je hoofd een beetje te bewegen om de pijn te verdrijven, maar dat lost niet voldoende op.De 7 ontbrekende schakels om uit je burn-out te komen aanvragen

Pijn is nooit fijn en kost energie. Daarnaast zorgt deze pijn in je nek ervoor dat je na een dag werken geen zin meer hebt om dingen te ondernemen. Je voelt je nog vermoeider en als de pijn erg is kan het ook hoofdpijn veroorzaken.

Door stress heb je te gespannen zitten werken en heb jij jouw spieren overbelast. De spieren in ons lichaam werken goed als er een afwisseling is tussen aanspannen en ontspanning. Als er continu spanning op één of meerdere spieren komt, wordt dit pijnlijk.

Vraag je af of jouw dagelijkse lichamelijke houding deze pijn kan veroorzaken of dat het komt doordat je last hebt van stress. Je kunt stress ervaren door een deadline, of omdat je te veel werk te doen hebt, of omdat je te veel taken hebt.

Als je een whiplash hebt gehad is jouw nek extra kwetsbaar. Hierdoor kun je sneller last hebben van klachten in jouw nekgebied. Wees voorzichtig met onderstaande tips in het geval van een whiplash. Controleer altijd zelf of het goed voelt en forceer niets.

Vergeet niet de stress op te lossen. Realiseer je deze pijnlijke nekspieren hebt doordat ze overbelast zijn. Onderstaande stappen zullen jouw nekspieren ontspannen. Maar zolang je de stress niet opgelost hebt, zullen deze klachten telkens weer terug komen.

In 3 stappen jouw pijnlijke nekspieren ontspannen
  1. Schouders optrekken. Aangezien je schouders- en nekspieren nauw met elkaar verbonden zijn, doe je het volgende: Adem in en trek je schouders helemaal omhoog, hou even vast, adem uit en laat ze helemaal zakken. Herhaal dit een aantal keer.
  2. Overgang schouder – nek. Zet je vingertoppen van je linkerhand op de plek waar je nek over gaat naar je schouder aan de rechter achterkant van jouw lichaam. Voel even wat de juiste plek is. Druk dan op die plek en hou even vast, laat los zodra je voelt dat de spieren ontspannen zijn. Wissel van kant en doe het zelfde met je rechterhand aan de linker achterkant van jouw lichaam.
  3. Nek uit de stress. Hou je hoofd ontspannen rechtop. Masseer met beide handen tegelijk of één voor één, net wat je prettig vindt, de spieren van je nek. Begin bovenaan bij de overgang van hoofd naar nek en ga langzaam naar beneden terwijl je kleine rondjes draait. En ga door tot het punt waar je nek overgaat in je schouder. Herhaal zo vaak je wilt!

Dus heb je last van pijnlijke nekspieren? Pak de stress aan om te zorgen dat de pijn in je nek niet telkens terug komt. Voor nu: Trek je schouders op, bewerk de overgang van nek en schouders en masseer zachtjes jouw nek. Op deze manier voelt jouw nek weer ontspannen, voel jij je fitter en heb je weer energie.

 

Door: Nanda Noorlander van N-balans. (Nanda Noorlander helpt mensen die last hebben van overspannenheid of een burn-out aan meer rust en meer energie zodat ze weer kunnen genieten en eindelijk weer gelukkig zijn.)

De 7 ontbrekende schakels om uit je burn-out te komen aanvragen

8 gedachten over “Pijnlijke nekspieren? Doe het zelf nekmassage helpt!

  1. Natalie

    Dankjewel voor het delen van deze tips over nekmassage. Bij mij gaat alle stress ook in de nek zitten. Onlangs kwam ik erachter dat een en ander kwam omdat ik de neiging had, voorover te gaan zitten om mijn beeldscherm te lezen. Ik heb door zoomen van het scherm mijn houding kunnen verbeteren met een voelbaar resultaat voor mijn nek en schouders.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*