Prioriteiten stellen geeft rust in je leven

stress, hoogste prioriteit?Je hebt het gevoel dat alles NU gedaan moet worden en je hoofd gaat daar van overlopen. Soms ben je zo druk met allemaal verschillende dingen die geregeld  of gedaan moeten worden dat je gemakkelijk het overzicht kwijt raakt. Je doet je best om alles af te krijgen en toch lukt het je niet om die dingen af te krijgen die belangrijk voor je zijn. Je hebt totaal geen idee wat jouw prioriteiten zijn.

Extra huishoudelijke klussen, overwerk, de kinderen hebben meer zorg nodig, de tuin moet gedaan worden, je hond of kat is ziek. Allemaal zaken die maken dat er meer moet gebeuren in het dagelijkse leven dan anders. Dit is natuurlijk helemaal het geval bij bijvoorbeeld een verhuizing.De 7 ontbrekende schakels om uit je burn-out te komen aanvragen

Je zet jezelf onder druk om toch alles gedaan te krijgen in de tijd die je beschikbaar hebt. Onbewust ga je dan de dingen sneller doen. Je hoopt dat je het dan wel voor elkaar krijgt. Je probeert alle ballen in de lucht te houden, je hoofd loopt over. Hierdoor vergeet je juist weer dingen. Je krijgt door de drukte al snel last van lichamelijke uitingen van stress, zoals: nekpijn, schouderpijn, hoofdpijn, rugpijn, maagpijn en/of darmklachten.

Je kunt op dat moment slecht de hoofdzaken van de bijzaken onderscheiden. Doordat het lijkt alsof alles even belangrijk is, ervaar je veel druk om alles ook af te krijgen. Natuurlijk is het niet zo dat alles echt even belangrijk is. Vaak kun je bepaalde zaken wel uitstellen. Maar als je er midden in zit kun je dat zelf vaak lastig zien. Eisenhower, voormalig generaal en president van de VS had hier een toepasselijke uitspraak voor: “Urgente zaken zijn zelden belangrijk en belangrijke zaken zelden urgent.”

De kunst is dus om te onderscheiden welke zaken voor jou belangrijk zijn en welke minder belangrijk. En welke zaken urgent zijn en welke zaken niet urgent zijn. We noemen dit ook wel de hoofdzaken onderscheiden van de bijzaken. Nu denk je waarschijnlijk: “Maar het is allemaal belangrijk!”. Het kan zijn dat je dat op dit moment ervaart. Als je er echter een ordening in gaat aanbrengen zul je merken dat er echt wel zaken zijn die belangrijker zijn dan andere.

In het begin kun je het gevoel hebben dat dit je meer tijd kost en het je afhoudt van het uitvoeren van jouw taken. En het is misschien in eerste instantie wel even raar om er op deze manier mee bezig te zijn. Zodra je deze manier van prioriteiten stellen onder de knie hebt, zal het je zeker veel stress en tijd besparen.

Een ander vragen wat belangrijk is heeft geen zin. Het gaat erom wat JIJ belangrijk vindt. Voor de één kan het belangrijk zijn om prioriteit te geven aan het huishouden omdat die persoon een bepaalde standaard van schoonheid in huis belangrijk vindt. Een ander zal het belangrijk vinden dat de tuin er netjes bij ligt.

4 stappen om jouw prioriteiten te bepalen:
Maak een lijst met alle taken die jij graag gedaan wilt hebben.

Het helpt tevens om meer rust in je hoofd te krijgen, want alles wat op papier staat hoef je niet te onthouden en kun je niet meer vergeten.

Vraag jezelf af per punt: “Hoe belangrijk is dit voor mij?”

 Heeft het te maken met jouw basis waarden? Dan is het belangrijk, zo niet dan is het onbelangrijk.

Vraag jezelf af per punt: “Moet het voor een bepaald moment af?

Is er een deadline?” Als er geen deadline is, kun je het dus uitstellen en is het niet dringend. Maak achter het lijstje een kolom en vul in of het dringend is.

Op deze manier krijg je een overzicht met 4 categorieën: 

Belangrijk en dringend: Hier staan de zaken die op dit moment jouw hoogste prioriteit zouden moeten hebben en je als eerste kunt gaan uitvoeren.
Belangrijk en niet dringend: Aangezien het niet dringend is kun je hiervoor tijd inplannen om het een andere keer uit te voeren. Stel het echter niet te lang uit.
Onbelangrijk en dringend: Kijk of je dit door iemand anders kunt laten doen, zo niet? Doe het dan tussendoor.
Onbelangrijk en niet dringend: Dit heeft nu geen prioriteit, dit is een klus, of zijn klussen, die je kunt bewaren voor een rustig moment.

Stijn had moeite om te bepalen wat nu wel en niet belangrijk was. Hij deed dus wel veel maar kreeg toch niet alles af. Zijn huis was niet op orde en dat stoorde hem. Het voelde alsof hij altijd te weinig tijd had voor zichzelf. Het voelde alsof hij vaak alleen maar bezig was met zijn werk en het huishouden. Door zijn burn-out voelde dit niet goed. Door deze oefening ontdekte hij dat hij veel tijd verloor aan zijn mobiel, waardoor hij niet toe kwam aan wat hij echt wilde. Dit inzicht zorgde ervoor dat hij dit anders ging doen. En dat voelde super goed!

Dus heb je het gevoel dat je veel te doen hebt. Ervaar je stress en spanningen in jouw lichaam omdat het allemaal nu af te lijkt te moeten? Maak een overzicht en het zal je gelijk duidelijk zijn welke zaken je voorrang zult moeten geven en welke even kunnen wachten. Dit zal je rust en duidelijk geven zodat je met frisse moet aan de slag kunt gaan.

Door: Nanda Noorlander van N-balans. (Nanda Noorlander helpt mensen die last hebben van overspannenheid of een burn-out aan meer rust en meer energie zodat ze weer kunnen genieten en eindelijk weer gelukkig zijn.)

De 7 ontbrekende schakels om uit je burn-out te komen aanvragen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*