Zorg voor balans in de verschillende rollen die jij vervult!

Vrouw met rollen stressSoms zijn er veel dingen die tegelijk spelen, hoe zorg je voor balans in de verschillende rollen die je vervult? Als mens hebben we nu eenmaal verschillende rollen als moeder of vader, werknemer, partner, vriend of vriendin, baas van een hond of kat, ed. En vaak horen bij de verschillende rollen ook verschillende taken. Als er op een bepaald moment van meerdere rollen acties van jou worden verwacht, dan kun je gemakkelijk last krijgen van rollenstress.

Je kinderen hebben meer zin om lekker thuis te spelen dan om naar school te gaan. Je kat kon niet even wachten met overgeven tot hij buiten was, en net op dat moment belt een vriendin met een paniektelefoontje. En dat terwijl je op het punt staat om naar je werk te gaan. Je partner heb je net een fijne dag gewenst, en je moet de kinderen ook nog eerst naar school brengen voordat je naar je werk gaat.

Doordat al deze taken tegelijk iets van jou vragen voel jij je al snel overspoeld. Je voelt je opgejaagd want je weet dat je naar je werk moet. Je voelt je schuldig omdat je weinig geduld hebt met je kinderen. Het gevoel dat je te kort schiet naar je vriendin toe bekruipt je. Omdat je nu geen tijd hebt om met haar te praten. En voor je kat vind je het natuurlijk vervelend dat hij moest overgeven. Je partner, daar ben je ondertussen boos op, want ook al kan hij er niets aan doen, je staat er wel alleen voor en daar baal je van. Ruzie met iedereen ligt op de loer.

Je wilt iedereen tevreden houden, dus hoe meer rollen je in je leven hebt, hoe sneller je last hebt van rollenstress. Je wilt een leuke partner zijn, je wilt een goede ouder zijn, je wilt een betrouwbare medewerker zijn en een goede baas voor je huisdier. Daarnaast wil je ook dat je huishouden er netjes uitziet en dat je er bent voor je vriendin als zij je nodig heeft.

Realiseer je dat je niet in dienst staat van anderen. Je kunt anderen willen helpen of verzorgen, maar jij bepaalt zelf hoe hoog je de lat legt. Want op het moment dat jij last hebt van rollenstress doe jij vooral jezelf tekort.

Hou er rekening mee dat er altijd taken zijn die vaststaan. Baby’s kunnen niet voor zichzelf zorgen. Een hond moet nu eenmaal een bepaald aantal keer uitgelaten worden. De afwas doet zichzelf niet. Dat zijn dingen die je niet kunt veranderen. Je kunt wel anderen vragen je daarbij te helpen.

De valkuil is om alle rollen op elk moment voor 100% te willen voldoen. Terwijl het er in de praktijk op neer komt dat je keuzes moet maken wanneer er een overlap is van verschillende rollen.

In 5 stappen meer balans bij rollenstress
  1. Maak een lijst met jouw rollen. Welke rollen vervul jij allemaal? Als werknemer/werknemer, ouder, partner, vriendin van, eigenaar van huisdieren, huisvrouw, etc.;
  2. Zet de rollen op volgorde van belangrijkheid. Er is geen goed of fout.  Voor de één zal kinderen hoog op het lijstje staan, voor een ander zijn of haar werk;
  3. 100% is niet haalbaar. Realiseer je dat het niet haalbaar is om altijd elke rol voor 100% te kunnen doen;
  4. Denk aan je top 3. Wat staat er in jouw top 3? Handel je daar ook naar? Of is het toch minder belangrijk dan je dacht?;
  5. Accepteer wat vast staat. Leg je neer bij taken die vast staan en kijk of je hulp kunt vragen, bijvoorbeeld voor taken die minder belangrijk voor je zijn.

Een klant van mij zat in een burn-out en ondanks dat had hij enorm veel dingen die hij wilde doen. Voor zijn werk dat hij een paar uur per week vanuit huis deed. Als partner, vader, en als vrijwilliger bij 2 verschillende organisaties. De oefeningen en opdrachten voor zijn herstel, en voor zijn verschillende hobby’s. En mooiste inzicht was dat zijn partner op nummer 1 stond, maar dat hij in de praktijk meer bezig was met dingen die hij eigenlijk veel minder belangrijk vond. Waardoor hij dit kon aanpassen en dat veel beter voelde.

Balans krijgen in de verschillende rollen die jij vervult zal je helpen om rollenstress te beperken. De volgorde is alleen voor jou belangrijk. Het gaat erom dat je meer helderheid krijgt en rust. Op deze manier zal jij je namelijk minder vaak overspoeld, opgejaagd en schuldig voelen. De rust maakt dat je meer kunt genieten van de rollen die echt belangrijk voor je zijn.

 

 

Door: Nanda Noorlander van N-balans. (Nanda Noorlander helpt mensen die last hebben van overspannenheid of een burn-out aan meer rust en meer energie zodat ze weer kunnen genieten en eindelijk weer gelukkig zijn.)

Wil je meer tips voor meer rust in jouw leven? Vul in de rechterkolom jouw naam en e-mailadres in en je ontvangt het gratis e-boek ‘5 tips voor meer rust die je nergens anders vindt’.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*