Schuld, een gevoel dat je stress bezorgt

Stress door schuldAls jij je schuldig voelt kan je dat veel stress bezorgen. Zeker als jij er veel aan denkt. Als jij er al lang mee zit, kan het af en toe weer in jouw gedachtes komen. Het is een akelig gevoel aan je gaat knagen.

Na een ruzie voel jij je wel eens schuldig over de dingen die je hebt gezegd of gedaan. Uit boosheid heb je vervelende dingen gezegd, die je eigenlijk niet eens meende. Of je voelt je schuldig over iets wat je juist achter wegen hebt gelaten. Bijvoorbeeld als een vriendin je vraagt om op te passen op haar kinderen en het komt je helemaal niet uit. Je zegt “nee”, maar je weet dat ze niemand anders heeft waar ze het aan kan vragen. Of je voelt je schuldig over iets wat lang geleden is gebeurd.

Schuld levert vaak verdriet en stress op. Je gaat iemand ontlopen. Terwijl je er in je hoofd wel mee bezig bent. Je bent boos op jezelf. Je gaat aan jezelf twijfelen: “Had ik het misschien anders moeten brengen?”, “Had ik toch “ja” moeten zeggen?” Je mist het contact wat jullie hadden en wil dat het weer als vanouds is. Dit kost natuurlijk veel energie.

Schuld kan je vanuit jezelf voelen. Schuld kan je ook voelen doordat anderen dingen zeggen. Als anderen iets van jou willen, kunnen ze jou onbewust in een positie dwingen dat zij hun zin krijgen. Ze zorgen dat jij je schuldig voelt, zodat je gaat doen wat zij willen. Schuld maakt namelijk socialer, het zorgt ervoor dat jij je beter wilt gaan gedragen.

Voel jij je schuldig vanuit jezelf of door een ander? Het is belangrijk om dat eerst voor jezelf duidelijk te krijgen. Dan weet je om welke vorm van schuld het gaat. En weet je ook hoe je de stress kunt oplossen die het veroorzaakt.

Wees lief voor jezelf als je vindt dat je iets niet goed hebt gedaan. Je hebt het vast niet express gedaan. Als je ook nog boos wordt op jezelf, bezorg jij jezelf nog meer onnodige stress. Iedereen maakt wel eens een fout of doet of zegt wel eens iets wat niet handig is.

Neem anderen niet kwalijk dat ze dingen hebben gezegd waardoor jij je schuldig voelt. De ander heeft misschien niets eens door wat het met jou heeft gedaan. Soms wil de ander echt het beste voor jou, maar heeft hij/zij niet geleerd om dat op een goede manier over te brengen. Er is altijd een reden waarom mensen zijn zoals ze zijn. Heb dus begrip voor anderen.

In 5 stappen van je gevoelens van schuld af
1. Waar komt het schuldgevoel vandaan?

Vanuit jezelf of heeft een ander iets gezegd of gedaan?

2. Wees mild voor jezelf.

Jezelf iets verwijten bezorgt je alleen meer stress.

3. Toon begrip voor anderen.

Iedereen doet of zegt wel eens iets wat niet handig is.

4. Ga een gesprek aan.

Indien mogelijk, ga een gesprek aan met de persoon of personen waar het omgaat. Als mensen zeggen: “Wat geweest is, daar praten we niet meer over”. Realiseer je dat het gevoel bij jou juist niet in het verleden ligt. Jij ervaart het gevoel in het nu, ook al ligt de aanleiding in het verleden.

5. Maak het weer goed.

Als het van toepassing is; bied je verontschuldiging aan. Als de ander dat niet wil dan houdt het natuurlijk op, maar dan heb jij het in ieder geval geprobeerd en weet je dat jij het kunt laten rusten.

Een klant van mij voelde zich schuldig dat ze haar broertje vroeger voor de grap had opgesloten in de wc. Haar moeder was toen zo tekeer gegaan dat ze zich altijd schuldig was blijven voelen. Door dit met haar broer alsnog te bespreken bleek haar broer er helemaal niet mee te zitten. Ze bood ondanks dat wel haar excuses aan en ze bespraken hoe ze het ieder hadden ervaren. Hierdoor kon ze het voorval loslaten, en voelde zich opgelucht.

Kortom heb je last van schuld? Bepaal waar het vandaan komt, wees mild voor jezelf en anderen, ga in gesprek en maak het weer goed zodat jij niet langer hoeft rond te lopen met gevoelens van schuld, verdriet, stress, eenzaamheid, twijfel, en gepieker. Dan voel jij je opgelucht en kun je genieten van de hoeveelheid energie die je nu overhoudt.

 

Door: Nanda Noorlander van N-balans. (Nanda Noorlander helpt mensen die last hebben van stress, overspannen zijn of een burnout hebben aan meer rust in hun leven, zodat ze meer energie hebben en weer kunnen genieten.)

Wil je meer tips voor meer rust in jouw leven? Vul in de rechterkolom jouw naam en e-mailadres in en je ontvangt het gratis e-boek ‘5 tips voor meer rust die je nergens anders vindt’.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*