Een verandering lijkt soms negatief, maar kan zeer positief uitpakken!

verandering geeft vaak stress maar kan ook positief zijn
Wij mensen houden meestal niet zo van verandering. Dat geldt voor zowel de werk- als de thuissituatie
. Maar op elk vlak ontstaan er soms veranderingen, dat is onvermijdelijk. Als jij geen verandering wilt, en de wereld om je heen verandert wel, dan zorgt dat voor wrijving en stress.

Tijdens een reorganisatie op het werk wordt jou gevraagd een andere baan te zoeken. Jij wilt zelf niet weg, jij hebt het naar je zin op je werk. Je hebt leuke collega’s en het werk doe je met plezier. Je wilt dus helemaal geen ander werk zoeken.

Jij wordt boos, want jij voelt je aan de kant gezet. “Ik heb me al die jaren ingezet, en nu wordt ik zomaar aan de kant gezet”, denk je dan. “Ze vinden zeker dat ik mijn werk niet goed doe”, allemaal gedachtes die je kunt hebben aan de hand van een verandering waardoor je aan jezelf gaat twijfelen. En wat zijn de financiële gevolgen? Hele logische gedachtes in zo’n situatie, maar die leveren je wel frustratie, boosheid, stress, verdriet en angst op.

Daarnaast geven we vaak zelf aan een neutrale gebeurtenis een etiket van “positief” of “negatief”. Terwijl je dat op dat moment nog niet kunt weten. De volgende spreuk sluit hier heel mooi bij aan: “Sommige veranderingen lijken negatief aan de oppervlakte, maar je zal je snel realiseren dat er ruimte wordt gecreëerd voor iets nieuws wat zal opduiken” van Eckhart Tolle.

Als je een verandering onbewust het etiket negatief geeft, kun jij je afvragen: “wat is negatief?”. In bovenstaande spreuk gaat het er juist om dat wat je als negatief ervaart, dat wat je als pijnlijk of moeilijk ervaart, niet per se negatief hoeft te zijn. Zo kan een gedwongen ontslag je bijvoorbeeld een baan brengen die eigenlijk veel beter bij je past.

De kunst is om je niet mee te laten slepen door jouw emoties en niet helpende denkwijzen. Het is heel gemakkelijk om te blijven hangen in boosheid, verdriet of angsten. Het is gezond om deze emoties te uiten, maar niet om er in te verdrinken.

Schrik niet van de leegte als je weet dat het oude gaat veranderen en je nog niet weet wat er komen gaat. Het is een gevoel wat veel mensen als onprettig ervaren. Het voelt alsof je er tussenin hangt. Dit gevoel geeft je misschien onrust en stress want je wilt graag weten waar je aan toe bent.

7 stappen die je helpen stress te verminderen bij veranderingen
1. Stempel

Heb je onbewust de verandering een stempel gegeven van “positief” of “negatief”? Probeer dat los te laten, je weet nog helemaal niet wat er komen gaat.

2. Emoties 

Ervaar je emoties, maar verzuip er niet in.

3. Delen 

Je kunt je ervaring vertellen aan anderen, maar kies een paar mensen die je het hele verhaal vertelt. Als je het continu aan anderen vertelt, wordt het in jouw beleving alleen maar groter.

4. Wat wil je?

Besteed meer aandacht en tijd aan wat je wel wilt.Schrik niet van het moment van leegte.

5. Leegte

Een houding van nieuwsgierigheid naar wat er komt zal je helpen om open te staan voor nieuwe kansen.

6. Nieuwsgierig.

Een houding van nieuwsgierigheid naar wat er komt zal je helpen om open te staan voor nieuwe kansen

7. Stroom

Als je tegen de stroom in zwemt kost dat veel energie, dus ga met de stroom mee, en kijk wat er op jouw pad komt.

 

Ik had eens een klant die zich innerlijk erg verzette tegen zijn ontslag: Hij was boos, verdrietig en teleurgesteld. Ik hielp hem de heftige emoties achter zich te laten, en vroeg hem wat hij leuk vond om te doen, en van welk soort werk hij blij zou worden. Bleek dat hij er altijd al van droomde om voor zichzelf te beginnen. Hij trof een regeling met zijn werkgever en begon voor zichzelf. Hij liet me weten dat hij super blij was dat hij eindelijk deze stap genomen had en dat hij dat waarschijnlijk nooit zou hebben gedaan als hij bij zijn werkgever was gebleven.

Dus een verandering, die je in eerste instantie als negatief kunt ervaren, kan zorgen voor een unieke situatie, een kans, om je leven onder de loep te nemen en je af te vragen wat je nu echt wilt gaan doen. Als jij een verandering zo kunt oppakken dan kun jij jezelf een hoop frustratie, stress, verdriet, en angst besparen en eerder genieten van jouw nieuwe situatie!

 

Door: Nanda Noorlander van N-balans. (Nanda Noorlander helpt mensen die last hebben van overspannenheid of een burn-out aan meer rust en meer energie zodat ze weer kunnen genieten en eindelijk weer gelukkig zijn.)

De 7 ontbrekende schakels om uit je burn-out te komen aanvragen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*