De spanning en stress van dualiteit

Ik wist altijd goed wat ik wel en niet wilde. Maar omdat ik daar nogal gespannen mee omging, creëren ik juist wat ik niet wilde: Meer spanning. Zo hou ik niet van ruzie, dus wilde ik altijd alles op een aardige manier oplossen. Maar daarmee sneed ik mezelf in de vingers doordat ik dan vaak maar toegaf. Om er vervolgens achter te komen dat het niet goed voelde die dualiteit. Vervolgens bracht ik dat dan fel naar de ander, wat natuurlijk niet werkt en alleen maar juist gedoe bracht.

We willen geen dualiteit, want je wilt rust en geen stress. Maar mensen die alleen maar rust hebben, krijgen stress omdat ze zich gaan vervelen. Dus hoe zorg je dat je de juiste hoeveelheid rust heb en de juiste hoeveelheid actie? Zonder een burn-out of een bore-out te krijgen. Even kort gezegd: een burn-out krijg je bij te veel spanning en een bore-out bij te weinig spanning.

Je wilt gelukkig zijn, maar er gebeuren zo vaak dingen in je leven dat je het lastig vind om dat geluk vast te houden. En om nog een duidelijk voorbeeld te geven… Je wilt geen regen, maar dat de zon altijd schijnt. En op plekken op de aarde waar de zon altijd schijnt en het niet regent is het meestal lastig om te leven.

De 7 ontbrekende schakels om uit je burn-out te komen aanvragenHet feit dat je wel het ene wilt maar niet het andere, kan voor veel druk en stress zorgen. Als je niet krijgt wat je wilt raak je in de stress en uit je doen. En als dat langere tijd gebeurd krijg je door chronische stress steeds meer klachten. Je voelt je emotioneel steeds slechter en ziet de toekomst somber in omdat je geen uitweg meer ziet. Het voelt alsof je telkens vastloopt in dingen.

Onze wereld is nu eenmaal een wereld van dualiteit. Het één bestaat niet zonder het ander. Accepteren dat dit een gegeven is, is wat veel mensen niet doen. En dat geeft stress en druk omdat je het ene wilt hebben en het andere wilt vermijden. Je zet jezelf hiermee onder druk en dat zorgt dan weer voor verdriet als het niet lukt. En angst als je het wel hebt maar bang bent om kwijt te raken.

De eerste stap is je realiseren dat er niet één stemming is die je vast kunt houden. Als je je enorm rot voelt door je burn-out is dat natuurlijk een fijn gegeven omdat je weet dat er een moment gaat komen dat je je wel weer goed voelt. Maar wat mensen meestal minder vinden is als ze zich gelukkig voelen, een soort van in de zevende hemel, en ze bang zijn dat het niet eeuwig duurt. Waardoor ze door te focussen op die angst zich er zichzelf direct weer uit kukkelen. En er niet van kunnen genieten.

Juist door het ene te hebben ervaren, kun je het andere meer waarderen. Bijvoorbeeld als je nooit ongelukkig bent geweest hoe kun je dan waarderen als je je gelukkig voelt? Of bijvoorbeeld als je weinig geld hebt gehad vroeger, dan kun je het meer waarderen als je het wel hebt. Je ziet het vaak bij jongeren die opgroeien in een rijk gezin, voor hun is het zo vanzelfsprekend dat ze het soms moeilijk kunnen waarderen wat ze hebben.

De valkuil is dat je dus altijd bezig bent met het verdriet van wat je niet hebt, of de angst om te verliezen wat je wel hebt. De kunst is om ondanks de dualiteit, elke ervaring te nemen zoals het is. En vanuit daar de balans te creëren tussen de uitersten. Zodat je happy kunt zijn, zonder te focussen op de omstandigheden. Het geluk zit namelijk in jezelf en niet in wat je wel of niet hebt.

In 5 stappen van gefrustreerd door dualiteit naar gelukkig zijn
  1. Accepteer dat geen enkele ervaring vast te houden is;
  2. Realiseer dat geen enkele emotie voor altijd duurt;
  3. Leer door de uitersten te ervaren waarderen wat je hebt;
  4. Focus niet op het verdriet van wat je niet hebt of op de angst om te verliezen van wat je wel hebt;
  5. Maar leer het geluk in jezelf te ervaren in plaats van in omstandigheden.

Marloes was enorm onrustig en gespannen. Toen we aan de slag gingen ontdekten we dat ze onbewust mensen op een afstand hield omdat ze bang was om geketst te worden. Bewust wilde ze heel graag meer liefde ervaren in haar relaties. Maar onbewust hield ze dat uit angst zelf tegen. Ik hielp haar dit te doorbreken waardoor de niet alleen veel meer rust ervaarde. Maar zich ook letterlijk warmer voelde en er een last van haar schouders viel.

Kortom wil je af van de enorme emotionele schommeling die ervaart door de dualiteit? Focus je niet op het verdriet of de angst, maar leer om gelukkig te zijn ondanks de omstandigheden. Hoe je dit doet? Los de patronen op die hier onder zitten en ook jij kunt gaan leven en echt genieten in plaats van worstelen en overleven.

Door: Nanda Noorlander van N-balans. (Nanda Noorlander helpt mensen die last hebben van overspannenheid of een burn-out van overleven naar leven. Zodat ze meer rust en meer energie hebben en ze weer kunnen genieten en eindelijk weer gelukkig zijn.)

En dan hoor ik nu graag van jou! Wil je definitief uit je burn-out? Klik hieronder en bestel de 3-delige videoserie… ?
De 7 ontbrekende schakels om uit je burn-out te komen aanvragen