Spierspanning bij een burn-out? Dit is de oplossing!

spierspanning bij een burn-outBij een burn-out heb je een hoge spierspanning. Veel mensen hebben dit zelf niet door. Waardoor de spanning alleen maar toeneemt en er steeds meer burn-out symptomen ontstaan. Hierdoor hebben veel mensen het idee dat ze ‘vage klachten’ hebben. Maar deze zijn niet vaag, ze zijn geheel logisch mits je weet wat er echt speelt in jouw systeem bij een burn-out.

Bij chronische spierspanning ontstaan er steeds meer klachten. Een muisarm is hier een goed voorbeeld van. Bij een muisarm wordt door een verkeerde houding bepaalde spieren overbelast. Ze worden continu aangespannen en krijgen niet voldoende rust en dus krijg je pijnklachten. Ook een bodybuilder kan als hij of zij verkeerd traint een te hoge spierspanning krijgen als de spieren worden overbelast.

De 7 ontbrekende schakels om uit je burn-out te komen aanvragen

Eén keer spierspanning ervaren hoeft nog niet zo’n probleem te zijn. Dat kan ook ontstaan door overbelasting. Maar chronische spierspanning wordt wel een probleem. Mensen met een burn-out ervaren vaak een zeurderige spanning in hun nek- en schouders. Maar ook de spieren van de hals kunnen erg gespannen zijn waardoor er spanningshoofdpijn ontstaat.

Of de spanning ontstaat in de rug, waardoor je rugklachten kunt ervaren. En bij bijvoorbeeld spierspanning op de darmen kun je last krijgen van darmklachten.

Spierspanning wil zeggen de mate waarin een spier aangespannen is. Veel spieren zijn normaal gesproken in rust. Ze zijn ervoor gemaakt om in actie te komen als dat nodig is. Dan komt er spanning op waardoor je je kunt bewegen. Maar door stress en vooral bij chronische stress krijgen de spieren een verkeerd signaal. Hierdoor denken de spieren dat ze elk moment in actie moeten zijn, ook als je in rust bent. Hierdoor raken de spieren overbelast en gaan ze pijn doen.

De reden waarom je spieren een te hoge spierspanning hebben is omdat je lichaam in de stress-stand staat. Het is een vorm van alertheid die normaal gesproken ontstaat als je bijvoorbeeld bijna een ongeluk krijgt en je leven in gevaar is. Of als je in vroegere tijden een wolf of een beer tegen kwam die je aan wilde vallen. Het is dus een overleving mechanisme voor als we in groot gevaar zijn en op elk moment in actie moeten kunnen komen om weg te rennen of te vechten.

Maar in deze tijd zijn er hele andere situaties dan vroeger. En dus raakt ons lichaam wel eens in de war als het denkt dat het in actie moet komen en het lichaam daarvoor in gereedheid brengt. Daarom ervaren ook veel mensen een opgejaagd gevoel. Dat is ook een manier van je lichaam om je klaar te maken voor vechten of te vluchten.

Belangrijk dus dat je lichaam weer uit die stress-stand komt en weer in balans komt. Want zodra je weer leert om echt te ontspannen, zal de spierspanning weer afnemen en de pijnklachten dus ook. Veel mensen gaan hiervoor naar de fysiotherapeut. Dan kan natuurlijk fijn zijn. Maar let wel de spierspanning is een gevolg en niet het echte probleem.

In 5 stappen van je spierspanning af
  1. Sta eens stil waar jij spierspanning in je lichaam ervaart;
  2. Weet dat dit komt door chronische stress en dat de klacht dus slechts een symptoom is;
  3. Los de patronen in je leven op die voor stress zorgen;
  4. Leer hoe je echt kunt ontspannen zodat je spieren zich ook weer gaan ontspannen (ondanks uitdagende situaties);
  5. Zorg goed voor jezelf zodat je voorkomt dat je vaker in deze situatie terecht komt.

Een klant van mij slikte dagelijks pijnstillers en kalmeringstabletten. Daarnaast ging ze elke week naar de fysiotherapeut, voordat ze bij mij kwam. Ik hielp haar om te ontdekken waarom ze zo veel stress ervoer en loste dat op. Waardoor de pijnstillers, kalmeringstabletten en de fysiotherapeut helemaal niet meer nodig waren.

Daarnaast voelde ze zich nog veel gelukkiger ook, ze vond het jammer dat ze het niet eerst wist. Maar was opgelucht dat het opgelost was.

Dus vraag je eens af of je ongemerkt last van spierspanning heb. Zodat ook jij de echte oorzaak van jou stress, jouw patronen, kunt oplossen. En natuurlijk kunnen er omstandigheden zijn die het lastig maken, waardoor je stress ervaart. Maar je kunt altijd leren hoe je daarmee om kunt gaan waardoor je spierspanning afneemt en je je veel beter voelt.

Door: Nanda Noorlander van N-balans. (Nanda Noorlander helpt mensen die last hebben van overspannenheid of een burn-out aan meer rust en meer energie zodat ze weer kunnen genieten en eindelijk weer gelukkig zijn.)

De 7 ontbrekende schakels om uit je burn-out te komen aanvragen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*