Spullen verzamelen, doe jij dat ook?

Het verzamelen van spullen is iets heel normaals in de tijd waarin we rijker zijn dan onze voorouders. De meeste mensen kopen meer dan dat ze wegdoen. Waardoor hun huis steeds voller en voller wordt. De tijd ontbreekt om dit op te lossen dus gaan sommige mensen zelfs groter wonen om nog meer spullen te kunnen verzamelen. 

Je koopt iets omdat het je handig lijkt, maar vervolgens verdwijnt het naar achter in de kast omdat je het nooit gebruikt. Spullen waarvan je even niet meer weet wat je er mee moet zet je op zolder, in de schuur of berging. Hierdoor kun je er op een gegeven moment steeds minder goed bij en je niet en weet niet eens meer wat je allemaal hebt.

De 7 ontbrekende schakels om uit je burn-out te komen aanvragen

Geen overzicht hebben over je spullen geeft onrust. Je stoort je aan de rommel. Maar je hebt niet de tijd en de energie om er iets aan te doen. Dus blijf je gevangen in onrust en de druk dat je het eigenlijk wel zou willen opruimen maar er simpel weg de puf niet voor hebt. Daar voel je je dan weer schuldig over, waardoor je je nog slechter voelt.

Ongemerkt verzamelen we steeds meer spullen. Zeker als je langer in één huis woont heb je vaak niet door hoeveel je eigenlijk hebt verzameld. Als kind voelde je je nog licht en gelukkig en was je helemaal niet bezig met het verzamelen van spullen. De kans is groot dat je toen gemakkelijk afstand van dingen kon doen omdat je toen meer in het moment leefde.

Aan welke dingen hou jij nu nog vast die je eigenlijk niet meer nodig hebt? Zijn het spullen van vroeger? Apparaten die je ooit gekocht hebt en zelden hebt gebruikt, maar zonde vind om weg te doen. Kleding die je niet draagt, verzamelingen uit je kindertijd. Spullen waarbij je denkt het later ooit nog eens nodig te kunnen hebben. Of spullen die je hebt gekregen van mensen die ondertussen overleden zijn.

Als je wilt opruimen, hoef je niet alles in een keer te doen. Elke keer een la of een kastje werkt ook prima om weer orde te scheppen. Want het nadeel van het te groot willen aanpakken is dat je denkt dat het een té grote klus is. Waardoor je lam slaat en uiteindelijk helemaal niets doet.

De grootste valkuil is denken dat nu je toch thuis zit met een burn-out dit wel ‘eventjes’ kunt doen. Waardoor je veel te veel hooi om je vork neemt. En jij jezelf alleen nog maar meer stress en druk bezorgd. Op die manier kom je niet toe aan het nemen van stappen die je helpen om te herstellen van je burn-out.

3 reminders bij verzamelen en opruimen bij een burn-out
  1. Ben je nu je thuis zit begonnen aan een groot opruim project? Dan is de kans groot dat je je jezelf hiermee afleid van het echt aan de slag gaan met je burn-out op te lossen. Jouw herstel zou nu echt op nummer 1 moeten staan;
  2. Als het je een goed gevoel heeft om toch iets te doen, ruim dan kleine stukje op zodat je wel een goed gevoel hebt, maar niet veel tijd of energie kost;
  3. Op het moment dat je je beter voelt, heb je vanzelf meer energie. En meer zin ook om dingen te gaan aanpakken en kun je echt genieten van lekker opruimen. Als je eerst meer energie en rust in je hoofd hebt, wordt het ook makkelijker om weer rust in je huis te creëren.

Veel van mijn klanten zijn door hun burn-out het hoogst nodig gaan doen. Waardoor ze in de loop der jaren steeds meer spullen zijn gaan verzamelen. Ze storen zich dan wel aan de rommel. Maar hebben niet meer de energie om er iets aan te doen. Zodra ik ze door de eerste belangrijke stappen heb geleid hebben ze meestal het gevoel dat het tijd wordt voor niet alleen een inwendige schoonmaak maar ook een uitwendige schoonmaak.

Waardoor ze beetje bij beetje hun hele huis weer op orde krijgen. Ik behoed ze dan voor de valkuil dit niet als afleiding van het herstel te doen en ook niet in een te vroeg stadium. Zodat ze echt weer kunnen genieten van het niet alleen zich beter voelen, maar ook van een fijnere leefomgeving.

Dus heb je de neiging om veel spullen te verzamelen die je eigenlijk toch niet gebruikt? Focus eerst op het herstellen van je burn-out. Of als je wel de energie hebt om iets te doen, doe dan hooguit kleine stukjes. Zodra je in de laatste fase van je herstel zit heb je weer alle energie om grotere projecten op te pakken. Mijn klanten krijgen dan meestal uit zich zelf wel de behoefte aan overbodige ballast weg te doen. Wat vaak echt voor een lichter leven zorgt, net als toen je kind was.

Door: Nanda Noorlander van N-balans. (Nanda Noorlander helpt mensen die last hebben van overspannenheid of een burn-out van overleven naar leven. Zodat ze meer rust en meer energie hebben en ze weer kunnen genieten en eindelijk weer gelukkig zijn.)

De 7 ontbrekende schakels om uit je burn-out te komen aanvragen

Wil je reageren op dit artikel? Vul dan hier het contactformulier in. Gezien de gigantische hoeveelheid SPAM berichten die ik ontving, heb ik helaas de reacties onder dit artikel moeten verwijderen.