Stel je zelfbeeld bij; je bent meer en kan meer dan je denkt!

negatief zelfbeeld geeft stressJe bent meer en kan meer dan je zelf denkt. Maar als je negatief over jezelf denkt, zal je dit lastig vinden om te geloven. Want het zelfbeeld wat je hebt, dus hoe je over jezelf denkt, werkt door in de manier waarop je denkt, in de manier waarop je je voelt en hoe je je gedraagt.

Op het werk krijg je een nieuw taak toegewezen, je hebt het nog nooit gedaan, dus denk je direct dat je het niet kan. Je ziet er als een berg tegen op en bent bang dat als je weigert dat je “door de mand valt”, dat iedereen dan ziet dat eigenlijk je niets kunt en dat ze beter af zijn zonder jou.De 7 ontbrekende schakels om uit je burn-out te komen aanvragenAls je vaak negatief over je zelf denkt kun je daar klachten van krijgen. Je krijgt last van stress, je voelt je somber, en moe, je zoekt minder sociale contacten op waardoor je je sociaal terug trekt, je hebt minder zin om iets te gaan doen, er komt minder uit je handen, en je hebt minder plezier in je leven.

Als je een onjuist beeld van jezelf hebt, krijg je last van stress omdat je jezelf steeds onder druk zet om beter te presteren. Daar waar je anderen hun fouten of onvolmaaktheden gemakkelijk vergeeft of vergeet, onthoud je van jezelf alle dingen die minder zijn gelopen in je leven. Complimenten van anderen hoor je niet omdat ze niet passen bij hoe je over jezelf denkt, en kritiek van anderen onthoud je wel. Hierdoor krijg je een lager zelfbeeld dan zoals je in werkelijkheid bent.

Heb je je wel eens afgevraagd of de eisen die je aan jezelf stelt wel reëel zijn? Je stelt zulke hoge eisen aan jezelf dat je iets onrealistisch van jezelf verwacht. Vervolgens ben je teleurgesteld in jezelf als je niet aan die hoge eisen kunt voldoen. Hierdoor krijg je een negatief zelfbeeld. En dat is jammer want op die manier ga je voorbij aan alle dingen die je wel bereikt hebt of die wel goed zijn gegaan. Als je de focus bij jezelf legt op de dingen die goed gaan of waar je tevreden mee bent, krijg je een positiever zelfbeeld!

Je hebt er jaren over gedaan dit patroon op te bouwen. Je bent er in de loop der jaren steeds meer in gaan geloven. Het kan lastig zijn om te geloven dat je het anders kunt doen en dat dit je gaat helpen. Je kunt ook niet van jezelf verwachten dat je dit in 1 dag om kunt draaien. Maar één troost; je hebt je zelf negatief geprogrammeerd en bent daar succesvol in geweest, dus kun je je jezelf ook op een positieve manier programmeren.

Het heeft geen zin jezelf met anderen te vergelijken. Je bekijkt het leven van een ander alleen van de buitenkant en jezelf vooral vanaf de binnenkant. Je staat niet 24 uur per dag in de schoenen van een ander, en kunt dus niet weten hoe een ander zich echt voelt. Daarnaast is iedereen verschillend, iedereen heeft anderen talenten, dus is het vooral zaak om de beste versie van jezelf te worden en niet zoals een ander is.

7 stappen voor een oppepper voor je zelfbeeld

  1. Vraag jezelf af wat je huidige zelfbeeld je brengt en hoe je je daarbij voelt;
  2. Positiever? Hoe zou zijn als dit positiever zou zijn? Dit kan je motiveren om jezelf aan een positief zelfbeeld te helpen;
  3. Hou er vanaf nu rekening mee dat je je zelf vaak onderschat, dus stel je normen bij en ga jezelf voor je gevoel overschatten, je kunt meer dan je denkt!;
  4. Kwaliteiten. Wat zijn jouw kwaliteiten? En zeg niet die heb ik niet, want iedereen heeft ze! Denk ook aan hobby’s, huishouden, werk, ouderschap, etc. Schrijf het op;
  5. Bijdragen. En wat draag je bij voor anderen? Schrijf ook dit op;
  6. Vraag anderen. Vaak kunnen mensen uit je naaste omgeving wel jouw kwaliteiten zien. Vraag hun wat jouw kwaliteiten zijn en schrijf dit ook op. Je zult verbaasd zijn wat ze zullen zeggen;
  7. Positief dagboek. Hou 3 maanden lang elke dag bij welke positieve dingen je hebt gedaan.

Kortom heb je last van de stress, onzekerheid, somberheid, en wil je weer meer plezier en meer sociale contacten?  Ga aan de slag met de stappen en focus voortaan meer op je positieve kwaliteiten, dat zal je helpen aan een positiever beeld over jezelf. Dit kost wellicht wat tijd, maar het is toch zeker de moeite waard om in jezelf te investeren, zeker als je weet als je daardoor meer innerlijke rust hebt, en meer kunt genieten?

 

Door: Nanda Noorlander van N-balans. (Nanda Noorlander helpt mensen die last hebben van overspannenheid of een burn-out van overleven naar leven. Zodat ze meer rust en meer energie hebben en ze weer kunnen genieten en eindelijk weer gelukkig zijn.)

En dan hoor ik nu graag van jou! Wil je definitief uit je burn-out? Klik hieronder en bestel de 3-delige videoserie… ?
De 7 ontbrekende schakels om uit je burn-out te komen aanvragen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.