Stop met negatief invullen voor anderen

Als je jezelf slecht voelt door overspannenheid of burn-out ga je al snel negatief invullen voor anderen. Hierdoor krijg je sneller conflicten dan anders. En het voelt of je omgeving je niet langer steunt. En dat trekt je alleen maar verder in de negatieve spiraal.

Je voelt je moe en futloos. Je hebt echt behoefte aan wat steun van je omgeving. Maar iedereen reageert zo kortaf dat je je nog meer geïsoleerd voelt. Je trekt je nog meer terug in jezelf en voelt je daardoor eigenlijk alleen nog maar eenzamer en slechter.

Er ontstaat snel ruzie met de mensen die je lief hebt. Je voelt je naast alle burn-out klachten eenzaam. De ruzies die nu steeds vaker ontstaan kun je missen als kiespijn. Je gaat steeds vaker twijfelen aan jezelf. Niets lijkt nog goed te gaan in je leven.

Doordat je zelf slechter in je vel zit door je burn-out ga je al snel negatief invullen voor anderen. Dit noemen we projectie. Dat wat je van binnen ervaart plak je dat in feite op de ander. Omdat jij, misschien wel onbewust negatief denkt, denk je dat anderen ook negatief denken.

Gebruik NIVEA. Deze afkorting staat voor: ‘Niet Invullen Voor Een Ander’. Je weet niet met zekerheid wat een ander denkt. Door in te vullen voor een ander ontstaan er snel misverstanden. En als je gaat negatief invullen voor een ander is de kans op escaleren heel groot.

Anderen kunnen hun eigen dingen hebben waar ze mee zitten. Niet alles wat zij uitstralen heeft iets me jou te maken. Zij hebben hun eigen leven met hun eigen uitdagingen die hun in beslag nemen. Net zoals jij dat hebt. Dus als zij en keer minder vriendelijk reageren, hoeft dat helemaal niets over jou te zeggen.

Hou er rekening mee dat als je zelf slecht in je vel zit dat je dit ook uitstraalt naar anderen toe. Anderen reageren daarop. De valkuil is dat je denkt dat zij degene zijn die het eerst ander gedrag laten zien. En dat je dus niet door hebt dat het een reactie op jou kan zijn.

7 stappen om te stoppen met negatief invullen voor anderen bij een burn-out
  1. Vul niet in voor een ander hoe hij/zij zich voelt of denkt;
  2. Betrek niet alles van een ander op jezelf;
  3. Realiseer je dat hoe jij je voelt invloed heeft op anderen, zodat je dit niet langer projecteert;
  4. Focus je op het oplossen van de kern van je burn-out, en vraag daar deskundige hulp bij;
  5. Zorg dat je je niet isoleert, blijf met een aantal geliefden in contact;
  6. Vraag om liefdevolle ondersteuning van jouw geliefden de komende tijd;
  7. Als je wilt weten wat een ander denkt, vraag dat dan, dan hoef je niet in te vullen.

Marjon zei dat haar partner het allemaal niets kon schelen en haar niet steunde sinds haar burn-out. Maar toen ik hier met haar over in gesprek ging ontdekte ik dat het meer was dat ze niet doorhad wat zij zelf in gang zette bij hem. En hoe ze vervolgens aan negatief invullen deed, waardoor er meer ruzie ontstond en ze zich ging terug trekken. Ik leerde haar hoe ze dit anders kon doen waardoor er een enorme omslag in haar thuissituatie kwam en ze wel de liefde en steun van haar partner kon ervaren.

Dus wil je niet langer negatief invullen? Volg de 7 stappen en je merkt dat je leven weer positiever wordt. De ruzies nemen af, je voelt je niet langer eenzaam. Je voelt je zelfverzekerder. En hebt het gevoel dat je leven weer steeds lichter en leuker wordt.

 

Door: Nanda Noorlander van N-balans. (Nanda Noorlander helpt mensen die last hebben van overspannenheid of een burn-out aan meer rust en meer energie zodat ze weer kunnen genieten en eindelijk weer gelukkig zijn.)

Wil je meer tips voor meer rust in jouw leven? Vul in de rechterkolom jouw naam en e-mailadres in en je ontvangt het gratis e-boek ‘5 tips voor meer rust die je nergens anders vindt’.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*