Stress belemmert je ademhaling

ademhaling bij stressEmoties hebben invloed op onze ademhaling. Bij emotionele problemen zoals angsten en verdriet kun je merken dat hierdoor je ademhaling verandert. Als je schrikt, houd je vanzelf je adem in. Ook als mensen vechten om hun emoties binnen te houden kun je zien dat ze hun ademhaling binnen houden. Vooral is je hierop gaat letten bij anderen kun je dit heel goed zien.

Als je naar iemand kijkt die bang of verdrietig is, kun je aan de houding zien dat deze meer in elkaar gedoken is. Er is fysiek gezien op die manier dan dus minder ruimte om de longen volledig te vullen met nieuwe lucht.De 7 ontbrekende schakels om uit je burn-out te komen aanvragen
Door de emoties gecombineerd met een te hoge ademhaling ervaart je lichaam veel stress en gaat het stresshormonen aanmaken. De emoties worden door de stress alleen nog maar heftiger. Emoties en stress versterken elkaar op deze manier. En dat wil je natuurlijk niet.

Door een te oppervlakkige dagelijkse ademhaling blijven emoties meer hangen. Door de adem onbewust vast te zetten, zet je automatisch ook emoties vast. Of door onbewust oppervlakkig adem te halen hou je de situatie in stand. En dit zorgt weer voor stress. Een patroon wat niet wenselijk maar wel te doorbreken is. Laten we eens kijken hoe dit anders kan.

Als je door oefening dagelijks beter gaat ademhalen, kunnen emoties er nog steeds zijn. Maar je zult er niet meer zo’n last van hebben. Er is niets mis mee om soms bang te zijn als het je maar niet overweldigt, want dat geeft veel stress. Er is niets mis mee om verdrietig te zijn, zolang je er niet in verdrinkt. Door gebruik te maken van je volledige longcapaciteit, zullen emoties dus minder blijven hangen.

Het is belangrijk dat je diep ademhaalt zodat je ook het onderste gedeelte van je longen vult, in plaats van alleen hoog in je borstkas. Als je hoog adem haalt versterk je emoties zoals angst in je lichaam. Terwijl als je laag ademhaalt, er meer ontspanning komt omdat de stresshormonen niet langer worden aangemaakt.

Veel mensen die dieper willen ademhalen, beginnen met diep in te ademen en blazen hun borstkas op. Dit werkt niet goed omdat dan alsnog het onderste gedeelte van de longen niet wordt gebruikt. En er is dan ook nog steeds oude lucht in de longen aanwezig.

5 stappen om stress te reduceren met je ademhaling:
  1. Rustig helemaal uitblazen. Door helemaal uit te blazen betrek je het onderste gedeelte van jouw longen bij jouw ademhaling. Dus eerst langzaam helemaal uitblazen tot je geen lucht meer kunt uitademen.
  2. Even vasthouden. Hou dit vast tot dat je longen zich vanzelf weer willen vullen door te ontspannen.
  3. En weer loslaten.  Jouw longen hebben de natuurlijke neiging om zich weer te vullen met lucht.
  4. Eén keer nu doen. Dit hoef je op dit moment maar één keer te doen.
  5. Regelmatig herhalen. Als je dit regelmatig oefent, wordt je ademhaling dagelijks dieper.

Laatst belde een klant mij heftig geëmotioneerd op. Ze was zo overstuur dat ik haar niet eens kon verstaan. Haar ademhaling ging met horten en stoten. Ik begeleide haar over de telefoon direct naar een rustige ademhaling. Hierdoor kwam ze weer op adem, waardoor ze kon vertellen wat er aan de hand was.

Kortom een goede ademhaling zorgt ervoor dat emoties beter gereguleerd worden. Dit zorgt voor minder emotionele schommelingen en minder stress. En voor de tijd hoef je het niet te laten, je kunt het zelfs even tussen de bedrijven door doen.

 

Door: Nanda Noorlander van N-balans. (Nanda Noorlander helpt mensen die last hebben van overspannenheid of een burn-out van overleven naar leven. Zodat ze meer rust en meer energie hebben en ze weer kunnen genieten en eindelijk weer gelukkig zijn.)

En dan hoor ik nu graag van jou! Wil je definitief uit je burn-out? Klik hieronder en bestel de 3-delige videoserie… ?
De 7 ontbrekende schakels om uit je burn-out te komen aanvragen

4 gedachten over “Stress belemmert je ademhaling

  1. Henk.huskamp.

    Ik krijg me ademhaling niet goed.dus dan volgt er een paniekaanval.heel vervelend.plus alle symptomen.

    1. Nanda Noorlander Bericht auteur

      Beste Henk,

      In het geval van een paniekaanval is er meer aan de hand dan stress alleen. Gezien de geringe informatie die je geeft kan ik niet beoordelen of dat jouw paniekaanval een gevolg is van een burn-out of dat de oorzaak op een ander vlak ligt. En dus kan ik je ook geen goed advies geven. Het lijkt me verstandig om contact met je huisarts op te nemen voor paniekaanvallen.

      Met vriendelijke groet,
      Nanda Noorlander

Reacties zijn gesloten.