Het gevaar van het onderschatten van een burn-out

Veel mensen onderschatten hoe ver ze zitten op de ladder van stress tot burn-out.  Dit maakt dat de sluipende stressklachten alleen maar erger worden. Het is alsof iedereen ziet dat de boot richting een ijsschots stuurt behalve de kapitein. Dus loop je het risico dat je afstevent op burn-out waarbij je lichaam ingrijpt en je helemaal niets meer kunt.

Op het werk kun je het allemaal nog net redden met veel kunst en vliegwerk.

Je bent alleen wel op woensdag al helemaal gesloopt. Je wilt je echter niet ziek melden omdat je bang bent dat je leidinggevende en je collega’s je zwak vinden. Of je zit al thuis en neemt het advies van je huisarts ter harte om een paar weken rust te nemen. Bij de gedachte dat je weer aan het werk moet raak je al in paniek. Toch zoek je geen hulp omdat je denkt dat het met wat rust wel weer snel over is.

Dit kost onnodig veel energie, pijn en verdriet.

Je maakt de situatie alleen maar erger door alles gewoon door te blijven doen. En je rekt op deze manier het herstelproces alleen maar op. In beide gevallen lossen de stressklachten niet vanzelf op. Je punt jezelf emotioneel nog verder uit. De juiste soort rust krijg je niet, waardoor je vermoeid blijft. Je benut de tijd die je krijgt om te herstellen niet goed. Hierdoor loop je het risico loopt dat je alweer aan het werk moet terwijl er bij jou nog niets is veranderd.

Je kunt niet verwachten dat je op dezelfde manier waarop je in deze situatie terecht bent gekomen, er ook weer uit komt.

Daar is iets anders voor nodig. Je hebt iemand nodig die precies weet hoe je van jouw stressklachten af komt. Want hoe lief de hulp van partner of familie ook is. Ook zij hebben niet kunnen verhinderen dat je in deze situatie terecht bent gekomen. Je hebt specialistische kennis nodig zodat je echt op weg gaat naar herstel in plaats van de burn-out verergert.

Realiseer je dat als je je stressklachten alleen had kunnen oplossen, je dat allang had gedaan.

Je komt juist in de stressproblematiek door een bepaalde manier van denken en doen. En met diezelfde manier van denken en doen kun je dit simpel weg niet oplossen. Dit moet echt doorbroken worden.

Een weekend rust nemen kan voelen als de oplossing.

Of een paar weken thuis blijven kan voelen alsof het al heel veel beter gaat. Je krijgt wel iets meer rust, maar daarmee los je niet de kern van de problematiek op. Het is net als met een gebroken been. Je kunt een pijnstiller innemen, maar daarmee is niet de breuk opgelost.

Hoe goed bedoelt, het advies van jouw naasten kan je juist verder richting een burn-out helpen.

De kans is groot dat zij niet de kennis hebben om de signalen te herkennen. Dat ze niet weten wat er allemaal precies afspeelt op fysiek, emotioneel en mentaal niveau bij jou. Hierdoor kunnen ze juist adviezen geven die de situatie alleen maar erger maakt. Je gaat voor het trekken van een kies of het zetten van een been toch ook niet naar jouw partner? Nee, je gaat naar iemand die daar verstand van heeft.

Het is dus belangrijk dat je in een zo vroeg mogelijk stadium hulp zoekt.

Want hoe sneller je hulp zoekt, hoe sneller je ook weer beter bent. Waarom zou je alleen blijven ploeteren als iemand je bij de hand kan nemen en je de weg eruit kan wijzen? Dit scheelt je enorm veel tijd, verdriet, pijn en energie.

Ik had een klant die bij me kwam omdat hij voelde dat hij tegen een burn-out zat.

We bespraken zijn situatie en ik had snel door hoe dicht hij bij het randje van die burn-out zat. In zijn geval was het echt noodzakelijk om zich per direct ziek te melden en aan zijn herstel te gaan werken. Maar hij sloeg mijn advies in de wind en bleef doorwerken omdat hij net in een nieuwe functie was begonnen. Hij durfde zich niet ziek te melden. Een paar weken later stortte hij in. Hij kon alleen nog meer huilen op het werk dus het ging zo echt niet langer. Pas toen hij eenmaal ziek thuis kwam te zitten konden we echt aan de slag met zijn herstel.

Dus hoe langer je wacht met hulp zoeken, hoe langer het duurt voordat je je beter voelt.

Je bespaart jezelf veel pijn, verdriet, energie, tijd en je ongelukkig voelen als je tijdig hulp zoekt om uit je burn-out te komen. Vooral als het iemand is niet alleen deskundig is maar ook zelf de ervaring heeft. Dit is de snelste en meest eenvoudige manier voor het beste resultaat: je leven weer terug te krijgen!

 

Door: Nanda Noorlander van N-balans. (Nanda Noorlander helpt mensen die last hebben van overspannenheid of een burn-out aan meer rust en meer energie zodat ze weer kunnen genieten en eindelijk weer gelukkig zijn.)

De 7 ontbrekende schakels om uit je burn-out te komen aanvragen

4 gedachten over “Het gevaar van het onderschatten van een burn-out

  1. Henk Geertsma

    Hallo Nanda,
    Klopt het dat als je stresslevel omlaag gaat, je dan juist allerlei vreemde lichamelijke sensaties kunt beleven zoals, stramme benen, tintelingen, darmproblemen, vaak koud grieperig gevoel, duizelig etc? Ter Info ik ben verder nooit ziek ook geen griep. Na veel stress van afgelopen jaren vorig jaar 3 maanden thuis geweest met burn out. Allerlei onderzoeken gehad bij neuroloog, longarts hartspecialist internist, alles oké. Ik weet het niet meer. Ook psychologe, bsr, fysio, haptonomie en massages geprobeerd, alles nada.

    Groet,

    Henk

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*