Tijd voor jezelf nemen is niet egoïstisch

Je hebt het gevoel dat tijd voor jezelf nemen egoïstisch is. Je hebt het gevoel dat je altijd voor anderen bezig bent. En er geen ruimte is voor de dingen die jij graag wilt doen. Je krijgt hierdoor niet de rust die je eigenlijk heel hard nodig hebt.

Je wilt heel graag even ongestoord genieten van jouw favoriete rustmoment. Maar dan vragen je kinderen weer aandacht. Dan heeft je partner je weer nodig. Moet het huishouden gedaan worden. En wat doe je? Je laat dat wat jij graag wilt doen uit je handen vallen en gaat weer aan de slag voor anderen. Daarna hoop je tijd voor jezelf te hebben, als alles klaar is, maar dat komt er dan in de praktijk vaak niet meer van.De 7 ontbrekende schakels om uit je burn-out te komen aanvragen

Je merkt dat je regelmatig prikkelbaar bent. Je doet wel wat je moet doen, maar niet van harte. Eerder met lood in je schoenen. Je baalt dat anderen niet zien wat jij nodig hebt. Je reageert steeds vaker prikkelbaar. En soms schiet je echt uit je slof als het je allemaal te veel wordt. Daarnaast ben je ook vaak moe en futloos.

Je geeft je grenzen niet goed aan en zorgt niet goed voor jezelf. Hierdoor krijg je niet de rust die je hard nodig hebt. Je denkt dat het egoïstisch is om tijd voor jezelf te nemen. Want je ervaart dat het jouw taak is om anderen tot dienst te zijn en te helpen. Misschien is het je vroeger ook wel eens gezegd dat je egoïstisch bent. Maar dat maakt het nog niet de waarheid.

Realiseer je dat tijd voor jezelf nemen hard nodig is. Weten wat je nodig hebt om goed te functioneren is niet egoïstisch. Dat is juist goed zorgen voor jezelf. Je kunt niet alleen maar zorgen voor anderen en niet voor jezelf. Dan brand je op termijn op en kun je helemaal niet meer functioneren. En overigens ook niet meer zorgen voor anderen.

Het kan zijn dat het niet elke dag mogelijk is om die tijd aan jezelf te besteden die je graag wilt. Bekijk het dan meer over een week gezien. Of besteed in ieder geval vlak voor het slapen gaan even tijd voor jezelf door nog even een kwartier te lezen. Er kunnen altijd uitzonderingen zijn waardoor bepaalde dagen anders lopen dan je dacht. Probeer iets te bedenken wat je kunt doen voor jezelf wat ondanks dat haalbaar is.

Als mensen uit je omgeving hard roepen wil dat niet altijd zeggen dat het altijd belangrijk is. Of in ieder geval belangrijker is dan dat wat jij nodig hebt. De valkuil is dat je daar niet eens over nadenkt. Een ander kan niet jouw prioriteiten bepalen. En dat is wel wat je laat gebeuren als je altijd anderen voorop zet. En jouw rust pas neemt als er niemand meer jouw aandacht vraagt.

7 stappen om tijd voor jezelf te creëren
  1. Realiseer je dat tijd voor jezelf nemen hard nodig is;
  2. Onderzoek wat jij nodig hebt om goed te kunnen functioneren;
  3. Richt je tijd zo in dat jij krijgt wat je nodig hebt;
  4. Denk na wat jouw prioriteiten zijn voordat je klakkeloos reageert op anderen die om jouw hulp roepen;
  5. Geef jouw grenzen vriendelijk maar duidelijk aan;
  6. Zorg juist op drukke dagen ook voor een moment voor jezelf. Als is het maar 15 minuten,
  7. Geniet van de tijd voor jezelf, als je je schuldig voelt werk het natuurlijk niet?.

Een klant van mij was continu moe. Het viel me op dat ze meestal niet toe kwam aan de dingen die we af hadden gesproken die ze voor zichzelf kon doen om weer op te laden. In plaats daarvan was ze altijd voor anderen in de weer. Hierdoor liep ze zelf achter met haar huishouden, kwam ze nooit aan zichzelf toe en was ze altijd moe. Ik maakte haar dit duidelijk en dat herkende ze wel. Het was iets wat ze van huis uit had geleerd. Ze ging steeds meer en vaker voor zichzelf kiezen en ze merkte duidelijk dat ze meer energie kreeg en zich veel gelukkiger voelde.

Dus neem die tijd voor jezelf, zodat je daarna weer vol energie bent. Je niet langer prikkelbaar en futloos bent. Zo lang je je realiseert dat je pas iets kunt geven aan anderen als je zelf goed in je vel zit, zal je niet langer opgebrand raken door het helpen van anderen. Dus geef je grenzen en bewaak jouw tijd. En geniet van de tijd voor jezelf want jouw favoriete rustmoment zal je ook nog eens meer rust en geluk bezorgen!

 

Door: Nanda Noorlander van N-balans. (Nanda Noorlander helpt mensen die last hebben van overspannenheid of een burn-out van overleven naar leven. Zodat ze meer rust en meer energie hebben en ze weer kunnen genieten en eindelijk weer gelukkig zijn.)

En dan hoor ik nu graag van jou! Wil je definitief uit je burn-out? Klik hieronder en bestel de 3-delige videoserie… ?
De 7 ontbrekende schakels om uit je burn-out te komen aanvragen