Tv kijken blijkt stress te veroorzaken

Tv kijken blijkt stress te veroorzakenUit een Nederlands en Duits onderzoek blijkt dat tv kijken stress en schuldgevoelens kan veroorzaken. Bij het onderzoek werden vijfhonderd mensen ondervraagd. Een verrassende conclusie omdat de meeste mensen juist tv kijken omdat zij denken hierdoor te kunnen ontspannen.

Na een lange dag met werk- en zorgtaken ploffen veel mensen uitgeblust op de bank voor de tv. Even nergens aan hoeven denken. Je verstand op nul kunnen zetten en vermaakt worden kan dan heerlijk zijn. Er zijn ook mensen die juist een specifiek informatief programma over hun favoriete onderwerp kijken voor hun ontspanning.

De ondervraagden bleken gevoelens van egoïsme, schuld en falen te ervaren. In plaats van dat ze konden genieten en zich verfrist en relaxt voelden. De meeste ondervraagden voelden zich in de avond vermoeid of gestrest. Ze hadden daardoor niet het gevoel dat zogenaamde ontspannende activiteiten hen hielpen. Het onderzoek richtte zich op de vraag hoe de ondervraagden zich voelden aan het eind van hun dag. Of het nu ging om een werk- of een schooldag. Ook werd bijgehouden of zij videospelletjes hadden gedaan. En of ze televisie hadden gekeken in de avond en welk gevoel ze daarbij hadden.

Vooral mensen die moe zijn hebben het gevoel te falen. Ze denken dat zij toegeven aan een verleiding. Vooral omdat ze denken dat ze hun tijd eigenlijk beter hadden moeten of kunnen gebruiken. Met deze gedachte kunnen mensen het zichzelf erg lastig maken. Zo ontstaan er gemakkelijk gevoelens van schuld, egoïsme en falen. En dat is jammer.

De stress die kan ontstaan bij tv kijken of computerspelletjes spelen heeft mede met sociale media te maken. De Duitse Dr. Leonard Reinecke zegt hierover: ”De continue beschikbaarheid van media lijkt vaker een stressveroorzaker, dan rustgevend tijdverdrijf.” Dit komt doordat we er allemaal gebruik van willen maken omdat het mogelijk is.

Daarnaast heeft het te maken met wat we van onszelf verwachten. Wat moeten we allemaal van onszelf presteren en is dat wel realistisch? Werk, het huishouden, eventuele zorgtaken voor kinderen of ouders, afspraken met vrienden, sporten, gezond eten en slapen en dat allemaal in 24 uur.

Dus is het belangrijk dat wanneer je iets doet, je het met aandacht doet. Want van alles snel-snel doen, raak je alleen maar meer gestrest. Daarnaast kun je ook meer genieten van dingen als je er de aandacht voor neemt. En doe dingen niet alleen maar omdat het moet van jezelf of van een ander, maar omdat je er zelf voor kiest.

Na een lange dag met werk- en zorgtaken ploffen veel mensen uitgeblust op de bank voor de tv. Even nergens aan hoeven denken. Je verstand op nul kunnen zetten en vermaakt worden kan dan heerlijk zijn. Er zijn ook mensen die juist een specifiek informatief programma over hun favoriete onderwerp kijken voor hun ontspanning.

5 tips voor minder stress en meer rust
  1. Zorg voor realistische verwachtingen van jezelf. Zodat je niet elke avond uitgeblust bent;
  2. Pak gedachtes die zorgen voor stress aan. Zodat je meer rust kunt ervaren in jouw leven;
  3. Vraag je af wat voor jou wél ontspanning brengt. En realiseer je dat social media, tv kijken en computerspelletjes spelen niet altijd zo ontspannen werken als dat je denkt;
  4. Maak een weekindeling voor meer balans. Zorg voor afwisseling qua activiteiten, of het nu gaat om sporten, tv kijken of om afspraken;
  5. Geniet van wat je doet! Zorg dat als je iets doet, je daar dan ook van geniet. 

Als je wilt genieten van momenten van rust, kies dan dingen waar je echt van ontspant. Heb je zin om tv te kijken of een computerspelletje te spelen? Geniet er dan echt van. Want als je bewust kiest voor de dingen die je wilt doen kun je er meer van genieten. Op die manier hoef jij geen gevoelens van schuld, egoïsme en falen te ervaren.

 

Door: Nanda Noorlander van N-balans. (Nanda Noorlander helpt mensen die last hebben van overspannenheid of een burn-out aan meer rust en meer energie zodat ze weer kunnen genieten en eindelijk weer gelukkig zijn.)

De 7 ontbrekende schakels om uit je burn-out te komen aanvragen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*