Vastdenken, zo kom je er vanaf

Vastdenken zorgt voor stressIk merk dat veel mensen die ik spreek, met stressklachten, last hebben van vastdenken. In plaats van dat hun manier van denken hun helpt, wordt het probleem er juist alleen maar groter van. Helaas zijn ze zich daar zelf helemaal niet van bewust. Zij denken dat hun manier van denken hun helpt.

 

“Er speelt momenteel zo veel dat ik geen tijd heb om me te ontspannen”, zei een klant laatst tegen mij. En een andere klant zei een tijdje terug: “Ik wil wel graag een ontspanningsoefening doen maar ik heb er geen tijd voor. En iemand die echt last had van vastdenken zei: “Ik heb nu niet de rust om me te verdiepen in stress”, terwijl het dan juist het hardste nodig is.De 7 ontbrekende schakels om uit je burn-out te komen aanvragen
Dit vastdenken maakt dat het probleem alleen maar groter wordt.
De stress neemt toe, Het opgejaagde gevoel en de constante druk neemt toe. Je slaapt slechter en piekert meer. Om tijd te besparen ga je slechter eten en meer snoepen. De frustratie neemt toe, want je schrapt alle dingen die leuk zijn om toch dat gedaan te krijgen wat je moet doen. En nog helpt het niet.

De manier waarop je probeert je stress op te lossen, maakt dat je het omgekeerde resultaat bereikt. Je krijgt alleen maar meer last van stress. De oplossing die je probeert te gebruiken is dus juist deel van het probleem. Dat is dus precies de manier waarop je doet aan vastdenken.

De eerste stap is dat je stopt met vastdenken.
Hierdoor krijg je al een ander resultaat. Sta meer open voor andere manieren van denken. En neem voortaan dat wat je denkt met een korrel zout. Alleen omdat je iets al een tijdje denkt wil het nog niet zeggen dat het ook waar is. Met de logica die je nu toepast kom je er niet meer.

Kijk vooral naar het resultaat van wat je bereikt. Want als je blijft doen wat je altijd deed….. juist, dan krijg je wat je altijd kreeg. Pas als je iets veranderd kun je ook een ander resultaat verwachten.

Eén dag iets proberen en dan zeggen dat het niet werkt gaat je niet verder helpen.
Je hebt ook niet in één dag leren lopen. Dus geef jezelf de tijd om te wennen aan een nieuwe manier van denken.

Onderzoek voor jezelf met welke zinnen je gebruik maakt van het vastdenken. Zodat je deze in de toekomst gaat herkennen en weet dat je ze niet langer hoeft te geloven. Je schouders op kunt trekken en het vervolgens anders gaat doen. Maak een lijst en neem bijvoorbeeld elke week een zin om je op te focussen.

Ik weet nog dat ik vroeger ook aan vastdenken deed: “Ik heb er geen tijd voor”, dacht ik dan.

Toen ik me daar eenmaal bewust van werd, was dat voortaan mijn alarmbelletje. Als ik die gedachte had wist ik: “Dit klopt niet”. Want ik weet ondertussen dat als ik iets echt belangrijk vind, ik daar tijd voor maak. Op deze manier herken ik wat er in mijn systeem gebeurd. En kies ik er bewust voor om even stil te staan bij wat er gebeurd en hoe ik verkies om verder te gaan. En dat helpt me enorm.

Kortom wil je voorkomen dat je stress en stressklachten alleen maar erger worden door vastdenken?
En merk je dat je inspanningen om je stress op te lossen juist de situatie verergert? Stop dan met vastdenken door te onderzoeken welke gedachtes je juist stress bezorgen. Neem ze niet langer serieus. Omdat je ze al een tijd denkt wil het nog niet zeggen dat het ook de waarheid is. Hierdoor neemt je stress af, ervaar je meer rust. Je slaapt beter en hebt meer energie. Waardoor je ook weer meer kunt genieten.

 

Door: Nanda Noorlander van N-balans. (Nanda Noorlander helpt mensen die last hebben van overspannenheid of een burn-out van overleven naar leven. Zodat ze meer rust en meer energie hebben en ze weer kunnen genieten en eindelijk weer gelukkig zijn.)

En dan hoor ik nu graag van jou! Wil je definitief uit je burn-out? Klik hieronder en bestel de 3-delige videoserie… ?
De 7 ontbrekende schakels om uit je burn-out te komen aanvragen